V lokalite Horský park v bratislavskom Starom Meste žijem už niečo cez dve desaťročia. Každý deň jazdím autom do zamestnania, vozím deti do školy, cestujem na nákupy po okolí, prípadne dochádzam do iných mestských častí za voľnočasovými aktivitami. Vodičský preukaz vlastním viac ako 20 rokov a rovnaký čas som aj aktívnym šoférom.
Našu štvrť neďaleko obľúbeného Horského parku a legendárnej krčmy Funus navštevujú obyvatelia z celej Bratislavy aj okolia hlavného mesta, viacerí prichádzajú motorovými vozidlami a samozrejme po ulici Prokopa Veľkého jazdia aj miestni.
V okolí Horského parku sa motoristi na niektorých cestách pohybujú v takzvanej obytnej zóne. Za zóny s týmto prívlastkom označujeme také komunikácie, ktoré nie sú významnými dopravnými tepnami a spomalený prejazd obytnou zónou nespôsobuje žiadne zdržanie. Aj keď vo všeobecnosti platí, že chodci majú kráčať po chodníkoch, v obytných zónach majú istú výnimku a môžu používať aj celú šírku vozovky, pričom pred motorovým vozidlami majú vždy prednosť. Inými slovami, na celej šírke vozovky môžu chodci tlačiť detský kočík či pohybovať sa pomerne voľne. Zároveň však platí, že sú povinní vozidlám umožniť jazdu. Deti síce poznať predpisy nemusia, no rodičia by ich mali upozorniť, že prechádzajúci automobil či motocykel musia vždy nechať prejsť.
Maximálna povolená rýchlosť na ulici Prokopa Veľkého od križovatky s Hroboňovou ulicou je 30 kilometrov za hodinu. No aj napriek tomu sa veľmi často stretávam s tým, že vodiči platné predpisy vôbec nerešpektujú a autá tu jazdia naozaj prirýchlo. Mám z toho pocit, že si komunikáciu v obytnej zóne bohužiaľ pomýlili s cieľovou rovinkou pretekárskej dráhy.
Táto cesta je majetkom obce, podľa výpisu z katastra nehnuteľností na internete je to v tomto prípade Hlavné mesto Bratislava. Magistrát je teda zodpovedný aj za jej správu a údržbu.

Spomaľovače na cestách v Horskom parku
Zmapoval som situáciu na cestách v okolí ulice Prokopa Veľkého. Výsledok testu si môžete pozrieť v priloženom videu.
Róbert Thomas- Horský park: Róbert Thomas – Horský park: Bezpečné cesty?!
Na ulici Prokopa Veľkého je spolu nula spomaľovačov.
V okolitých uliciach som ich napočítal 11.
Čo hovorí dopravný analytik?
Oslovil som známeho dopravného analytika Jána Bazovského. Spýtal som sa ho, čo si o situácií myslí a aké riešenia by navrhoval, aby sa obyvatelia a návštevníci cítili bezpečnejšie. Rozhovor si môžete pozrieť v priložených videách.
Róbert Thomas- Horský park: S dopravným analytikom Jánom Bazovským – o spomaľovačoch
Róbert Thomas- Horský park: S dopravným analytikom Jánom Bazovským – o meračoch rýchlosti
Róbert Thomas- Horský park: S dopravným analytikom Jánom Bazovským – o bezpečnosti
V spolupráci s mestom a mestskou časťou požiadať políciu, aby venovali zvýšený výkon služby so zameraním sa na prekročenie maximálnej povolenej rýchlosti.
Umiestniť informačné merače rýchlosti v doplnení s kamerovým systémom. Ide iba o orientačné meranie rýchlosti a nemá právnu váhu. Vie však zachytiť hustotu dopravnej premávky, počet vozidiel, ktoré prešli úsekom v danom čase aj s údajom o ich rýchlosti, poskytuje teda dôležité štatistické dáta. Systém však môže mať preventívny účinok.
Umiestniť umelú nerovnosť, takzvaný spomaľovací prah, ľudovo povedané „spomaľovač“.
Téme sa budem venovať aj v ďalších článkoch a aj na mojej facebookovej stránke Róbert Thomas – Horský park.