Objavila sa však z iniciatívy niekoľkých portálových „starousadlíkov“ diskusia iná. Potrebuje portál Fotky SME zmenu? A keď áno, zmenu „zhora“ či „zdola“? Ja však vidím problém inde.
Takéto debaty o „zmene na portáli Fotky SME“ vedieme z času na čas už niekoľko rokov. Je to čoraz beznádejnejšie, pretože majiteľ portálu potrebuje masovku. Asi vie prečo. Okrem toho sa mi zdá, že všeobecne (nie len tu) kvalita (nie len technická) fotiek ide dolu. Všelijaké "šmátratká" (smartfóny) a low-endové zrkadlovky spôsobili takú infláciu fotografie, ako nikdy. No a tí, čo sa fotkou "živia", fotia komerciu. Proste dobrá fotka v našich zemepisných končinách vyhynula.
Klasickí fotografujúci turista, ktorých bola na stránke Fotky SME veľká skupina, tiež stráca motiváciu. Západy a východy slnka nad končiarmi sa už okukali. Sám sa považujem za dokumentárneho fotografa a fotím najmä ľudí. V poslednom čase však stále menej. Človek na fotenie potrebuje inšpiráciu. No a tú v ostatnej dobe strácam všeobecne. Nečudo...

Rozhovor pod sprchou (C) Tibor Javor
Myslím, že to sa týka viacerých nás "skalných" na tomto portáli. Dosiahli sme určitú úroveň a ďalej ísť je ťažké. Nikto z nás nie je ani Huszár ani Zajac, fotku robíme pre zábavu. No a noví, aj keď často talentovaní, "fotiči" na tomto portáli si fotky SME mýlia s "ksichtoknihou".
Zámena s "ksichtoknihou" má však jeden zádrhel. Tým je sama pôvodná podstata týchto rozdielnych portálov. "Ksichtokniha" (rozumej "fejsbúk") je o zdieľaní pocitov a nálad vlastného EGA, preto je tak úspešná. Tam sú fotečky typu "ja v bazéne", "moje dieťa na trojkolke", poprípade "to zlatučké mačiatko". Tam ide o prvoplánovú emóciu a až v druhom rade o fotku samotnú.
Fotoportály - áno aj pôvodné fotky SME - mali zámer prezentovať fotografie, primárne z fotografickej stránky. A tu naráža kosa na kameň.
Zámena prezentácie pocitov a prezentácie fotografií (ako takých), teda nepochopenie zamerania fotoportálu, vedie k tomu, že aj sebalepšie mienená konštruktívna kritika autora komentovanej fotografie skôr rozladí, ako by ho povzbudila k lepšej tvorbe. On predsa nemôže dopustiť - a ani to v princípe nejde - aby niekto kritizoval jeho pocity! Jeho pocity sú jeho "a basta"! Veď práve on vnímal danú situáciu keď stlačil spúšť fotoaparátu tak ako ju vnímal. To, že fotka je z fotografického hľadiska o ničom a obsahovo nikomu inému než autorovi tiež nič nehovorí, nie je podstatné. No podstatné je práve zdieľanie tých pocitov. A preto nikto nič už radšej nekomentuje. Vyhne sa tak spŕške obvinení, "pomste" v podobe "zhodenia" jeho vlastnej fotografie, alebo dokonca - ako aj ja - nepríjemným mailom zo strany "kritizovaného". Alebo jednoducho "nebyuo o čem"...
Áno, fotografia je o zdieľaní pocitov. No na rozdiel od "fotiča" fotograf cielene dokáže pocity nielen zachytiť, ale ich aj vytvárať pomocou umeleckých, či iných formálnych techník a postupov. A to je priepastný rozdiel. Dobrý fotograf dokáže aj starým polaroidom, či predpotopnou analógovou zrkadlovkou na jediný "cvak" to, čo sa "fotičovi" podarí na jednej fotke z tisíc, a to aj tak náhodou. Dobrý fotograf je hladný po konštruktívnej kritike, pretože tá ho posúva ďalej. "Fotič" kritiku odmieta. Pretože tá ráňa cez pocity fotkou prezentované jeho vlastné EGO.
Nuž čo. Napriek nude na portáli Fotky SME predsa len ostanem. Ako vravia fajčiari: „Keď už som do toho toľko investoval, tak to predsa nevzdám.“ A navyše: Ostalo tam napriek všetkému ešte zopár fotografov.
foto: (C) Tibor Javor http://fotky.sme.sk/fotograf/7406/commandcom