V daný deň a hodinu treba prísť na určené miesto. Tam už sú pripravené maličké skladacie stolíky a stoličky (také trochu ako rybárske) s nalepeným číslom, a na každom je nachystaný test, hárok na odpovede. Dozorkonajúci profesor najskôr zopakuje pravidlá (vypnúť mobily, z miestnosti sa nesmie odísť 30 minút po začiatku, a 15 minút pred koncom testu, na záchod len s dozorom, a ešte povie kde je priestor na zhromaždenie v prípade evakuácie), a potom skontroluje všetkých študentov podľa identifikačných kariet s fotkou, ktoré musia mať počas celého testu položené na svojom stolíku. Počká sa kým odbije presne celá hodina, a môžme začať písať.
Na odpoveďový hárok sa nikdy nesmie písať meno, iba pridelené číslo a číslo stola pri ktorom študent sedí. Takto sa zaručí objektivita, a opravujúci učiteľ nemá šancu zistiť, ktorí test je čí. Jeden test trvá zvyčajne 3 hodiny, ale zišlo by sa aj viac. Písať sa nesmie červeným perom ani ceruzkou, inak sa fantázii medze nekladú. Presne po troch hodinách test skončí. Ak niekto neprestane písať v momente ako dozor povie, že je koniec, tak má problém, lebo dozor-osoba naňho nakričí bez akýchkoľvek zábran. Profesori sú naozaj dobre trénovaní, a vidia aj do poslednej lavice. Potom už treba len všetky hárky s odpoveďami zviazať priloženou šnúrkou, aby sa nestratili, a odovzdať.
Potom študent už len čaká, a čaká, a čaká. Po vyše mesiaci by sa na našich osobných internetových školských kontách mali zjaviť výsledky. Test má väčšinou maximum 100 bodov (=100%), a známkovanie je nalsedovné:
70% - 100% = first class honours (1)
60% - 69% = upper second class honours (2.1)
50% - 59% = lower second class honours (2.2)
40% - 49% = third class honours (3)
34% - 39% = pass
0% - 33% = fail
Väčšina študentov sa snaží na 2.1 alebo lepšie, ale to závisí aj od predmetu. Na kvantitatívnych predmetoch (matematiky, štatistika) je ľahšie dostať lepšiu známku, kým na predmetoch kde treba písať eseje je to omnho ťažšie. Celkovo je takýto spôsob testovania dosť stresujúci, lebo známka z trojhodinového testu je jedinou známkou z daného predmetu. Dochádzka ani nijaká práca počas semestrov sa neráta. Opakovať sa vraj dá, ale až o rok.
Zdá sa, že aspoň v Británii teda písomné testy fungujú, a dúfam, že aj Slovensko sa uberá správnym smerom, od subjektívneho ústneho skúšania k objektívnejšiemu anonymnému testovaniu. Verím, že pán minister školstva Fronc napriek rozsiahlej kritike zvládne uskutočniť aspoň najnutnejšie reformy!