Aké sú okolnosti a pravdepodobnosť, že sa Tatry zmenia na nepoznanie?
Žltá trasa je lanovka z Hrebienka na Skalnaté Pleso, ktorú spoločnosť TMR navrhuje už niekoľko rokov. Oranžovú navrhuje teraz tatranský poslanec Gabriel Jamnický. Hovorí o kompromise medzi rozvojom lyžovania v Smokovcoch a odporom verejnosti k žltej čiare.

Prečo o tom píšem ja? V Tatrách vznikla špecifická situácia. Desať poslancov mesta Vysoké Tatry môže cez schvaľovanie zmien v územnom pláne de facto odobriť/zastaviť stavbu lanoviek naprieč otvorenou tatranskou prírodou.
Má to azda i riziká. Spomedzi poslancov má každý rozdielnu hĺbku záujmu o tému lanoviek. Podľa mňa však oveľa viac výhod. Poslanci sú posledná poistka proti povoleniu stavby, ak by ju verejnosť neprijala. Je možné, až isté, že bez nich by ostatní zainteresovaní stavbu (už dávno) schválili.
Predchádzajúce zastupiteľstvo v Tatrách lanovku tvrdo odmietalo. Pre mňa to bol jeden z hlavných motívov kandidovať. Bál som sa, že by takéto stavby mohli vyrásť len tak. Nie žltej lanovke som mal veľkými písmenami vo volebnom letáku. Keď ma zvolili, z toho som prvýkrát usudzoval, že ľudia ju asi nechcú.
Noví poslanci mali na vec už rôznorodejšie názory. Hoci som bol veľmi proti žltej lanovke, ak by som mal nejaký extrémny názor, nechcel by som ničomu brániť. Hneď po voľbách sa podarilo otvoriť kvalitnú verejnú diskusiu. Na uliciach Tatier, v médiách. Môj odhad je, že cca 80 percent ľudí je proti žltej lanovke. Tatrancov, aj Slovákov z rôznych kútov krajiny. Je to môj odhad, nie profesionálny prieskum. Proti sa postavili aj autority ako horský vodca Pavol Rajtár či chatár Peter Petras. Zástancovi lanovky ostali v diskusii buď ticho, alebo je ich veľmi málo. Lanovku verejne viackrát podporil primátor Tatier Ján Mokoš.
Po odmietnutí tesne po voľbách prišla teraz zo strany TMR druhá ofenzíva postaviť žltú lanovku a jednu lanovku v T. Lomnici, o ktorej tento článok nehovorí. Asi najmä kvôli verejnej mienke sa začalo hútať nad alternatívou. Motiváciou je oživenie lyžovania v Smokovcoch, ktoré tam v podstate zaniklo a smokovecké penzióny sú v zime prázdne. TMR viackrát vyslalo signály, že bez prepojenia Hrebienka a Skalnatého Plesa nepostaví zjazdovky v Smokovcoch.
Ja sa domnievam, že môže ísť o bluff s cieľom dosiahnuť stavbu lanovky. Neviem čítať myšlienky, môžem sa mýliť. Chápem potrebu oživenia lyžovania v Smokovcoch, preto som začal o oranžovom návrhu rozmýšľať. Sú hlasy aj za, aj ostro proti. Ja osobne mám veľmi málo informácii. Neviem. Myslím, že treba o veci hovoriť.
Prečo píšem tento príspevok? Pre jeden jediný dôvod. Ľudia nemajú informácie. O novom návrhu sa hovorí len v uzavretých salónikoch a zasadačkách a to je zásadná chyba. Nech každý, koho vec zaujíma, vie o návrhu a povie, prečo áno, prečo nie alternatíve na Štart.
Na záver ešte zhrniem hlavné dôvody, prečo nie žltej lanovke.
- Neodvratná vizuálna zmena Tatier z pohľadu z dola. Ak by a Tatry tiahli od Svidníka po Mikuláš, azda by sa niekde taká lanovka mohla postaviť. Tatry sú plochou malé a takéto stavby nám ich zoberú v podobe, ako ich máme radi.
- Neodvratná zmena z pohľadu schádzania turistických chodníkov. Kým dnes ste v otvorenej a takmer divej tatranskej prírode, po stavbe lanovky by ste sa prechodom magistrálou ocitli vedľa rušnej dopravnej infraštruktúry. To nie je dôvod, prečo ľudia chodia do hôr.
-Nejde len o ľudí. Tatry sú stále národným parkom.
- Je predpoklad, že by sa neúmerne zaťažilo príchodom ľudí Skalnaté Pleso. Na internete bolo možné sledovať rôzne výpočty. Nevyzerali dobre.
- Zbytočnosť. Lanovka by si zaiste našla zákazníkov, ale ľudia chodia do Tatier za prírodou. Na Skalnaté Pleso, dokonca Lomnický štít lanovka vedie.
- Biznis. Spoločnosti TMR nemožno vyčítať, že si chce podľa Paretovho pravidla odkrajovať čo najviac z tržieb, ktoré do Tatier prinesú turisti. Je to záujem cyperských akcionárov firmy, ale nie náš. Čo by uprednostnili drobní akcionári, netuším.
+ Uznávam, že čisto z pohľadu lyžovania by bola žltá trasa prínosom, ale lyžovanie nie je zďaleka dominatná činnosť v Tatrách. Oranžová trasa podľa autora nového variantu je pre lyžovanie údajne lepšia. Lyžiarov z Hrebienka naváža k menej náročným úsekom.
Trilógiu článkov zakončím budúci týždeň o návrhu projektu v Tatranskej Lomnici, kde si myslím, ak sa zrealizuje, bude to pohroma.
Poznámka: Fotografia ponúka len nákres smerovania, nie presné trasy lanovky. Čiary sú samozrejme nadmieru.