
Ťažko hovoriť o miešaní politiky do situácie v MHD, keď si uvedomíme, že prakticky temer každý cestujúci v autobuse či v električke je volič.
To že verejne vystúpil o MHD aj primátor, pripepril politický guláš aj on.
Na druhej strane situácia v košickej MHD je katastrofálna, ale nevznikla ani včera ani pred mesiacom. Ale na vine nie sú chýbajúci vodiči, či nové linkové vedenie, ktoré sa prevádzkuje v prázdninovom obmedzenom režime.
Problémy treba hľadať v dvoch rovinách.
Prvý je založený na financovaní MHD, odkedy je celý rozpočet dopravných podnikov na pleciach samosprávy, ide kvalita dopravy dole kopcom. Po skončení nalievania peňazí do mestskej dopravy priamo zo štátneho rozpočtu sa horko ťažko sa nájdu v podvýživených rozpočtoch miest, a Košíc obzvlášť, peniaze na kvalitnú dopravu. A tú podmieňujú ako investície do vozového parku, tak aj do rozvoja systému – nové električkové či trolejbusové trate sa v Košiciach už dávno nestavajú a tak skoro nebudú. Nové autobusy či električky sa ani zďaleka nenakupujú v tempe, ktoré by zodpovedalo potrebám na obnovu vozového parku.
No a druhým a asi vážnejším problémom je stagnujúca komunikačná sieť s absenciou vyhradených pruhov MHD, preferencií MHD na križovatkách, chaosom v parkovaní v centre mesta, chýbajúcou infraštruktúrou na satelitných sídliskách a nutnosťou cestovania do centra. Veď v Košiciach nenájdete pomaly mimo širšieho stredu mesta strednú či vysokú školu, o kinách, divadlách ani nehovorím. Na socialistických sídliskách sa nestavalo vlastne okrem bytov a základných škôl temer nič, postupne sa pre králikárne dobudovala sieť obchodov či polikliniky.
Takže hor sa všetci „do mesta...“ Trend ráno všetko do centra, poobede v opačnom smere začína byť neúnosný, kompetentní a zodpovední za tento stav sa tvária, že situáciu riešia, ale...
Bez financií do dopravy a dopravných stavieb sa Košice umoria v dopravnom kolapse. Bez potrebných a dávno navrhnutých, ale dodnes nerealizovaných dopravných stavieb nebude fungovať ani individuálna, tobôž nie mestská hromadná doprava. Neexistujúca električka na Ťahanovce, do Šace, trolejbus z KVP na Moyzesovu a MMM, komunikačné prepojenie Furča – Prešovská – Masarykova, Hlinkova – Slovenská, Moskovská –Klimkovičova, Vyšné Opátske – Jantárová – toto všetko bolo dávno vymyslené, ale mesto na to kašle.
Záchytné parkoviská, mimoúrovňový uzol pri Sladovni, minimálne jeden ďalší výjazd z Ťahanoviec, rozšírenie Slaneckej, skapacitnenie križovatiek v centre – umrel pes. Takže nie problém nedostatku vodičov či zlé linkové vedenie MHD – to nie je problém dopravy v Košiciach. Problémom je temer 0, slovom nula korún (0 EUR) na investície do dopravy. Ono totiž predražená a nekvalitná oprava pár stoviek štvorákov povrchov komunikácií cez PPP projekty, čo magistrát niekoľko rokov praktizuje, a okrem toho po celé roky nič, to nie je ani zďaleka rozvoj dopravného systému.
To je utrpenie obyvateľov aj návštevníkov druhého najväčšieho mesta na Slovensku. Niekedy Košiciam komunikačný systém iné mestá na Slovensku závideli, dnes je lepšie toto mesto najmä v čase dopravnej špičky zďaleka obísť.
Ak to NE-pôjde takto v doprave ďalej, mesto umrie na krásu. A že to Košiciam ozaj hrozí, stačí si prejsť rozvojové plány mesta, návrhy investícií na najbližšie roky, sledovať priority vedenia mesta. Okrem EHMK (Európske hlavné mesto kultúry 2013), na ktoré musí mesto nájsť minimálne pol miliardy korún zo svojich, tam nenájdete o doprave nič nového. Len frázy.
Na záver paralela s Bratislavou. Týka sa majstrovstiev sveta v hokeji, ktoré tu majú byť o tri roky. V Bratislave zatiaľ nie je poriadny zimný štadión, ani sa vlastne ešte nevie, kde bude definitívne stáť, ale aspoň sa tam buduje a modernizuje komunikačná sieť, investuje sa do MHD. V Košiciach štadión máme, aj sa ním všade chválime, ale nemáme pri ňom kde zaparkovať, a asi sa za chvíľu k nemu autom ani nedostaneme, lebo cesty sa v meste preplňujú rapídnym tempom, bez náznaku zlepšenia.
Takže už chápem, prečo sa pri Steel aréne ten parkovací dom stále nestavia. Veď načo, autom tam za chvíľu nebudete mať šancu sa dostať.
A to isté začína platiť o MHD.
Poznámka: pisateľ je obyvateľom EHMK Košice 2013