No, po každom prílive prichádza aj odliv. Mnohým Košičanom už teraz nedá spať otázka, kde tie zvyšné miliardy mesto nájde, aby ako sa hovorí „sme v hanbe neostali....“ Najmä z dôvodu zadĺženosti mesta a všetkých hroziacich „nadštandartných“ výdavkov vo forme pokút, penále a záväzkov, ktoré mesto má na hlave. A to som ešte nespomenul niektoré podvýživené pre riadny chod mesta a život v ňom nutné oblasti, ktoré pýtajú balík peňazí každý deň. Veď iba Dopravný podnik na riadny chod a nevyhnutné investície potrebuje ročne viac ako miliardu. A kde sú cesty a komunikácie, ktoré dennodenne praskajú vo švíkoch, kde je zeleň, detské ihriská, školy atď.
Ono je pekné kandidovať v súťaži o zisk titulu Európske mesto kultúry, a krásne je takúto kandidatúru vyhrať, najmä ak konkurentmi boli aj také mestá ako Bratislava, Nitra, Martin, Prešov a ďalšie.
Tým možno odľahlo. Síce titul nezískali, ale majú voľnejšie ruky pri určovaní priorít svojich mestských rozpočtov, a môžu sa viac venovať tomu, čo ktoré konkrétne mesto ozaj potrebuje.
V Košiciach zatiaľ rozmýšľame ako napríklad z nefunkčných výmenníkov tepla na sídliskách zriadiť kultúrne stánky – a tým nemyslím krčmy, ale podľa predstáv mesta knižnice, divadelné sály, galérie, diskusné kluby. To, že možno o pár metrov ďalej stojí základná škola či škôlka, do ktorej zateká cez deravú strechu alebo fúka cez netesniace okná, to momentálne na magistráte nikoho nevzrušuje. Veď v rámci EHMK 2013 má mesto určite oveľa dôležitejšie priority.
A tak možno niektorí na magistráte ani nevedia, že kolabuje mestská hromadná doprava a podľa kompetentných v Dopravnom podniku mesta Košice sa vôbec nevie, že kedy a či vôbec začnú električky a autobusy jazdiť podľa cestovných poriadkov, ktoré platia cez školský rok. Takže v úvodzovkách môžeme košickým školákom závidieť – veď majú stále ešte prázdniny, aspoň počas cestovania do školy. A to isté platí aj pre ich rodičov, tí síce musia chodiť do zamestnania, ale tlačia sa v prostriedkoch MHD ako sardinky, ktoré niektorí z nich mali možnosť v reále vidieť počas dovolenky, ak ju trávili pri mori.
Dopravný podnik totiž dosť razantne začal presviedčať Košičanov, že sa riadi metodikou MHD, ktorá hovorí, že verejný dopravný prostriedok odvezie osem cestujúcich na jednom metri štvorcovom. Ak nemáte predstavu, čo to znamená, zavolajte susedov z baráku, musí ich byť osem, a poproste ich, aby si vliezli u vás v kúpeľni naraz do vane. To čo uvidíte, aplikuje už niekoľko týždňov v praxi košický dopravný podnik. Tí, čo nemáte v kúpeľni vaňu, ale iba sprchovací kút, nezúfajte, natlačte sa ôsmi aj tam – efekt je ten istý. Tzv. stádovitosť – v prostriedku MHD za 18 Sk za pár minút jazdy.
Nuž, možno by Dopravný podnik zaslúžil viac pozornosti a podpory zo strany mesta, myslím tým nie iba morálnu, ale najmä finančnú. Lebo aj v cestovaní mestskou hromadnou dopravou sa dá a musí hovoriť o kultúre. Samozrejme cestovania. No a keďže denne v Košiciach cestuje električkami, autobusmi a sem-tam aj trolejbusmi temer štvrť milióna cestujúcich, má si tak možnosť vychutnať pôžitok z kultúry cestovania určite oveľa viac ľudí, ako tých zopár, čo bude sedieť o pár rokov vo vymaľovaných výmenníkoch s plastovými oknami, a bude čítať svetovú literatúru. V zrekonštruovanom výmenníku za tri milióny Sk kus !
No, mesto bude z vlastných zdrojov potrebovať minimálne pol miliardy, aby zrealizovalo to, čo medzinárodnej porote v plánoch na EHMK 2013 sľubmi prezentovalo. Želám úspešné hľadanie. A keď už budú usilovne a verím, že aj úspešne hľadať financie na kultúru, tak by som im poradil sem tam sa pozrieť aj na verejné priestranstvá v meste, kde sa chodí, jazdí, žije.
Na nasledujúcich snímkach vám predstavím čo všetko môžete vidieť na jednom z košických sídlisk – na Furči, a to v okruhu pár metrov. Zábery sú všetky z križovatky triedy Ludvíka Svobodu a ulice Povstania českého ľudu.
Zaujali ma tam z dopravného hľadiska dve „perly“.
V rámci „zvyšovania kultúry“ opravy komunikácie zaviedol košický magistrát progresívnu novinku – poškodenú dlažbu opravuje zalievaním asfaltom. To sa tiež len tak všade nevidí a je to určite nový trend v oprave komunikácií "a la Správa komunikácií Košice"



Ďalej je to zastávka MHD prásknutá priamo pred križovatku, do odbočovacieho pruhu, na priechod pre peších.



V rozpore s technickými normami je aj vjazd do pneuservisu priamo z križovatky

Zaujímavý je aj návrh a realizácia bezbariérovosti – raz rozpadnutá rampa pre kočíky ku zastávke, druhýkrát úplne zbytočné schody


No a ďalšie zábery – oprava stožiara VO sáčkami, či prehrdzavené trakčné stožiare trolejového vedenia, rozpadajúce sa skrine s káblami elektrických rozvodov, rozpadajúci sa prístrešok MHD či ťažko povedať že ochranné zábradlie v stredovom deliacom páse – to všetko môžete vidieť na jednom mieste iba pár sto metrov od sídla Miestneho úradu mestskej časti Košice – Dargovských hrdinov. Iba tak mimochodom, sedí tam starostka, ktorá súčasne zastáva funkciu poslankyne mestského zastupiteľstva, poslankyne v košickej VUC-ke a aby toho nebolo málo, tak aj poslankyne v NR SR.









Stíhame, však, pani starostka ? Určite áno, tých pár záberov z vašej mestskej časti, kde starostujete ako úspešná členka strany SMER-SD, tomu určite dáva za pravdu. Aj to je o kultúre. Ale pre zmenu o kultúre politickej. Dať sa nanominovať do všetkého čo sa len dá, a po zvolení predkladať takéto výsledky voličom....
Aby tak neskončilo po zvolení za Európske mesto kultúry 2013 celé mesto Košice. Bola by to hanba celoslovenská, a priam európskeho formátu. Ak to budú menežovať tí, čo sa podpísali na tejto jednej križovatke, tak sa má európska kultúra na čo tešiť.
Foto: autor