
V MHD sa od soboty cestuje, resp. malo by sa v Košiciach cestovať po novom. Ako to vidím ja:
Keď ideme do detailov, tak už to zďaleka nie je linkové vedenie, ktoré bolo konzultované, a odsúhlasované mestskými časťami a vo finále magistrátom. Oproti odsúhlasenému linkovému vedeniu boli v priebehu dvoch dní redukované pôvodne schválené intervaly liniek 17, 18, 19, 27 a 34, a úplne zrušené pôvodne navrhnuté a odsúhlasené linky 32, 51 a 56.
Linkové vedenie sa pripravovalo s tým, že sa ide MHD v Košiciach vylepšiť. Ale asi ťažko sa vylepší, keď sa navrhla jeho redukcia, a tá sa už po dvoch dňoch redukuje ďalej. K tejto radikálnej zmene linkového vedenia nemalo vôbec dôjsť, niekoľko týždňov vopred bolo avizované, že DPMK na to nemá ani technické, ani personálne podmienky, o finančných nehovoriac.
Nehľadiac na situáciu, že v októbri sa sprejazdní III.etapa križovatky Prešovská – Sečovská a táto úprava sa dotkne vyše polovice autobusových liniek, bude potrebné nanovo riešiť cestovné poriadky, koordináciu jednotlivých liniek.
Tendencia zvyšovania prestupov zo strany DPMK je scestná, ak je taký vysoký podiel vynechaných spojov. Nehľadiac na fakt, že cestujú aj chorí, matky s deťmi v kočíkoch, dôchodcovia. Na nich sa vôbec nebral ohľad, ich sa na názor či im vyhovuje dvakrát za jednu cestu prestupovať, určite nikto nepýtal. Teraz je leto, čo bude v zimných mesiacoch, to sa bojím vysloviť.
Áno, desať rokov sa v Košiciach nemenilo linkové vedenie, lebo nebol dôvod – nepostavil sa ani meter novej električkovej či trolejbusovej trate, nepostavilo sa žiadne nové sídlisko, žiadne nové komunikačné prepojenie. To sú dôvody na väčšie zmeny v linkovom vedení, ktoré nenastali, nemal byť dôvod linkové vedenie meniť. Určite nie v tejto forme totálneho prekopania existujúceho zabehaného 10 rokov existujúceho linkového vedenia. Stačilo upraviť určité anomálie, ale nie zmeniť všetko, vrátane názvov zastávok. Len pre ilustráciu - pôvodný názov Mestský magistrát sa zmenil na Magistrát mesta Košice. Upozorňujem, že sa celý čas bavíme o Košiciach a MHD v tomto meste.
Z pôvodného zámeru pridať mestskej hromadnej (verejnej) doprave v Košiciach na vážnosti zvýšením jej kvality, a prilákať nových cestujúcich, sa stáva pravý opak, pribudnú tí, čo pre cestovanie využijú individuálnu automobilovú dopravu.
Naviac z firmy sa chystajú odísť kvôli nespokojnosti s platovými podmienkami ďalší vodiči, náznak zlepšenia situácie je v nedohľadne.
Avizované posilnenie trolejbusovej dopravy je o ničom, keď sa trolejbusová trakcia nerozširuje, naviac miesto trolejbusov sa na linky vypravujú autobusy.
Boli zavedené zastávky na znamenie a v maximálnej miere nástup iba cez predné dvere, čím sa v Košiciach z mestskej dopravy stáva čoraz viac doprava s prvkami prímestskej. Už chýba iba viac zastávok s názvom Na ráscestí.
Takže zhrnuté jednou vetou: Kompetentní situáciu podcenili, trpí tým platiaci cestujúci.
--------------------------------------------------------------------------------------------------- Ako riešiť neúnosný stav – jednoznačne zaradiť v meste MHD za prioritu číslo 1 a adekvátne riešiť financovanie tohto mestského podniku, zabezpečujúceho jednu zo základných funkcií mesta s 240 tisíc obyvateľmi.
Koľko potrebuje normálne fungujúci dopravný podnik (DPMK) ročne
· Model pre dnešný počet zamestnancov , výkony a rozsah dopravy
Počet zamestnancov 1250 (doplnenie o 100 vodičov MHD)
Mzdy, odmeny,odvody 500 MIL
Dopravné prostriedky – obnova (ročne 6 TRAM, 2 TROLEJ) 100 MIL
Nákup dopravných prostriedkov 20 BUS, 2 TRAM 300 MIL
Rekonštrukcie tratí, trolejového vedenia 100 MIL
Údržba bežná, pneumatiky, náhradné diely 100 MIL
PHM (nafta, benzín, oleje, CNG), elektrická energia 250 MIL
Sociálny program, výpočtová technika, iné 10 MIL
Dispečing, preferencia MHD 10 MIL
Réžia, správa 30 MIL
Výstavba nových tratí 100 MIL
VÝDAJE spolu 1.500 MIL
TRŽBY 400 MIL
VÝNOSY 200 MIL
PRÍJMY spolu 600 MIL
POTREBNÁ ROČNÁ DOTÁCIA Z MESTA 900 MIL Sk Poznámka: Dnes je to rádove 400 miliónov Sk, ktoré hasia situáciu.
Výsledok: kritická situácia v MHD na uliciach mesta v týchto dňoch.
Aj malé dieťa vie, že keď sa chce hrať v piesku s bábovičkami, potrebuje piesok a bábovičky.
Na prevádzkovanie MHD tiež potrebujeme mať všetko, čo je k tomu potrebné. Ak tomu tak nebude, v Košiciach sa cestujúci budú môcť tak akurát hrať na zastávkach MHD s bábovičkami. Ale bez piesku.