(Ne)rozhodnutie protimonopolného úradu

Zdá sa, že vláda dosiahla ďalšie malé víťazstvo - letiská v Bratislave a v Košiciach s veľkou pravdepodobnosťou zostanú v štátnom vlastníctve. SMER sa už dlho netají, že je proti privatizácii letísk. Po nástupe do vlády sa však vyjadrili, že nebudú vyvíjať žiadnu aktivitu proti privatizácii a budú rešpektovať rozhodnutie Protimonopolného úradu SR. Niečo mi už vtedy našepkávalo, že to rozhodnutie nebude v prospech privatizácie...

Písmo: A- | A+
Diskusia  (13)

Moje predtuchy sa včera potvrdili, Protimonopolný úrad (PMÚ) sa postavil do cesty privatizácie letísk. Nie, úrad nerozhodol proti, iba nerozhodol, čím asi prakticky privatizáciu zastavila.

Čo sa stalo doteraz

1.2.2006 - Tender na privatizáciu letísk v Bratislave a v Košiciach vyhralo konzorcium TwoOne pozostávajúce z Flughafen Wien, banky Raifeisen a investičnej skupiny TwoOne s ncenovou ponukou na úrovni 20. mld. SKK. K ukončeniu predaja však konzorcium potrebovalo súhlas Protimonopolného úradu SR do 15.8.2006.

14.3.2006 - Protimonopolný úrad koncentráciu dvoch podnikov začal skúmať Úrad mal na svoje rozhodnutie 60 pracovných dní, lhotu však možno predĺžiť o ďalších 90 pracovných dní

5.6.2006 - PMÚ vydáva správu, že vzhľadom na zložitosť prípadu predlžuje lehotu vydania rozhodnutia do 14.8.2006

júl 2006 - Protimonopolný úrad SR v tomto správnom konaní identifikoval obavy, že dochádza k narušeniu efektívnej súťaže na relevantnom trhu, o čom úrad informoval účastníkov konania. Zároveň úrad vyzval účastníkov konania na predloženie návrhu podmienok a povinností, ktorými by sa odstránili negatívne efekty koncentrácie, a to počas lehoty 30 dní odo dňa doručenia výzvy, t.j. do dňa 27.7.2006. Na úrade sa v priebehu správneho konania uskutočnilo viacero ústnych konzultácií k predloženým alternatívam podmienok zo strany účastníkov konania. ( citát z tlačovej správy PMÚ )

3.8.2006 - Protimonopolný úrad informoval účastníkov konania Letisko Viedeň, Penta a MDPT SR o predbežných záveroch prešetrovania, ku ktorým dospel a súčasne ich vyzval listami, aby sa pred samotným vydaním rozhodnutia vo veci predmetnej koncentrácie ústne alebo písomne vyjadrili k jeho podkladu a k spôsobu jeho zistenia, prípadne aby navrhli jeho doplnenie, a to v lehote do 09. 08. 2006 do 14:00 hod. Jeden člen konzorcia TwoOne (Flughafen Wien) si však vyjadrenie v danej lehote neprebralo, urobilo to tak iba deň po uplynutí lehoty. - Toto je najzaujímavejšia časť prípadu. Prečo si Flughafen Wien rozhodnutie neprevzalo? Taktizovali? Nestihli? už sa asi nikdy nedozvieme...

14.8.2006 - Vzhľadom na to, aby nebolo účastníkovi konania odopreté právo vyjadriť sa pred vydaním rozhodnutia k jeho podkladu a k spôsobu jeho zistenia, prípadne navrhnúť jeho doplnenie, a tým k procesnému pochybeniu, bola predsedníčkou úradu lehota na vydanie predmetného rozhodnutia predĺžená do dňa 19. 10. 2006, o čom boli účastníci konania upovedomení.

Treba dodať, že prípad sa týka iba letiska Bratislava - PMÚ koncentráciu v prípade letiska Košice už povolil.


Čo ďalej?

Keďže konzorcium TwoOne zajtra nedokáže predložiť súhlas PMÚ, štát (alebo presnejšie FMV) môže bez akéhokoľvek udaného dôvodu odstúpiť od zmluvy. Sú tu vlastne dve možnosti:

1. Štát využije klauzulu v zmluve a od nej odstúpi a zastaví privatizáciu. Vláda tým zvíťazí a presadí svoje, ale vzniknú pochybnosti o procese privatizácie. PMÚ už nikdy nemusí vydať rozhodnutie k tomuto prípadu a nikdy sa nedozvieme, či je pre alebo proti...


2. Štát počká na rozhodnutie PMÚ a bude postupovať podľa jej rozhodnutia. Tým by vláda hrala férovú hru a dala by šancu konzorciu TwoOne počkať si na rozhodnutie PMU.

Ťažko povedať, ktorú variantu si vláda vyberie. Ja osobne by som uprednostnil variantu č. 2.


Nemali by letiská zostať v rukách štátu?

Ja si myslím, že nie. Bratislavské letisko je podkapitalizované a nutne potrebuje finančne silného partnera. Letisko potrebuje v súčasnosti veľké investície a pochybujem, že štát dokáže tieto investície finančne zabezpečiť. NIe je vôbec jedno, či miliardy korún investuje slovenská štátna spoločnosť (zoberie si úver) alebo zahraničný investor.
A napokon - je dokázané, že štát nie je dobrým vlastníkom podnikov, čo platí aj pre prípad letísk. Riešením by mohol byť možno dlhodobý prenájom letiska, ale pochybujem, že súčasná vláda bude naklonená tomuto riešeniu.


Všetky tromfy má v súčasnosti v rukách štát (FMV). Môže bez udania dôvodu odstúpiť od zmluvy...zaujímavé je pritom to, že tromfy do ruky štátu pomohol vložiť aj jeden člen konzorcia TwoOne. Uvidíme, čo prinesú najbližšie dni. Osobne som ale presvedčený, že vláda využije svoju opciu a od zmluvy odstúpi. Bolo by to konzistentné s doterajšími vyhláseniami strany SMER a jej predsedu.


Tomáš Dudáš

Tomáš Dudáš

Bloger 
  • Počet článkov:  133
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Ekonóm, manžel, otec a vášnivý čitateľ kníh Zoznam autorových rubrík:  Čo čítamSvet internetuČo sa deje...VíkendovkyMaličkosti okolo násSúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

50 článkov
Karol Galek

Karol Galek

116 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu