Pre mňa ako cestujúceho je pri výdaji lístkov najdôležitejší faktorom rýchlosť obsluhy. Nikto nečaká rád v dlhých radoch, a preto by mal byť moderný systém navrhnutý tak, aby dokázal zabezpečiť rýchlu obsluhu cestujúcich - najmä v časoch cestovnej špičky, ktorou je v Bratislave na Hlavnej stanici napríklad popoludnie vo štvrtok a piatok alebo u nás v Galante pondelok ráno.
Podľa mojich skúseností v posledných týždňoch je však nový systém pomalší než pôvodný zastaraný systém...čo je z môjho pohľadu výrazný nedostatok. V čase dopravnej špičky sa tvoria na Hlavnej stanici a tiež aj u nás v Galanta dlhé rady a už som niekoľkokrát zažil situáciu (napríklad aj dnes ráno), keď železnica musela vyhlásiť predaj lístkov vo vlaku bez príplatku - nový systém jednoducho nestíhal.
V čom spočíva problém? Ako pravidelný cestujúci som si všimol dva základné problémy.
Prvým je neergonomické ovládanie nového systému. Ako pozorujem pracovníkov pri pokladni, pri použití nového systému musia urobiť viacej nastavení pri výdaju lístkov. Možno je to tým, že nie sú ešte zvyknutí na možnosti nového systému a časom sa to zlepší. Uvidíme, nasledujúce mesiace to ukážu...
Oveľa vážnejším problémom je však to, že nové tlačiarne sú jednoducho pomalé. Tlač lístku trvá dlhšie než pri starých ihličkových tlačiarniach a predlžuje čas na obsluhu jedného cestujúceho. Keď fungoval starý systém - tlač cestovného lístku netrvalo dlhšie než čas potrebný na výdaj zvyšných peňazí. Teraz je potrebné na tlač lístku extra počkať - trpí tým celková rýchlosť obsluhy. Problém by riešila výmena tlačiarní na rýchlejšie, súčasné zostavy sú však takmer úplne nové a takáto výmena je asi utopistická.
Z môjho pohľadu je nový systém sklamaním - nezvýšil komfort cestujúceho. Naopak, predĺžil čas čakania v radoch.
A to som ešte nespomínal LCD televízory, ktoré sú asi súčasťou systému a ktoré už niekoľko mesiacov nečinne visia na viacerých železničných staniciach. Som veľmi zvedavý, kedy začnú fungovať...
Technologický (ne)pokrok na železnici...
Ak cestujete vlakom častejšie, určite ste si všimli to, že pred niekoľkými týždňami začal na železnici fungovať nový počítačový systém. Pre nás cestujúcich sa to prejavuje novým formátom cestovných lístkov, ktoré sú informačne bohatšie (aj keď menej prehľadné)... Nový systém však má bohužiaľ aj svoje nedostatky...