Úloha automobilu v dejinách

;V pamäti mi utkvel volebný sľub kandidáta na mestského poslanca v Bratislave nasledujúceho znenia: Splním mojim  voličom sľub, že do bratislavskej Dúbravky bude dopravný podnik prepravovať cestujúcich iba nový typ električiek.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (1)

Volil by som ho, i keď netuším, ako by mohol daný sľub splniť. Trebárs tak, že by kúpil tento krásny výrobok plzenskej Škody z vlastného vrecka a daroval ho Dúbravčanom ? Čo jeden , desiatky.

Podobný sľub mi pripomínal znenie záväzkov kandidátov na zisk hrdého titulu brigády socialistickej práce. V pezinskej psychiatrickej liečebni si napríklad taký adept na horeuvedený hrdý titul dal záväzok, že zdravotné sestry budú podávať pacientom požadované lieky tak, ako to do chorobopisu zapísal lekár. Nevymýšľam si.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

No, psychiatria...

Z hľadiska logiky veci, sú si oba záväzky veľmi podobné, hoci v prvom prípade sa pokúša dostať budúci poslanec do mestského parlamentu, zatiaľ čo v druhom si po jeho naplnení mohla vedúca brigády socialistickej práce strčiť diplom...

Vrátim sa však k električke. Stal som sa totiž jej otrokom. Až do chvíle, kým sa tento výdobytok novej doby v oblasti verejnej dopravy neobjavil na bratislavských koľajniciach, monopol na môj presun v rámci mesta predstavoval výlučne vlastný automobil. A nešlo o krátky časový interval – viac ako päťdesiat rokov. Z križovatky, čakajúc na zelenú, som spoza volantu s dešpektom pozoroval tlačiacich sa nešťastníkov, predstavujúc si, ako sa podľa ročného obdobia z nevykúrených, či naopak neklimatizovaných priestorov vyteperia z tohto pekla na zastávke , zatiaľ čo ja si vystúpim z môjho miláčika, ktorého sa, o čom som bol presvedčený, nikdy nezrieknem.

SkryťVypnúť reklamu

A vidíte, časy sa menia. Dnes, keď si sadám doteraz už nášho, spoločného dopravného výdobytku 21. storočia - a na už spomínanej križovatke sledujem z jeho okna vodičov áut ako sa pomaly posúvajú, len aby sa konečne dostali o slimačí krok ďalej, pričom atmosféra v útrobách električky zodpovedá klimatickému ideálu, ovládne ma pocit šťastia. No áno, človek sa má tešiť aj z maličkostí /riaditeľ dopravného podniku to asi nepovažuje pri platení leasingu za maličkosť, ale cestujúci je „homo egoistus/.

Ak som v rannej mladosti reptal na dlhé intervaly, priznám sa, že som teraz zašiel v mojich nárokoch až tak ďaleko, že do archaického typu električky nenastúpim a trpezlivo čakám na príchod, ako tomu vravím, električky dúbravského typu.

SkryťVypnúť reklamu

Auto v meste pre mňa stratilo svoje čaro. Kráčam s duchom doby, tak ako si to žiada environmentálny prístup. Moje dieselové auto, zaťažené navyše neserióznosťou nemecko-českého výrobcu, ktorý by sa ma, za svoj prístup k čistote ovzdušia hanbiť, ticho skučí v garáži. Ak si večer v posteli rekapitulujem deň, lepšie sa mi zaspáva. Mám nad sedemdesiat rokov, cestujem zadarmo, naša zlatá mládež pri pohľade na moje šediny rada vstáva z obsadených pohodlných sedadiel, nehľadám a neplatím poplatok za parkovanie, jednoducho sveta žiť. V spánku udeľujem nádejnému poslancovi diplom brigády socialistickej práce.Do mestského parlamentu by som ho za tú blbosť ani vo sne nepustil. Moje auto sa stalo špecialistom na dlhé trate. Tam vidím jeho budúcnosť.

SkryťVypnúť reklamu

P.S.

Auto zatiaľ nepredávam. Chýba mi podobný komfort v autobusoch mestskej dopravy. Niežeby nechodili aj do Dúbravky, ale na to, aby ste sa dopracovali ku niektorým sedadlám, mali by pre dôchodcov pridať i plošiny, ktoré by pasažiera vyniesli až na uvoľnené miesto. Tak počkám.

Tomáš Kraus

Tomáš Kraus

Bloger 
  • Počet článkov:  18
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Novinár na dôchodku. Samostatný publicista obrázkového športového týždenníka Štart, ktorý už nevychádza Zoznam autorových rubrík:  NezaradenéSúkromné

Prémioví blogeri

Pavol Koprda

Pavol Koprda

9 článkov
Lívia Hlavačková

Lívia Hlavačková

43 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
SkryťZatvoriť reklamu