Na Slovensku pôsobí približne 330 exekútorov. Exekučné konania, a sú ich státisíce, neúmerne zaťažujú aj súdy, ktoré vydávajú poverenia na vykonanie exekúcie a schvaľujú úkony exekútorov.
Viac ako pol milióna nových exekučných konaní ročne je na počet obyvateľov Slovenska skutočne mimoriadne číslo. Hoci sa počet exekúcií v ostatných rokoch o niečo zmenšil, predovšetkým v dôsledku prísnejšej ochrany spotrebiteľov, regulácie nebankových spoločností a rozhodcovských súdov, stále ide o rozsiahlu agendu, ktorej súčasná podoba nie je uspokojivá ani pre veriteľov, ani pre dlžníkov.
Exekúcie by mali plniť svoj základný účel - zabezpečiť rýchle a efektívne vymoženie pohľadávok veriteľov. Ale súčasne by mali v primeranom rozsahu rešpektovať aj práva dlžníka, spočívajúce v jasných pravidlách celého procesu a vopred jasnej výške trov exekúcie, teda toho, čo má dlžník platiť okrem dlhu samotného. Výsledkom exekúcie by nemala tak byť neriešiteľná životná situácia. Osobitnou skupinou sú nízkopríjmové skupiny obyvateľov a dôchodcovia, ktorí často v konečnom dôsledku splácajú len príslušenstvo pohľadávky a istina pritom stále zostáva... Riešenie týchto problémov však nenájdeme v exekučnom konaní, ambíciou #Siete je preto aj nová úprava tzv. osobných bankrotov – konkurzov fyzických osôb. O tom však niekedy nabudúce.
Exekúcie potrebujú novú komplexnú úpravu - nový Exekučný poriadok, ktorý stanoví nielen jasné pravidlá exekúcií, ale aj prísnejší disciplinárny postih „zlých“ exekútorov za ich porušovanie a silnejšiu kontrolu zo strany štátu (ministerstva spravodlivosti), čo nepochybne povedie aj k očiste exekútorského stavu.
Kľúčom k rýchlejšiemu priebehu exekúcie je predovšetkým menšia účasť súdov v celom procese exekúcie. Súdy by nemuseli do exekúcií vstupovať automaticky, pri takmer každom úkone, ale len v určitých prípadoch stanovených zákonom. Úkony ako udelenie príklepu, rozvrh výťažku z dražby, opakované zníženie ceny nehnuteľnosti a rozhodovanie o trovách exekúcie by vôbec nemuseli zaťažovať súdy automaticky a súdy by sa mohli venovať inej agende.
Ďalším navrhovaným opatrením je paušálna náhrada trov exekúcie – odmeny exekútora, náhrady hotových výdavkov a náhrady za stratu času. Výška náhrady by bola právnymi predpismi záväzne a pevne stanovená, nemuseli by tak o nej v každom jednotlivom prípade rozhodovať súdy a naviac, nemohla by byť ani predmetom neopodstatneného zvyšovania zo strany exekútorov.
Po vzore nového civilného sporového poriadku by exekúcie urýchlila aj tzv. fikcia doručenia – ak sa fyzickej osobe nepodarí doručiť písomnosť na adresu jej trvalého bydliska, má sa za to, že písomnosť bola doručená po troch dňoch od odoslania. Občania by tak boli zodpovední za aktuálnosť evidovanej adresy trvalého pobytu a riadne preberanie pošty. Pri dnešnej praxi pošty, ktorá oznámenia o uložení zásielky oznamuje už aj prostredníctvom sms a emailom, by s tým nemal byť žiaden problém. Pri podnikateľských subjektoch už pomerne blízka budúcnosť môže priniesť aj doručovanie prostredníctvom dátových schránok, podobne ako v Českej republike. Elektronické spisy a elektronická komunikácia so všetkými dotknutými subjektmi (polícia, kataster nehnuteľností, banky, Sociálna poisťovňa, zdravotné poisťovne, registre a pod.) by nepochybne taktiež celý proces nielen zjednodušila a zrýchlila, ale aj zlacnela.
Doposiaľ boli exekúcie a problémy s nimi súvisiace riešené len čiastočne. Ak chceme dosiahnuť efektívne a rýchle exekúcie pre veriteľov, pri zachovaní základných práv dlžníkov, potrebujeme nový exekučný poriadok. Riešenia existujú a poznáme ich. Poďme spoločne ukončiť éru Republiky exekúcií.