Rekonštrukcia vlády – výmena predsedu vládyNejde o novú tému. S myšlienkou prišlo Slobodné fórum už niekoľkokrát, ktoré výmenou M. Dzurindu na poste premiera podmienilo podporu vládnej koalície. Celá myšlienka má však niekoľko výrazne slabých miest. Najslabším ohnivkom celého návrhu je samotné Slobodné fórum. Poslanci okolo Z. Martinákovej disponujú v parlamente malým počtom poslancov a nedokážu garantovať stabilitu vládnej koalície. Po právnej stránke výmena premiera znamená odstúpenie celej vlády. Pred Národnú radu Slovenskej republiky by sa musel postaviť nový premier s novým kabinetom a novým vládnym programom a získať podporu minimálne 76 poslanov. Pri súčasnej rozdrobenosti parlamentných strán a veľkom počte nezávislých poslancov nie je jednoduché získať nadpolovičnú väčšinu všetkých členov zákonodárneho zboru a je veľmi pravdepodobné, že k požiadavke výmeny premiera by sa veľmi rýchlo pridali aj iné požiadavky podmieňujúce podporu vlády. Podstúpiť celý tento proces s neistým výsledkom rok pred voľbami je hazard. Tento návrh je najhorším a z politického hľadiska naivným riešením. Rekonštrukcia vlády – výmena niektorých ministrovV súvislosti s odchodom strany ANO z vládnej koalície, prišiel z opozičného tábora návrh nahradiť ministrov, ktorí povôdne kandidovali za Alianciu, nominantmi zvyšných vládnych strán SDKU, KDH, SMK. Vládny trojlístok už reagoval vyhlásením, že nemá záujem o dotyčné ministerské kreslá. Ich postoj je logický. Čas je krátky a pred blížiacimi voľbami budú musieť voličom skladať účty za rezorty, ktoré ich strany obsadili. Ak by prijali ďalšie posty, zodpovednosť by sa zvýšila. Preto je možné očakávať, že ani premier, ani koaliční partneri sami od seba nepristúpia na toto riešenie. Rezorty ponechajú poslancom okolo Ľ. Lintnera, pričom v parlamente majú ich hlasy potrebné na podporu celej vlády. Z uvedených dôvodov sa riešenie zdá nepravdepodobné a nepotrebné. Úradnícka vládaKeďže Národná rada podľa Ústavy SR má právo vysloviť nedôveru premierovi ako aj jednotlivému členovi vlády, nastane úplne iná situácia, ak opozícia v parlamente preukáže silu 76 poslancov. Ak by došlo k odvolaniu premiera, končí celá vláda a začali by sa rokovania o kabinete, ktorý povedie Slovensko až do predčasných alebo riadnych volieb. Hoci táto možnosť nie je nereálna, skúsenosť s hlasovaním nezávislých poslancov, ktorých počet pre udržanie alebo odvolanie M. Dzurindu je kľúčový, nedáva príliš šance na úspech. Ďalším scenárom bude snaha odvolať jednotlivých ministrov. Výrazným spojencom opozície sa stane strana ANO, ktorá sa bude chcieť revanšovať za vylúčenie z koalície a už naznačila ochotu zdvihnúť ruku za pád niektorých ministrov predovšetkým z rezortov, ktoré patrili Aliancii. Aj v tomto prípade bude koalícia ťažiť z už spomínanej rozdrobenosti politických strán a nejednotnosti opozície. Reálnu silu koalície a opozície odhalí začínajúce zasadanie Národnej rady. Predčasné voľbyNa ich vypísanie je potrebných 90 hlasov poslancov, čo je v súčasnosti nereálne. Z parlamentných strán ma najväčší záujem o predčasné voľby strana SMER, ktorá v prieskumoch disponuje vysokým percentom popularity. Koalícia potrebuje dovládnuť, aby sa pokúsila naplniť vládny program a vylepšiť si štartovaciu pozíciu pred voľbami. Zvýšiť percentá potrebujú aj iné strany, ktoré sú zastúpené v parlamente. Je legitímnym právom opozície využívať všetky možnosti, aby sťažila koalícii vládnutie a určite toto právo naplno využije. Ak dôjde k odvolávaniu ministrov alebo k permanentnému zablokovaniu parlamentu, vláda bude musieť pristúpiť k dohode s opozíciou. V praxi to znamená akceptovať podmienky opozície a vládny kabinet sa zmení na hračku v jej rukách bez reálnej moci. V tom prípade by sa otázka predčasných volieb stala veľmi reálnou. Z dôvodu vyčistenia politickej scény a neprehľadnosti v parlamente by boli predčasné voľby asi najelegantnejším riešením. Kým však nedôjde k reálnemu znefunkčneniu výkonnej moci, otázka predčasných volieb stále ostava iba v rovine úvah a želaní. Skrátenie volebného obdobiaDo skončenia volebného roka ostáva približne jeden rok, takže k prípadným predčasným voľbám by došlo na jar 2006, čo sa časovo prekrýva s požiadavkou skrátenia volebného obdobia. Preto mnohé, čo bolo povedané v prípade predčasných volieb, platí aj pre návrh skrátiť volebné obdobie. Stále je potrebný súhlas 3/5 všetkých členov zákonodárneho zboru. Skrátenie volebného obdobia nie je len proti zámerom súčasnej koalície, ale znamená ukončenie pôsobenia mnohých nezávislých poslancov, ktorí sa v budúcom parlamente už neobjavia. Je nepravdepodobné, že táto skupina, ktorá je jazýčkom na miske parlamentných váh, zahlasuje za skoršie ukončenie svojho pôsobenia v parlamente. Zachovanie súčasného stavu do riadnych volieb Opozícia sa v minulosti nedokázala dohodnúť ani medzi sebou ani s nezávislými poslancami na podpore odvolať premiera alebo aspoň niektorého jej člena a asi to do konca riadneho funkčného obdobia ani nedokáže. Pred vládou stojí ešte niekoľko dôležitých zákonov, ale predovšetkým schválenie jej posledného štátneho rozpočtu. Pre koalíciu je pohodlnejšie hľadať priechodnosť za pomoci hlasov nezávislých, pričom sa bude spoliehať na neustálu neschopnosť vzájomnej spolupráce opozičných strán, ak nepočítame drobné dohody v nepodstatných veciach. V prípade koalície problémom nebude len získanie podpory nezávislých, ale predovšetkým dosiahnúť ich disciplinovanú účasť na rokovaniach parlamentu. Hoci druhá Dzurindova vláda je už dlhšie obdobie v menšine, zdá sa, že dokončenie jej celého funkčného obdobia je najreálnejším riešením. Uvídime, čo prinesie slovenská politická realita.
12. sep 2005 o 14:20
Páči sa: 0x
Prečítané: 907x
Ako ďalej na politickej scéne
Situácia okolo súčasnej vlády prináša rôzne návrhy na riešenie jej ďalšej existencie. Pozrime sa na niektoré možné riešenia.
Písmo:
A-
|
A+
Diskusia
(4)