Nový hit pre mobilné telefóny - keitai knihy

Ako koncom mája uviedol časopis Economist, zatiaľ čo klesá predaj kníh, japonskí vydavatelia dostali z neba nový trh - knihy určené pre mobilné telefóny. Podľa vyjadrení zástupcov oslovených slovenských vydavateľstiev, nástup tohto nového spôsobu čítania na náš trh nie je tak ďaleko.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (16)
Japoncom sa žije - pozerajú obrázky a pritom čítajú. Preto každá japonská kniha je obrázková.
Japoncom sa žije - pozerajú obrázky a pritom čítajú. Preto každá japonská kniha je obrázková. (zdroj: www.aozora.gr.jp)

Získať takúto knihu je veľmi jednoduché - stačí ju len za príslušný poplatok stiahnuť do svojho keitai, t. j. mobilného telefónu, podobne ako polyfonickú melódiu alebo java hru. Tieto knihy sú chránené pred ďalším distribuovaním alebo posielaním známym - na rozdiel od klasických kníh, ktoré po prečítaní rotovali medzi známymi, každý mobilný čitateľ si musí svoju knihu kúpiť.

Týždenník Economist v článku Screen savers z 24. mája 2007 uvádza, že hodnota tohto trhu sa za päť rokov dostala z nuly na viac ako 10 miliárd JPY (podľa aktuálneho kurzu NBS viac ako 2 miliardy korún) a ďalej rastie. Japonskí vydavatelia, ktorí s týmto nápadom prišli v roku 2002, najskôr oslovili zabehnutých autorov, ale tí sa neosvedčili. Potom skúšali šťastie s pornografiou, tam podľa Economistu opäť pohoreli, vzhľadom na fakt, že väčšina čitateľov boli ženy. Dobre sa predávajú príbehy z kategórie mystery a romantika, ale nič príliš gýčové. Populárne sú tie, kde umrie niekto, kto pred svojou láskou ukrýva smrteľnú chorobu. Najúspešnejším autorom je Yoshi. Jeho príbeh Deep Love o teenagerskej prostitúcii zaznamenal v knižnej podobe predaj v počte 2,7 milióna kópií a stal sa predlohou pre film, televízny seriál a manga komix, uvádza Economist.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Podľa PR manažérky vydavateľstva Ikar, Márie Leškovej: "Je len otázkou času kedy sa objavia knihy v elektronickej podobe aj u nás. Časový horizont v tejto chvíli nevieme odhadnúť. Momentálne tomu bránia autorské práva a licenčné zmluvy, ktoré sa vzťahujú výlučne na printovú podobu jednotlivých diel."

Aj Zuzana Ferancová, zodpovedná za dramaturgiu a PR vydavateľstva LCA si myslí, že "vec má perspektívu, poznám niekoľko ľudí, čo knihy na mobiloch už čítajú, sú nadšení vhodnosťou osvieteného displeja do nočných MHD, vlakov, autobusov a lietadiel." Príchod takýchto kníh na slovenský trh môže nastať "v ktoromkoľvek momente – knihy majú všetci zdigitalizované, ich transformácia do potrebného formátu zaberie minimum času a takmer žiadne náklady, niekto proste musí začať." Nástupu takýchto kníh však podľa Ferancovej bráni "nezorientovanosť vydavateľov v súčasných technológiách, väčšinou malé displeje mobilov, SOZA a LITA."

Lubomir Tuchscher

Lubomir Tuchscher

Bloger 
  • Počet článkov:  153
  •  | 
  • Páči sa:  1x

Zberateľ skúseností. Zoznam autorových rubrík:  Otvorené očiO plyneZdielanie autorských právFilmTVMédiáVšetci sme cirkevNa cesteSúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Věra Tepličková

Věra Tepličková

1,070 článkov
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Roman Kebísek

Roman Kebísek

106 článkov
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Marcel Rebro

Marcel Rebro

139 článkov
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

35 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu