Prednedávnom som náhodou natrafila na webovú stránku Climate Kids z dielne NASA, amerického Národného úradu pre letectvo a kozmonautiku. Stránka si kladie za cieľ informovať, vzdelávať a inšpirovať deti k ochrane planéty, a to najmä formou hry. Anglicky hovoriace deti sa môžu prostredníctvom interaktívnej stránky naučiť nie len základom ekológie, ale aj spoznať fakty o počasí a príčinách jeho výrazných zmien za posledné dve storočia. Poučné sú tiež články o zložení vzduchu, či spôsobe, akým sa prejavujú klimatické zmeny v letokruhoch stromov. Farba a šírka letokruhov obsahuje totiž detailné údaje o klimatických podmienkach, v ktorých strom rástol.
Zo stránky možno čerpať veľa poznania a inšpirácie do každodenného života s dôrazom na ekologickejšie správanie. Podstránka Paper or plastic? informuje deti o možnosti výberu medzi plastovou a papierovou taškou počas nákupu v potravinách. Hovorí o zdrojoch, z ktorých sú vyrábané, o spôsobe, akým sú do obchodov distribuované a nakoniec o ich dopade na životné prostredie. Papierová taška sa zdá byť ekologickejšou alternatívou ako plastová, ktorá svojim zložením nie je v súlade s ekosystémom a jej rozklad trvá stovky rokov. Napriek tomu si výroba papierovej tašky vyžaduje istú energiu a jej distribúcia do obchodov vyžaduje dopravné prostriedky a spotrebu palív. Najlepšou a najvýhodnejšou alternatívou je teda opakované použitie tašky z trvanlivého materiálu. Takou môže byť textilná taška, prípadne pevná plastová taška, ktorá sa opotrebuje podstatne neskôr, ako tie jednorázové.
Okrem vzdelávania sa môžu deti na webovej stránke Climate Kids hrať hry, napríklad hra Recycle This vedie deti k recyklácií a nabáda ich k správnemu zachádzaniu s odpadom a druhotnými surovinami. Rovnako sa môžu deti naučiť, ako vyrobiť explodujúce guľočky naplnené semienkami rastlín, ktoré stačí iba odhodiť na pôdu a čakať, kým začnú klíčiť a rásť, alebo ako si vyrobiť nákupnú tašku zo starého trička. Deti sa môžu vďaka stránke dozvedieť o pracovných pozíciách, ktoré sú spojené s ochranou prírody a o ktoré sa môžu prípadne v dospelosti uchádzať (s väčšou pravdepodobnosťou však, bohužiaľ, najmä v zahraničí.)
Krátke a pútavé články o ochrane prírody a ekosystému ponúkajú deťom úvod do tém, ktoré v našich končinách ešte stále nezriedka nič nehovoria ani dospelým ľuďom. Predchádzajúce politické a spoločenské systémy hlásajúce spoločné vlastníctvo mohli prispieť k ignorancii a dešpektu, s akými sa staviame k prírode, k ochrane a kultivácií toho, čo je spoločné - čiže prírody a vonkajšieho priestranstva; avšak ani tie súčasné, orientované na matériu, výrobu a nekonečnú produkciu zisku s neprimeraným vykorisťovaním prírodných zdrojov nemožno ani zďaleka považovať za ekologické. Mnohé články písané pre malé deti, obsahujúce elementárne princípy úcty k prírode, by si mali podľa môjho názoru osvojiť viacerí "dospeláci" v našich končinách, schopní bez mihnutia oka vyhadzovať odpadky do kríkov, vyvážať staré spotrebiče do lesov, v tichosti prihliadať na ujmy, ktoré spôsobuje náš spotrebný životný štýl prírode, zvieratám a ľuďom.
Staré návyky napravíme iba ťažko, môžeme však vzdelávať deti a ponúknuť im skutočné hodnoty - nie tie, o ktorých tak často počuť v predvolebných kampaniach, ani tie z úst neonacistických politikov, či odborníkov na "tradičnú rodinu". Jediné trvalé, nespochybniteľné a nenahraditeľné hodnoty existujú bez ohľadu na ľudstvo, na jeho vôľu a priania. Nie sú sociálnym konštruktom, trendom, ani rozmarom roztriešteného ega psychopata v obleku. Nachádzajú sa v prírode, v jej zdrojoch a v jej nesebeckej, obetavej láske k nám, nevďačným ľuďom.