POMOCNÍK: Čo je to fulltextové vyhľadávanie?
Nasledujúci text nemožno pokladať za plnohodný test fulltextových vyhľadávačov. Na veľkých testoch podobného druhu treba pracovať niekoľko dní, najskôr vytvoriť metodiku hodnotenia, potom stanoviť objektívne kritéria a aj s výslednými dátami potom pracovať veľmi citlivo. Jeden z takýchto testov v Čechách zhruba pred rokom uverejnil Michal Kára, na Slovensku ešte žiaden podobný materiál publikovaný nebol a možno ešte dlho nebude.
Účastníci testu
Na mušku som zobral tri známe slovenské fulltextové vyhľadávače - Vyhladavac.sk, Morfeo.sk a Zoohoo.sk. Len pre porovnanie som k nim potom ešte pripojil Google.sk s obmedzením vyhľadávania len na oblasť slovenskej domény.
Za zmienku ešte stojí, že Zoohoo.sk a Vyhladavac.sk využívajú českú technológiu Jyxo, Morfeo.sk beží na rovnomennej českej technológii spoločnosti NetCentrum. Iné riešenia sa v našich končinách zatiaľ v praxi nevyužívajú.
Metóda testu
Odborníci sa už dlhodobo zhodujú, že určujúcim faktorom vlastnosti vyhľadávača nie je počet nájdených výsledkov, ale ich kvalita resp. schopnosť vrátiť na horných pozíciách relevantné odkazy. Z niektorých českých testov som preto pre tento článok prebral metódu bodovania relevantnosti výsledkov.
Vyhľadávačom som položil na stôl tri rovnaké kľúčové slová, ktoré by mali viac-menej viesť k získaniu jednej potrebnej informácie:
"kukučín rodisko"
- malo by viesť k získaniu informácie o mieste narodenia spisovateľa Martina Kukučína - teda obci Jasenová na Orave"rizoto recept"
- malo by zobraziť text receptu na rizoto akéhokoľvek druhu"rubeľ kurz"
- očakáva sa informácia o aktuálnom kurze, alebo aspoň relatívne aktuálny článok, kde sa tento údaj objaví.
Za každú stránku s očakávanou informáciou dostal vyhľadávač bod - za každý výraz sa tak dalo získať dohromady 10 bodov, teda v súčte 50 bodov za celý test. Niekoľko poznámok:
Pri vyhľadávačoch, ktoré umožňovali skloňovať a dopĺňať diakritiku som túto možnosť odškrtol
V prípade, že mi boli pod sebou ponúknuté stránky s tým istým alebo veľmi podobným obsahom, preskočil som tie duplicitné a pokračoval som ďalšími v poradí
Ak stránka neponúkla ani desať výsledkov, automaticky som zostávajúce miesta doplnil nulovým ohodnotením
Ak sa aj informácia na stránke nachádzala, ale v úplne inej súvislosti, bod som nezarátal
Ak aj testovaná stránka umožňovala preklik na inú stránku, kde sa uvedená informácia nachádzala, bod nebol pridaný.
Výsledky testu
Kľúčové slovo | Zoohoo.sk | Vyhladavac.sk | Morfeo.sk | Google.sk |
| 5 | 2 | 2 | 3 |
| 6 | 7 | 7 | 5 |
| 2 | 4 | 2 | 2 |
Spolu | 13 | 13 | 11 | 10 |
Poradie | 1. | 1. | 2. | 3. |
Záver
Mojou osobnou ambíciou bolo v tomto krátkom a nekvalitnom teste dokázať dve veci: že Jyxo musí zákonite pracovať v našich podmienkach relatívne rovnako v prípade, že je jeho rovnaká verzia nasadená na dvoch rozdielnych serveroch, a že domáce vyhľadávače mapujú domáci internet oveľa lepšie než Google, ktorého pozornosť je niekde úplne inde.
Oba predpoklady sa potvrdili. Vyhladavac.sk a Zoohoo.sk vďaka zhode náhod získali prvé miesto spoločne, aj keď čiastkové výsledky boli samozrejme úplne iné. Google naopak prepadlo.
Na záver prosím iba o jedno: nekameňujte tento mini test a namiesto jeho kritizovania radšej napíšte lepší :-). Slovensko ho potrebuje ako soľ.