Je ťažké si predstaviť, že sa situácia v roku 2021, po najintenzívnejších rokoch konfliktu, môže ešte podstatne zhoršiť. Napriek tomu trojitá kríza v roku 2020, ktorá sa rozšírila do tohto roku, situáciu sýrskych detí ešte viac zhoršila.

Čo to všetko znamená v skutočnom živote?
Znamená to, že dve z troch rodín nedokážu zabezpečiť ani svoje základné potreby. Cena základného koša s potravinami sa zvýšila o 236 % a sýrska libra poklesla o 78 %. Pandémia COVID-19 ovplyvnila ekonomiku a sociálnu štruktúru spoločnosti. Vidíme nárast detských manželstiev. Viac detí musí pracovať, niektoré majú iba sedem rokov.
Len pred pár dňami sme sa počas návštevy centra podporovaného UNICEF vo Sweide rozprávali s 10-ročným Ahmedom. Rodičia jeho aj jeho súrodencov museli zobrať zo školy, aby išli pracovať na miestny trh za mizernú dennú mzdu, aby pomohli zabezpečiť rodinu. Takmer každé z desiatok detí v tomto centre malo podobný príbeh.

Od začiatku vojny v roku 2011 sa v Sýrii narodilo takmer 5 miliónov detí, ďalší milión sa narodilo ako utečenci v susedných krajinách Sýrie. Tieto deti nepoznali nič iné ako smrť, vysídlenie a zničenie.
Takmer 6 miliónov ľudí zostáva v Sýrii vysídlených a od roku 2012 sa počet registrovaných detí utečencov v susedných krajinách zvýšil viac ako desaťkrát na 2,5 milióna detí.
Deti sú stále zabíjané a mrzačené.

Od roku 2011 bolo v Sýrii overených zabitých alebo zranených takmer 12 000 detí - to je dieťa každých 8 hodín za posledných 10 rokov. Sú to deti, ktoré dokázala OSN overiť prostredníctvom verifikačného procesu. Skutočné čísla budú pravdepodobne oveľa vyššie.
Vojna ničí nielen súčasnosť detí v Sýrii, ale ohrozuje ich budúcnosť.
Vzdelávanie bývalo pýchou Sýrie, kde bol pred krízou počet detí zapísaných do školy nad 97%, ale krajina teraz čelí jedna z najväčších kríz vzdelávania v novodobej histórii.

Takmer 3,5 milióna sýrskych detí nechodí do školy - z toho 40 % dievčat. To, čo vidíme v teréne, je to, že školské zariadenia sú preťažené. 1 z 3 škôl v Sýrii už nemôže byť použitá, pretože boli zničené, poškodené, chránia presídlené rodiny alebo sa používajú na vojenské účely. Mnohé zo škôl sú tiež zamínované.
Čo znamená táto kombinácia vojny a neexistencie vzdelania? Znamená to nedostatok príležitosti vrátiť sa na určitú úroveň normálu prostredníctvom vzdelávania. Minulý rok sa počet detí potrebujúcich psychosociálnu pomoc zdvojnásobil.
V roku 2020 sa UNICEFu podarilo pomôcť viac ako 12 miliónom ľudí v celej Sýrii. Aj keď humanitárna reakcia krízu nevyrieši, je absolútne nevyhnutná.