V správe publikovanej krátko pred septembrovým samitom OSN o transformácii vzdelávania sa uvádza, že dievčatá na celom svete zaostávajú v matematike za chlapcami, pričom medzi hlavné príčiny patria rodové stereotypy a diskriminácia.
Dôsledkom je podkopaná sebadôvera dievčat, ktorá často vyústi v neúspech. V tejto súvislosti UNICEF varuje, že nízka úroveň znalostí matematiky, najmä u dievčat, negatívne ovplyvňuje schopnosť detí učiť sa, rozvíjať sa a napredovať.
"Dievčatá majú rovnakú schopnosť učiť sa matematiku ako chlapci - chýba im však rovnaká príležitosť získať tieto dôležité zručnosti," uviedla výkonná riaditeľka UNICEF Catherine Russellová. "Musíme odstrániť rodové stereotypy a normy, ktoré dievčatá brzdia - a urobiť viac pre to, aby sme pomohli každému dieťaťu osvojiť si základné zručnosti, ktoré potrebuje na to, aby uspelo v škole a v živote."

Učenie sa matematickým zručnostiam zasa posilňuje pamäť, porozumenie a analýzu, čo zlepšuje schopnosť detí tvoriť, uvádza sa v správe. UNICEF varuje, že deti, ktoré neovládajú základy matematiky a ďalšie základné učivo, môžu mať problémy pri riešení kritických úloh, ako je riešenie problémov a logické uvažovanie.
Znepokojivá je aj analýza údajov z 34 krajín s nízkymi a strednými príjmami, ktoré je tiež uvedená v správe. Potvrdzuje, že dievčatá zaostávajú za chlapcami, no zároveň uvádza, že až tri štvrtiny školákov v 4. ročníku nezískavajú základné matematické zručnosti.
Údaje zo 79 krajín so strednými a vysokými príjmami ukazujú, že viac ako tretina 15-ročných školákov ešte nedosiahla minimálne znalosti v matematike.
Rozhodujúcim faktorom je aj bohatstvo domácností. V správe sa uvádza, že školáci z najbohatších domácností majú 1,8x väčšiu šancu, že si do štvrtej triedy osvoja matematické zručnosti, ako deti z najchudobnejších domácností. Deti, ktoré navštevujú programy vzdelávania a starostlivosti v ranom detstve, majú až 2,8-krát väčšiu šancu, že do veku 15 rokov dosiahnu minimálne znalosti matematiky, ako deti, ktoré tieto programy nenavštevujú.
V správe sa tiež uvádza, že vplyv pandémie COVID-19 pravdepodobne ešte viac zhoršil matematické schopnosti detí. Okrem toho sa tieto analýzy zameriavajú na dievčatá a chlapcov, ktorí v súčasnosti navštevujú školu. V krajinách, kde je pravdepodobnosť, že dievčatá nebudú chodiť do školy, vyššia ako u chlapcov, sú celkové rozdiely v matematických schopnostiach pravdepodobne ešte väčšie.

UNICEF vyzýva vlády, aby sa zaviazali zabezpečiť kvalitné vzdelávanie pre všetky deti. V záujme toho, aby boli deti pripravené učiť sa, naliehavo žiada o nové úsilie a investície na:
opätovný zápis a udržanie všetkých detí v škole,
zlepšenie prístupu k náprave a dobiehaniu učiva,
podporu učiteľov vrátane potrebného materiálneho vybavenia,
zabezpečenie bezpečného a podporného prostredia v školách.
"Vzhľadom na to, že vzdelávanie celej generácie detí je ohrozené, nie je čas na prázdne sľuby. Ak chceme zmeniť vzdelávanie pre každé dieťa, musíme konať, a to ihneď," povedala Russellová.
Ďakujeme, že nám pomáhate budovať lepší, spravodlivejší svet.