Kto je lepší v matematike – chlapci alebo dievčatá?

UNICEF nedávno zverejnil správu zameranú na porovnanie výsledkov, ktoré v matematike dosahujú deti sveta.

Kto je lepší v matematike – chlapci alebo dievčatá?
(Zdroj: © UNICEF/UN0683377/Mugisha)
Písmo: A- | A+
Diskusia  (2)

V správe publikovanej krátko pred septembrovým samitom OSN o transformácii vzdelávania sa uvádza, že dievčatá na celom svete zaostávajú v matematike za chlapcami, pričom medzi hlavné príčiny patria rodové stereotypy a diskriminácia.

Z výsledkov nových analýz údajov z viac ako 100 krajín a teritórií vyplýva, že chlapci majú až 1,3x väčšie šance získať matematické zručnosti ako dievčatá. K tomuto rozdielu prispievajú negatívne rodové normy a stereotypy, ktoré často zastávajú učitelia, rodičia, ako aj rovesníci dievčat.

Dôsledkom je podkopaná sebadôvera dievčat, ktorá často vyústi v neúspech. V tejto súvislosti UNICEF varuje, že nízka úroveň znalostí matematiky, najmä u dievčat, negatívne ovplyvňuje schopnosť detí učiť sa, rozvíjať sa a napredovať.

"Dievčatá majú rovnakú schopnosť učiť sa matematiku ako chlapci - chýba im však rovnaká príležitosť získať tieto dôležité zručnosti," uviedla výkonná riaditeľka UNICEF Catherine Russellová. "Musíme odstrániť rodové stereotypy a normy, ktoré dievčatá brzdia - a urobiť viac pre to, aby sme pomohli každému dieťaťu osvojiť si základné zručnosti, ktoré potrebuje na to, aby uspelo v škole a v živote."

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
Výkonná riaditeľka UNICEF Catherine Russellová vystúpila 19. septembra 2022 na samite o transformácii vzdelávania v sídle OSN v New Yorku.
Výkonná riaditeľka UNICEF Catherine Russellová vystúpila 19. septembra 2022 na samite o transformácii vzdelávania v sídle OSN v New Yorku. (zdroj: © UNICEF/UN0706111/Bindra)

Učenie sa matematickým zručnostiam zasa posilňuje pamäť, porozumenie a analýzu, čo zlepšuje schopnosť detí tvoriť, uvádza sa v správe. UNICEF varuje, že deti, ktoré neovládajú základy matematiky a ďalšie základné učivo, môžu mať problémy pri riešení kritických úloh, ako je riešenie problémov a logické uvažovanie.

Znepokojivá je aj analýza údajov z 34 krajín s nízkymi a strednými príjmami, ktoré je tiež uvedená v správe. Potvrdzuje, že dievčatá zaostávajú za chlapcami, no zároveň uvádza, že až tri štvrtiny školákov v 4. ročníku nezískavajú základné matematické zručnosti.

Údaje zo 79 krajín so strednými a vysokými príjmami ukazujú, že viac ako tretina 15-ročných školákov ešte nedosiahla minimálne znalosti v matematike.

SkryťVypnúť reklamu

Rozhodujúcim faktorom je aj bohatstvo domácností. V správe sa uvádza, že školáci z najbohatších domácností majú 1,8x väčšiu šancu, že si do štvrtej triedy osvoja matematické zručnosti, ako deti z najchudobnejších domácností. Deti, ktoré navštevujú programy vzdelávania a starostlivosti v ranom detstve, majú až 2,8-krát väčšiu šancu, že do veku 15 rokov dosiahnu minimálne znalosti matematiky, ako deti, ktoré tieto programy nenavštevujú.

V správe sa tiež uvádza, že vplyv pandémie COVID-19 pravdepodobne ešte viac zhoršil matematické schopnosti detí. Okrem toho sa tieto analýzy zameriavajú na dievčatá a chlapcov, ktorí v súčasnosti navštevujú školu. V krajinách, kde je pravdepodobnosť, že dievčatá nebudú chodiť do školy, vyššia ako u chlapcov, sú celkové rozdiely v matematických schopnostiach pravdepodobne ešte väčšie.

SkryťVypnúť reklamu
Obrázok blogu
(zdroj: © UNICEF/UN0704413/Beguel)

UNICEF vyzýva vlády, aby sa zaviazali zabezpečiť kvalitné vzdelávanie pre všetky deti. V záujme toho, aby boli deti pripravené učiť sa, naliehavo žiada o nové úsilie a investície na:

  • opätovný zápis a udržanie všetkých detí v škole,

  • zlepšenie prístupu k náprave a dobiehaniu učiva,

  • podporu učiteľov vrátane potrebného materiálneho vybavenia,

  • zabezpečenie bezpečného a podporného prostredia v školách.

"Vzhľadom na to, že vzdelávanie celej generácie detí je ohrozené, nie je čas na prázdne sľuby. Ak chceme zmeniť vzdelávanie pre každé dieťa, musíme konať, a to ihneď," povedala Russellová.

Ďakujeme, že nám pomáhate budovať lepší, spravodlivejší svet.

Obrázok blogu
Unicef Slovensko

Unicef Slovensko

Bloger 
  • Počet článkov:  121
  •  | 
  • Páči sa:  166x

Slovenská nadácia pre UNICEF je jedným z 33 národných výborov UNICEFu, ktorých úlohou je hlavne získavanie zdrojov pre potreby programových krajín. Naším poslaním je prispieť k tomu, aby mohli najviac ohrozené deti kdekoľvek vo svete prežiť, boli zdravé, mali zabezpečenú výživu, prístup k pitnej vode, základné vzdelanie, ochranu pred násilím a tiež príležitosť naplniť v živote svoj potenciál. Zoznam autorových rubrík:  NezaradenéSúkromné

Prémioví blogeri

Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Monika Nagyova

Monika Nagyova

299 článkov
Pavel Macko

Pavel Macko

188 článkov
Post Bellum SK

Post Bellum SK

90 článkov
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Iveta Rall

Iveta Rall

91 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu