
Richard Guimaraes Camayo žije v peruánskej Amazónii. Najradšej sa stretáva so svojimi kamarátmi a hrá futbal. To sa najčastejšie dialo v škole, avšak pandémia koronavírusu zmenila život všetkých v Nuevo San Rafael, komunite domorodých obyvateľov Shipibo v amazonskom regióne Ucayali, kde vyrástol aj 15 ročný Richard. “Nemohli sme sa viac rozprávať s naším učiteľom, bol som z toho smutný a cítil som obavy. Nemohli sme sa viac vídať so spolužiakmi ani pracovať na skupinových projektoch,” hovorí.
Koronavírus zasiahol túto oblast obzvlášť ťažko, región sa čoskoro stal najviac postihnutým v celej krajine. Richard – ktorého domorodé meno je Soi Nita “muž, ktorý vie” – je druhým z piatich súrodencov. Na koronavírus najprv ochorel ich otec, potom on sám, mama a tiež mladšia sestra.
V Nuevo San Rafael sa veľká časť života diala na spoločných priestranstvách. Domy sú otvorené a nemajú ploty. Ľudia sa stretávajú na futbalovom ihrisku, na farmách či na námestiach, kde ženy po večeroch spoločne vyšívajú. Práve na takýchto miestach sa Richard stretával so svojimi kamarátmi. Po príchode pandémie však všetko stíchlo. A podobná situácia nastala aj v škole, ktorej dvere ostali nadlho zatvorené.

Odpoveďou peruánskeho Ministerstva školstva bolo spustenie programu vzdelávania na diaľku “Učíme sa doma”. V Peru veľká časť obyvateľstva rozpráva 48 domorodými jazykmi, UNICEF pomáhal implementovať program vzdelávania na diaľku vo vidieckych oblastiach. Celonárodný program “Učíme sa doma” bol spustený v španielčine a 9 domorodých jazykoch. Je vysielaný prostredníctvom internetu, televízneho a rádiového signálu.
Avšak v Nuevo San Rafael, podobne ako v iných komunitách žijúcich v odľahlých oblastiach, len veľmi malý počet študentov má prístup k internetu alebo televízii. Podobne je to s rádiovým signálom, elektrina nie je dostupná po celý deň a väčšina rodín žije vo veľkej chudobe, kde rádio predstavuje nedostupný luxus. Tieto problémy sa týkajú veľkého počtu študentov z vidieckych oblastí, čo často vyúsťuje do zameškaných ročníkov či predčasného ukončenia školskej dochádzky.
Odpoveďou UNICEFu bola dodávka štyroch reproduktorov miestnym autoritám, aby sa zabezpečilo rozšírenie rádiového vysielania vzdelávacích programov. V septembri bol takýto reprodutor nainštalovaný aj v Nuevo San Rafael, čo zmenilo životy Richarda a jeho spolužiakov.
V Nuevo San Rafael sa rozhodli nainštalovať reproduktor na jeden z najvyšších stromov v oblasti – pri školskom bufete. Všade navôkol sú usadení študenti, ktorí v malých skupinkách počúvajú vyučovanie každého predmetu.
Vysielanie nahratých vyučovacích hodín so sebou prinieslo ďalšiu výzvu: súbory s nahrávkami sa kopírujú na USB kľúč, ktorý donesie učiteľ z najbližšieho mesta Pucallpa do Nuevo San Rafael. Rodičia spoločne zakúpili malý elektrický generátor, a keď sa pripojí USB kľúč, hlasy učiteľov sa rozľahnú takmer do každého kúta dediny. Samozrejme, že iba počúvanie nahratých hodín nenahradí plnohodnotné vyučovanie, kde sa študenti môžu pýtať učiteľov, keď niečomu nerozumejú. Avšak v Nuevo San Rafael majú šťastie – žije tu jeden z učiteľov, ktorý oddane pomáha študentom pri výučbe.

Inštalácia reproduktora tak do istej miery priniesla do Richardovho života návrat do normálu – môže pokračovať v štúdiu, byť v kontakte so spolužiakmi a pracovať na skupinových projektoch. Znovuzískanie kontaktu s výučbou je zásadným faktorom pri eliminácii vymeškávania ročníkov či predčasného ukončenia školskej dochádzky. Ba čo viac – pre tohto mladého človeka je nádejou na lepšiu budúcnosť: “Keď skončím vzdelávanie tu, chcem pokračovať v štúdiách na univerzite, aby som mohol pomáhať mojej rodine a celej našej komunite.”
Začína sa nový školský rok. Podporte aj Vy terénne programy UNICEF, aby sa deti na celom svete mohli vzdelávať rovnako ako tie naše.