Tak teda Bralová skala, také menšie bralo na rozhraní Hornej Nitry a Turca nad obcami Sklené a Ráztočno. Za pekného počasia sú z nej krásne výhľady, ale teraz počasie neprialo, tak sme sa aspoň prešli prírodou. Turisti z Diviak tam organizovali, tak ako každoročne, stretnutie skôr narodených turistov, ale bolo tam aj veľa mladých turistov.
Dá sa ta vybrať zo Skleného, z Ráztočna cez Rematu alebo z Handlovej, ale aj z Kunešova povyše Kremnice. Ja som pôvodne plánoval hore zo Skleného a dole do Handlovej, ale v záznamníku OTO Prievidza Handlovú už mám, tak som sa spustil dole na Rematu. Na koniec túry pivo rovnako chutí či v Handlovej alebo na Remate a takto mi do záznamníka pribudli dva nové záznamy.
K tomu záznamníku OTO Prievidza: Pre turistov OTO nie je Osobnosť televíznej obrazovky, ale Oblastný turistický odznak. Na Slovensku je ich viacero, na Kysuciach je dokonca aj medzinárodný - ČR, PR a SR. Podmienkou získania niektorého OTO je splnenie niektorých podmienok (návšteva pamiatok, vrcholov, obcí, dolín...). Každý z nich má svoje vlastné propozície. Mnohí turisti o OTO ani nevedia, hoci podmienky naň majú splnené.
Podmienkou získania OTO Prievidza je:
- návšteva 5 povinných miest a obcí (Prievidza, Handlová, Bojnice, Nitrianske Rudno a Nitrianske Pravno) a 3 ďalších podľa vlastného výberu z ponuky,
- výstupy na 6 povinných vrcholov (Kľak, Vtáčnik, Magura, Rokoš, Vyšehrad a Bralová skala) a 6 ďalších podľa vlastného výberu z ponuky.
Plnenie odznaku nie je jedoročné, takže niečo mi ostáva aj do budúcnosti.
Posledný deň špatného počasia, nasledujúci deň už krásne svietilo slniečko. Ale v sobotu...
Najprv niečo z výstupu slenianskymi lúkami




.

Smerovník pred železničnou stanicou v Sklenom.
Mnohí, najmä tí, čo v Sklenom ešte neboli, sa vybrali podľa neho. Prešli po modrej Skleným
a napojili sa na červenú ponad tunel hore na Bralovú skalu
.

Väčšia časť z tých, čo prišli vlakom, sa od stanice vybrala lúkami priamo hore.
V Sklenom som bol neraz, tak som nešiel dedinou
.

Za štrekou sa pásla veľká črieda kráv, tak sme sa vybrali tým smerom aj my
.

Cez štreku hore na pastvu
.

Skleniansky kostol sme nechali po pravej strane
.


Postupne, ako to obyčajne býva pri takýchto akciách, sa vytvorili menšie skupinky
.


Zo Skleného za nami dole toho veľa nebolo vidno
.

Ale veľa toho nebolo vidno ani z ďalšieho okolia
.

Predná pochodová hliadka
.

Za neustáleho mrholenia už poriadne roztrúsení, ale vždy predchádzajúca skupinka na dohľad
.


Vzdialenosti medzi skupinami sa stále zväčšovali
.


Hore sme našli také špinavé smerovníky a také čisté po očistení najvyšším turistom
z Bystričky sme ich zanechali
.


Obmedzený výhľad z vrchola
.



Pohľad z Bralovej skaly na Rematu, v pozadí matne Handlová
.



Škoda, chuchvalce hmly sa stále valili
.

Dve duše diviackeho klubu turistov
.

Skupinka Dubničanov na vrchole
.





Na vrchole sa to striedalo - starô, mladô... -
takže to nebol len výstup dôchodcov
.


Ďalšia skupinka turistickej mlade
.

Psíky vysmädli - pijú z dlaní
.

Ocenenie turistu z Banskej Bystrice, člena diviackeho turistického klubu seniorov,
Čestným odznakom KST
.


Tradičným bodom programu akcií diviackych turistov býva tombola.
Nechýbala ani teraz
.


Zostup dole na Rematu - samé Martinčanky.
Niektorí išli dole do Skleného, niektorí do Handlovej.
Rematský zostup veľmi strmý, nechcel by som z tejto strany stúpať hore
v zime po zľadovatelom chodníku
.


Horský hotel Remata a chatková osada povyše neho.
Hotel zatvorený, prebieha údržba, pripravuje sa na zimnú sezónu.
Hore Bralová skala a na nej veža vysielača
.

Rematský viadukt, dlhý 98 m
.

Terény nielen pre pešiu turistiku, ale aj na lyžiarsku
.



Chata Mladosť na Remäte,
SKI-TMG Remata, stredisko telesne postihnutých športovcov
.

Ďalšia skupina mladých turistov
.

Žilinskí turisti po kávičke
.

Ďalší turisti po pive alebo po kávičke
.


Aj počas čakania na vlak mrholilo
.

Z jednej strany zastávky, smerom od Handlovej, Pekelský tunel (304 m),...
.

...z druhej, smerom na Sklené, Remätský viadukt.
Za ním nasleduje najdlhší tunel na trati Handlová - Horná Štubňa, Bralský tunel (3012 m).
Kým nestál Čremošniansky tunel na trati Banská Bystrica - Diviaky, bol najdlhším slovenským tunelom
.

Tabuľa č. 2 náučného chodníka o štreke z Handlovej do Hornej Štubne hovorí o zložitosti prírodných podmienok (5 tunelov a 3 viadukty). Hovorí o nej ako o najnáročnejšej stavbe medzivojnového obdobia u nás.
Trať bola postavená za necelých 5 rokov,
Stavba známejšej štreky Banská Bystrica - Diviaky trvala približne tiež tak dlho.
Podľa môjho názoru tá druhá bola náročnejšia (101 mostov a 22 tunelov),
ale bola dokončená až počas 2. svetovej vojny:
Viete si predstaviť, ako dlho by to trvalo pri dnešnej byrokracii?
.

Posledný pohľad z vlaku hore na Bralovú skalu (špic má už v nebi)...
.

...a dole na druhú stranu na Rematu
.