Kračún bol na našom území pohanským sviatkom našich predkov pred príchodom kresťanstva. Naši predkovia vtedy oslavovali sviatky zimného slnovratu, čiže návrat Slnka. Najkratší deň a najdlhšia noc v roku, slnko sa začína vracať z južnej pologule na sever. Zimný slnovrat teda znamenal oslavu Slnka ako darcu života.
Trochu iné zameranie dostal sviatok v časoch kresťanských ako deň narodenia Ježiša Krista, spasiteľa celého ľudstva.
Tradícia vianočných a novoročných vinšovačiek a kolied má starú históriu. Jedným z typických zvykov Vianoc je chodenie s betlehemom.
Väčšina slovenských betlehemov okrem náboženskej témy narodenia Ježiša ukazuje aj prácu našich ľudí a ich zvyky.
No a tak zopár krásnych slovenských betlehemov Vám tu predstavím niekoľkými zábermi z nich. Dokumentujú zručnosť ich autorov, nádheru v dreve zakliatu.
* * *
R A J E C K Á L E S N Á
Veľký Slovenský betlehem je v Rajeckej Lesnej. Má rozmery: dĺžka 8,5 m, šírka 2,5 m, výška 3 m.
Vytvoril ho nebohý ľudový rezbár Jozef Pekara. Začal ho tvoriť v r. 1980 a prvá časť - Stredoslovenský kraj - bola otvorená v r. 1995. V ďalších dvoch rokoch pribudli ďalšie časti - Západoslovenský a Východoslovenský kraj.
Betlehem okrem náboženskej témy - narodenia Ježiša - zobrazuje aj najvýznamnejšie pamiatky Slovenska i pracovné činnosti a zručnosti ľudí.
Väčšina figúrok je pohyblivá.












*
B A N S K Á Š T I A V N I C A
Banskoštiavnický betlehem je údajne najväčší pohyblivý betlehem na svete. Nachádza sa v centre mesta neďaleko Trojičného námestia. Má tieto rozmery: dĺžka 22 m, šírka 2,5 m a výška 3 m s vyše 800 postavami, z ktorých je polovica pohyblivých. Časť je umiestená okolo bočných stien, časť okolo stredového stĺpa.
Ukazuje históriu a krásy mesta Banská Štiavnica, históriu a rôzne spôsoby dobývania a spracovania zlata a striebra, krásy mesta a jeho okolia, sú tam aj rôzni remeselníci, pohyblivá známa "štiavnická Anča", známe štiavnické budovy, známy Nácko a ďalšie obrazy zo života tohto krásneho mesta.
Žiaľ, hoci Štiavnicu navštevujú hordy turistov, betlehem je málo navštevovaný. Je to zavinené aj jeho slabou propagáciou i v meste samotnom. Ak navštívite mesto a o betleheme neviete, žiaden pútač Vás naň neupozorní, nehovoriac už o nejakých smerovkách, ktoré by Vás k nemu nasmerovali.
Betlehem vytvoril Ing. arch- Peter Chovan.












*
T E R C H O V Á
Terchovský betlehem je umiestený v miestnom kostole. Je osvetlený a veľa postavičiek je pohyblivých. Inštalovaný je celoročne, ale nie je prístupný nepretržite. Niekoľkokrát som tam videl sklamaných turistov, ktorí ho chceli vidieť, ale kostol bol zatvorený.
Jeho otcom je nebohý miestny ľudový rezbár Štefan Hanuliak. Betlehem sa stále rozširuje.









*
B R A T I S L A V A
Bratislava má viacero betlehemov, tu mám dva z nich: jeden v Primaciálnom paláci a druhý na Hviezdoslavovom námestí. Jeden je aj v kostole na Veternej ulici, žiaľ, ten nemám. Čo mi však v tých bratislavských chýba, to sú nejaké výjavy zo Slovenska, zo života ľudu. Veď je to predsa naše hlavné mesto. Mohli to aspoň obklopiť krásnymi okennými vitrážami z vestibulu PKO, ktorý mesto predalo za symbolické 1,- euro.







*
N O V É M E S T O NAD V Á H O M
V Novom Meste nad Váhom majú dva betlehemy: jeden, menší, je v múzeu, druhý, veľký, s množstvom postáv, na námestí pred múzeom.
V betleheme umiestnenom v múzeu sú niektoré postavy pohyblivé a je tam aj tečúca voda, ktorá poháňa mlynské koleso s horným náhonom.
Betlehem na námestí je najväčším slovenským betlehemom s vyše 20 postavami.
*NOVÉ MESTO nad Váhom - MÚZEUM*












*NOVÉ MESTO nad Váhom - NÁMESTIE*






*
H R U Š T Í N
Krásny vyrezávaný drevený betlehem v hornooravskej dedine je umiestený na obecnom úrade.











*
Ž I L I N A
Žilinský betlehem je postavený na Mariánskom námestí neďaleko starej radnice. Postavy vytvorili umelci z rôznych kútov Slovenska.













*
T V R D O Š Í N



*
H U M E N N É
Humenský betlehem som nevidel postavený, ale ale bol som tam dvakrát pred dva a pol rokmi, keď na ňom pracovali traja známi rezbári: Stanislav Ondrík z Tvrdošína-Medvedzieho, Ján Šeliga z Hruštína a Albert Šimrák z Ružomberka-Bieleho Potoka. To bolo v auguste, v septembri mali pokračovať práce na ďalších postavách, žiaľ, toho som sa už nezúčastnil, takže je to len časť humenského betlehema.
Tu mám o tom článok s fotografiami prvých drevených postáv z prvého stretnutia ľudových rezbárov: http://urda.blog.sme.sk/c/264061/V-Krasa-dreva.html
* * *
No a keď sme už pri tom Kračúne alebo Vianociach, Viliji či Hodoch, tak aj niečo, čo si pamätám ešte z detstva ako desaťročný fagan spred viac ako 65 rokov, na chodenie s betlehemom a po vinšovačkách:
Chodenie s betlehemom -
bača:
Ja som bača z Rimavskej Soboty,
neneučiv som sa žiadnej roboty,
len bučky, pníčky preskakovať
a švárnie panenky milovať.
Včera som bou v takom lacnom kraju,
kde vínečko predávajú.
Za sto zlatých holbu vína,
sto peňazí bočku piva.
Tak som sa vám opiv,
že som sa aj teraz potočiv.
alebo:
A tam hore na komore
sedí kocúr na slanine,
choďteže ho odohnať
a mne kúsok odrezať.
Režte, režte, len sa neporežte,
ak sa máte porezať,
pôjdem si sám odrezať.
vinšovačky:
Ja som malý vojačik,
šabľu, flintu vláčim,
utekajte, dievčence,
lebo vám opáčim.
alebo:
Ja som malý, do povaly,
ta by vypil, keby dali.
Pálenôčky do skleničky
a peniažťok do kapsičky.
alebo:
Ja som malý žiačik,
spievam ako vtáčik.
Pána Krista vítam,
peniažťok si pýtam.
Peniažťok mi dajte,
dobre sa tu majte.
alebo:
Vítej, utěšené ráno, od proroků zvěstováno,
v nemž Marie, panna čistá, porodila Pána Krista,
toho milého přítele, všech věrných vykupitele,
z čehož se my radujeme a vám pri tom vinšujeme:
Žijte v zdraví, pobožnosti, Bůh vám přinášej radosti!
Amen!
(V Máľinci sa v bežné reči používalo máľinskó nárečé, aľe v náboženskych vecejch sa ako v evaňélické ďeďiňe používala výlučňe češťina)
* * *
No a nakoniec:
Všetkým radostné, veselé a šťastné sviatky pod stromčekom v kruhu rodiny!
.