* * *
Električenka je na trate električiek č. 3 a 7 a trolejbusu č. 11. Električka č. 3 premávala z Gaštanového hájika na hlavnú stanicu, električka č. 7 z Jurajovho dvora (alebo Novej doby) do Karlovej Vsi a o trolejbuse č. 11 viem len to, že premával popri Nešporovom internáte a myslím, že popri zimnom štadióne. Na spoločných úsekoch električiek sa mohlo cestovať aj súbežnými traťami, napr. traťou č. 1 (Carlton - hlavná stanica), č. 5 (Carlton - Gaštanový hájik), č. 2 (Jurajov dvor - Hlavná stanica) a č. 4 (Carlton - Jurajov dvor), takže ak ste mali trate č. 3 a 7, mohli ste cestovať všetkými električkami po celej Bratislave, okrem úseku od Carltonu popri Slovenskom národnom múzeu po Luxorku. Mesačný študentský lístok na ľubovoľné tri trate MHD stál 20 Kčs a oprávňoval na neobmedzený počet ciest na týchto tratiach počas celého mesiaca a prvých 5 dní nasledujúceho, včítane nočných spojov. Na niektorých tratiach už premávali nové električky, na iných ešte električky staré, otvorené na strane nastupovania (pravej), bez dverí, s možnosťou naskakovania a vyskakovania aj za jazdy, najmä pri spomalenej jazde v zákrutách. A mohlo sa vyskakovať aj pred revízorom. Také niečo je, zdá sa mi, vo filme Skalní v ofsajde s Dibarborom, Mrvečkom a ďalšími. Mimochodom, v tomto filme sme si ako študenti privyrobili, keď sme "hrali" divákov na štadióne - kričali, pískali, nadávali sudcovi... To sme vedeli aj bez absolvovania Vysokej školy múzických umení, možno nie tak perfektne, ako budúci herci, ale stačilo to.
V električkách vtedy boli ešte okrem vodiča aj sprievodcovia - v každom vozni jeden. V nových električkách sprievodcovia sedeli pri dverách, v starých pendlovali medzi zadnou a prednou plošinou. Mali takú koženú kapseľku prevesenú cez plecia, v nej v bločkoch cestovné lístky a peniaze. Aj jednotlivé lístky boli prestupné. Cez celú električku bola natiahnutá popod strop kožená "šnúra", končiaca zvoncom pri vodičovi, pomykaním ktorej sa oznamovalo vodičovi, že na nasledujúcej zastávke vystupujete. Tieto staré otvorené električky najmä v čase rannej špičky chodili ovešané ako vianočné stromčeky. Cestovné lístky sa "štikali" klieštikmi podobne, ako cestovné lístky vo vlaku.
V tom šk. r. 1963-4 som býval na Mladej garde, kúsok pred konečnou, ktorá bola v Gaštanovom hájiku. (Len tak mimochodom: pri poslednej návšteve Bratislavy som bol zhrozený, ako tie športoviská na Mladej garde vyzerajú a prešiel som sa peši aj od Gaštanového hájika po Račianske mýto - hrôza, ani porovnať sa to nedalo s tým, ako to vyzeralo v časoch, o ktorých píšem.) Trošku ďalej bývala na stredoškolskom internáte chemickej priemyslovky terajšia manželka, vtedy v maturitnom ročníku. Trať električky č. 3 viedla z Gaštanového hájika cez Račianske mýto, Československej armády, Námestie SNP, Suché mýto, popri Pionierskom paláci (dnes Prezidentskom paláci) a Štefánke na hlavnú stanicu. Trať električky č. 7 viedla z Novej doby (štadión Slovana) Vajnorskou, Šteinerovou, Československej armády, popri SND, Hviezdoslavovým námestím popred Carlton, popri pivovare, po dunajskom nábreží popri PKO, Karloveskom cestou popri Botanickej záhrade (aj Švédskych domkoch) do Karlovej Vsi. O trati trolejbusu č. 11 viem už len to, že viedla neďaleko Nešporáka, na ktorom bývala sestra a s najväčšou pravdepodopbnosťou kdesi na druhom konci popri zimnom štadióne a VŠE.
Ešte čosi: výhybky - ak výhybka bola nastavená po predchádzaajúcej električke iným smerom, vodič električky musel pred výhybkou zastaviť, vyjsť von s poriadnou kovovou tyčou a naštelovať výhybky do smeru, ktorým chcel pokračovať v jazde ďalej. A neraz sa stalo, že prvý vozeň šiel doprava a druhý si to nasmeroval doľava.

*

Predná a zadná časť električenky zo šk. r. 1963-4 na 3 trate: električky č. 3 a 7 a trolejbus č. 11. Aj na električenke sa spomína sprievodca, ktorému sa musíte preukázať bez vyzvania. Nepamätám si, aby niekedy niekto (sprievodca alebo revízor) pýtal odo mňa občiansky preukaz alebo index.
*

V auguste t. r. uplynulo 112 rokov od jazdy prvej električky v Bratislave. Na obr. je otlačok výplatného stroja a prítlač k 100. výročiu, ktorú som podľa dobovej fotografie vyhotovil pre istú bratislavskú filatelistickú firmu v r. 1995 - električka s trolejovým vedením ako trolejbusy na Hviezdoslavovom námestí
*

Starý typ električky premávajúci na niektorých tratiach (www.dpb.sk)
*

Novší typ električky (www.mix.sk)
*
Pozn.: Ospravedlňte ma, ak som bol v niečom nepresný, odvtedy je to predsa už len pár desaťročí a opravte, príp. doplňte ma v diskusii Ďakujem.