
Letisko Tomčany. Vzdialené poľnými cestami asi 2 km od nášho sídliska. S vnučkami sem-tam ta chodíme na prechádzku pozerať sa na štartovanie, lety a pristávanie vetroňov. Agilný martinský Aeroklub, ktorý každoročne poriada niekoľko významných akcií. Za čias generálneho riaditeľstva ZTS sa odtiaľ lietalo aerotaxíkom Morava 200 do Prahy.
Letisko - budúce múzeum. Je tam už sústredených niekoľko lietadiel. Jedným z nich je aj historické lietadlo, v ktorom bol zastrelený prvý pilot lietadla Ján Mičica. Do dejín letectva sa tento prípad zapísal tým, že bol prvým na svete, keď bol pilot zastrelený únoscami pri lete. Ján Mičica, 52-ročný pilot spoločnosti Slovair, manžel a otec troch detí.
8. jún 1972. Letisko Mariánske Lázně, pár kilometrov od nemeckých hraníc. Skupina desiatich mladých ľudí, ôsmich mládencov a dvoch dievčat, s kočíkom s malým dieťaťom a dvoma pištoľami nastupujú do lietadla L-410A, ktoré to má namierené smer Mariánske Lázně - Praha – Bratislava – Lučenec. Dvaja skúsení piloti: J. Mičica a D. Chrobák.
Mladí ľudia sa chcú za každú cenu dostať na Západ. Zatiaľ to vedia len oni. Je to obdobie, keď pre obyčajného človeka nie je jednoduché dostať sa ta, najmä ak má na rováši nejaký ten šrám, v registri trestov nejaký ten záznam. V takom prípade môže o takom niečom len snívať. Títo mladí ľudia si vymysleli plán na únos lietadla. Tak došlo k tejto udalosti. Vedúcim skupiny bol Lubomír Adamica. Pištole ukradlo jedno z dievčat svojmu otcovi-policajtovi. Pri nastupovaní jedna pištoľ je ukrytá v kočíku s malým dieťaťom.
Lietadlo L-410A s imatrikulačným číslom OK-ADN odštartovalo z letiska v Sklářoch neďaleko Mariánskych Lázní. Únoscovia napadli najprv niekoľkých cestujúcich, dvoch z nich postrelili. Potom v pilotnej kabíne strhli pilotom slúchadlá a prikázali im pod hrozbou zastrelenia namieriť to do NSR. Piloti sa ich najskôr pokúsili oklamať, ale nakoniec stroj museli otočiť a letieť podľa príkazu únoscov. Po ďalších vyhrážkach bol vedúcim skupiny L. Adamicom zastrelený kapitán lietadla Ján Mičica. Druhý pilot D. Chrobák potom s lietadlom doletel na západonemecké letisko Weiden, kde nemecká polícia skupinu únoscov pri pokuse o útek okamžite zatkla. Pre ostatných cestujúcich priletelo aerotaxi a unesené lietadlo bolo pozdejšie vrátené späť do ČSSR aj s telom mŕtveho pilota a s pohrebným vencom od západonemeckej polície.
Západonemecké úrady únoscov nevydali späť do vlasti. Hoci išlo o čs. občanov a únos sa stal nad naším územím, súdila ich nemecká justícia. V NSR boli odsúdení na niekoľkoročné tresty odňatia slobody. Vrah L. Adamica dostal doživotie a neskôr sa v cele obesil. Prípad vyvolal vlnu nevôle medzi svetovou verejnosťou.
Teraz je toto lietadlo neďaleko letiska v Tomčanoch pri Martine ako súčasť a hlavný exponát budúceho leteckého múzea. Možno i ja som letel niekedy z letiska v Hričove týmto lietadlom, keď ho pilotoval kapitán Mičica.
Dnes je tomu práve 34 rokov, čo rokou vraha Adamicu skonal pilot Ján Mičica.
Česť jeho pamiatke!


Pamätná tabuľa Jánovi Mičicovi na letisku v Martine-Tomčanoch



Lietadlo L-410A Turbolet, v ktorom bol zavraždený Ján Mičica







Ďalšie exponáty budúceho leteckého múzea v Martine-Tomčanoch