Podobnosti medzi MLM (multi-level marketing) a vyššie menovaných oblastí možno vidieť hlavne v spôsobe fungovania a práci s členmi, aj keď ide o odlišné oblasti (obchod vs. náboženstvo, šport).
---
1. Uzavretá komunita
V oboch prípadoch sa vytvára silný vnútorný kruh, ktorý podporuje „my vs. oni“ mentalitu.
Kritici alebo bývalí členovia sú často vykresľovaní ako nedôveryhodní alebo „negatívni“.
2. Hierarchická štruktúra s cieľmi
Náboženstvo má duchovné úrovne (Hierarchia v cirkvi)
MLM má obchodné úrovne („ranky“) založené na obratoch a nábore.
Postup vyššie si vyžaduje dlhodobú angažovanosť a investície.
3. Intenzívna motivácia a rétorika úspechu
Prezentujú príbehy „úspešných“ členov ako inšpiráciu pre všetkých nezávisle od ich individuality.
Často zdôrazňujú, že úspech závisí hlavne od osobného nasadenia a lojálnosti.
4. Finančné záväzky
V cirkvi platené kurzy, auditing, literatúra, zájazdy, vymenené pobyty,a takzvané zoznamovacie tábory.
MLM: štartovacie balíky, povinné mesačné objednávky, semináre.
5. Využívanie psychologického tlaku
Skupinové udalosti a školenia, kde sa podporuje emócia a pocit „misie“.(Posilňuje koheziu skupiny)
Odmietanie pochybností a posilňovanie viery v systém.
6. Nábor ako kľúčová činnosť
V MLM je nábor zdrojom príjmu.
V cirkvi je verbovanie nových členov zdrojom rastu a príjmov organizácie.(Často nevinné podujatia pre deti mládež, tábory atď)
---
Tieto paralely sú dôvodom, prečo niektorí psychológovia zaraďujú niektoré MLM štruktúry medzi „komerčné kulty“, teda skupiny, ktoré síce nemajú náboženskú doktrínu, ale používajú podobné manipulatívne techniky.
Určite ste sa s tým stretli aj vy , a ani o Tom neviete (predaj kozmetiky, motivačná literatúra, prednášky o business plánoch atď)