Kult Sebarozvoja,cirkev, šport a ich úzka korelácia s multi -level marketingom

Malé zamyslenie 🤔 s cieľom nájsť podobnosti.

Kult Sebarozvoja,cirkev, šport a ich úzka korelácia s multi -level marketingom
Písmo: A- | A+
Diskusia  (6)

Podobnosti medzi MLM (multi-level marketing) a vyššie menovaných oblastí možno vidieť hlavne v spôsobe fungovania a práci s členmi, aj keď ide o odlišné oblasti (obchod vs. náboženstvo, šport).

---

1. Uzavretá komunita

V oboch prípadoch sa vytvára silný vnútorný kruh, ktorý podporuje „my vs. oni“ mentalitu.

Kritici alebo bývalí členovia sú často vykresľovaní ako nedôveryhodní alebo „negatívni“.

2. Hierarchická štruktúra s cieľmi

Náboženstvo má duchovné úrovne (Hierarchia v cirkvi)

MLM má obchodné úrovne („ranky“) založené na obratoch a nábore.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Postup vyššie si vyžaduje dlhodobú angažovanosť a investície.

3. Intenzívna motivácia a rétorika úspechu

Prezentujú príbehy „úspešných“ členov ako inšpiráciu pre všetkých nezávisle od ich individuality.

Často zdôrazňujú, že úspech závisí hlavne od osobného nasadenia a lojálnosti.

4. Finančné záväzky

V cirkvi platené kurzy, auditing, literatúra, zájazdy, vymenené pobyty,a takzvané zoznamovacie tábory.

MLM: štartovacie balíky, povinné mesačné objednávky, semináre.

5. Využívanie psychologického tlaku

Skupinové udalosti a školenia, kde sa podporuje emócia a pocit „misie“.(Posilňuje koheziu skupiny)

Odmietanie pochybností a posilňovanie viery v systém.

SkryťVypnúť reklamu

6. Nábor ako kľúčová činnosť

V MLM je nábor zdrojom príjmu.

V cirkvi je verbovanie nových členov zdrojom rastu a príjmov organizácie.(Často nevinné podujatia pre deti mládež, tábory atď)

---

Tieto paralely sú dôvodom, prečo niektorí psychológovia zaraďujú niektoré MLM štruktúry medzi „komerčné kulty“, teda skupiny, ktoré síce nemajú náboženskú doktrínu, ale používajú podobné manipulatívne techniky.

Určite ste sa s tým stretli aj vy , a ani o Tom neviete (predaj kozmetiky, motivačná literatúra, prednášky o business plánoch atď)

Adam  Ustupsky

Adam Ustupsky

Bloger 
  • Počet článkov:  9
  •  | 
  • Páči sa:  102x

Ahojte, volám sa Adam Ustupsky. Narodil som sa v Čadci. Som mladý muž,ktorý sa snaží objektívne vnímať a nahliadať na problémy spoločnosti.Problémy , ktoré ma trápia a dotýkajú sa ma ako zástupcu mladej generácie. Chcem preto objektívne reflektovať tieto problémy formou tohoto blogu. Zároveň chcem zdôrazniť, že budem dodržiavať všetky pravidlá etiky vrátane základov slušného diskurzu, ktorý je nevyhnutný pre dialóg...Za posúdenie mojej subjektívnej motivácie vopred ďakujem... S pozdravom a prianím pekného dňa Ustupsky... Zoznam autorových rubrík:  Nezaradená

Prémioví blogeri

Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

36 článkov
Tupou Ceruzou

Tupou Ceruzou

326 článkov
Marcel Rebro

Marcel Rebro

184 článkov
Karol Galek

Karol Galek

116 článkov
Monika Nagyova

Monika Nagyova

301 článkov
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu