Ako dokáže pandémia pokaziť recept na zákon? Alebo o tom, ako Covid zmenil legislatívny proces

Písmo: A- | A+

Každý proces má svoje postupy, ktoré treba dodržiavať, aby bol dosiahnutý požadovaný výsledok. Overené recepty však môžu zlyhať. Najmä v čase krízy. Dôkazom je legislatívny proces vlády v prvej vlne pandémie Covid-19.

Nina Šťastná

Pandémia sa stala súčasťou našich životov natoľko, že dnes už s ladnosťou baletky preskočíme články o počtoch nakazených, úmrtí, zlom stave zdravotníctva, či našich deťoch, ktoré sa doma snažia zvládnuť online vyučovanie. Sú však aj iné oblasti, ktoré pandémia radikálne zasiahla, ale nerozpráva sa o tom, maximálne sa o to kde tu kde kto obtrie slovkom. Jednou z takýchto oblastí je legislatívny proces vlády, t.j. proces tvorby a prijímania zákonov vo vláde.

Aký je recept na dobrý návrh zákona?

Ako každý proces, aj ten legislatívny má svoje postupy, ktoré je potrebné dodržať, aby sme dosiahli uspokojivý výsledok. Ak ideme upiecť koláč vyberieme recept overený časom a postupujeme krok za krokom. Nenapadne nám vymeniť múku za šošovicu, vynechať polovicu ingrediencií, ani zjesť koláč surový pred dopečením.

S legislatívnym procesom by to malo byť veľmi podobné. Najprv je potrebné identifikovať problém, ktorý chceme vyriešiť, potom vymyslieť spôsoby, akým ho môžeme vyriešiť a následne stanoviť vplyvy, ktoré budú mať naše riešenia na rôzne oblasti života, rovnako ako zvážiť, či nebude lepšie problém nateraz neriešiť. Keď máme problém, aj možné riešenia je čas vybrať si to, ktoré je najvýhodnejšie a budeme z neho mať najväčší úžitok. V tejto fáze môžeme napísať návrh zákona, či iného opatrenia. To však stále nie je koniec.

Na Slovensku máme niekoľko poradných orgánov, ktoré podávajú svoje stanoviská. Poradné orgány, ale aj široká verejnosť by mali byť do procesu zapájané počas celého procesu, už od začiatku definovania problému. V každom štádiu, až kým nevznikne návrh, o ktorom bude vláda rokovať, by mala prebiehať konzultácia so všetkými zainteresovanými aktérmi. Konzultácia s verejnosťou prebieha najmä na portáli Slov-lex, kde je možné preštudovať si priložené materiály a vzniesť pripomienky k návrhu zákona.

Dobrý návrh zákona tak obsahuje niekoľkofázové pripomienkové konania, účasť verejnosti a materiály, ako je doložka vplyvov, analýzy vplyvov na konkrétne oblasti, doložku zlučiteľnosti s inými zákonmi a stanoviská poradných orgánov vlády.

Obrázok blogu

Ako pečie vláda v núdzovom stave?

Nástupom pandémie v marci 2020 vypukla panika nielen v našich domácnostiach, ale aj pri príprave zákonov. Vyhlásenie núdzového stavu, rovnako ako aj ohrozenie života a zdravia umožnili prijímanie zákonov v obmedzenom procese. Krízy majú za následok potrebu rýchlej legislatívnej reakcie všade vo svete. Nebolo teda výnimkou ani na Slovensku, že zákony, ktoré boli prijímané v marci až júni 2020 boli predkladané v skrátených legislatívnych konaniach, bez väčšiny materiálov, ako sú doložky a analýzy. Chýbali aj stanoviská poradných orgánov, ktoré buď vôbec nezasadali (Hospodárska a sociálna rada SR), alebo stanoviská k návrhom v skrátenom legislatívnom konaní podávať nemusia (Stála pracovná komisia Legislatívnej rady vlády SR).

Najväčším zlyhaním však nebolo nedostatočné hodnotenie vplyvov návrhu, ignorovanie zapájania poradných orgánov, ani nedostatočný čas v skrátenom legislatívnom konaní. Najväčší problém nastal na portáli Slov-lex, ktorý neslúži len ako stále aktuálna zbierka zákonov s právnou silou, ale aj ako platforma na pripomienkové konanie. Tu má byť návrh uverejnený a dostupný na pripomienkové konanie (či už normálne, alebo skrátené). Ktokoľvek, či už občan, alebo mimovládna organizácia, záujmové združenie, či obec sa môže k návrhu zákona vyjadriť prostredníctvom pripomienky práve na tomto portáli. Počas prvej vlny pandémie však návrhy zákonov, ani nariadení vlády na portáli neboli uverejňované a teda sa k návrhu nikto vyjadriť nemohol, ba čo viac, nikto nevedel, že sa nejaký návrh zákona predkladá. V období od 1. januára do 30. júna 2020 bolo predložených 183 návrhov zákonov a nariadení vlády, ale na portáli Slov-lex bolo zverejnených len 17. Z toho v prvej vlne pandémie, počas núdzového stavu boli zverejnené len 4 návrhy a len jeden sa týkal Covidu.

Čo spôsobila pandémia legislatívnemu procesu?

Ťažká doba si vyžaduje ťažké riešenia. Tie na Slovensku sa však prijímali za zatvorenými dverami. Bez dôkladnej analýzy, bez faktov, bez poradných orgánov, bez verejnosti. Legislatívny proces utrpel rany a to najmä na svojej transparentnosti. Verejnosť ostala bez prístupu k informáciám a bez možnosti vyjadriť svoj názor, vyjadriť pripomienky v procese tvorby zákonov a aktívne sa zapojiť. Tento stav bohužiaľ zotrval aj po skončení prvého núdzového stavu a dáta naznačujú, že ani zvyšok roka sa neniesol v inom duchu...

Nina Šťastná je doktorandka a zároveň absolventka magisterského programu na Ústave verejnej politiky Fakulty sociálnych a ekonomických vied Univerzity Komenského v Bratislave. Vo svojej diplomovej práci sa venovala kvalite regulačného procesu na Slovensku počas prvej vlny pandémie Covid-19. Jej práca odhalila mnohé nedostatky, pričom si táto téma zaslúži ďalšiu pozornosť tak, ako si regulačný proces zaslúži nápravu chýb, ktoré boli počas pandémie urobené. Vo svojom výskume nadväzuje na svoju diplomovú prácu a venuje sa kvalite regulácií. Výskum je realizovaný vrámci COVID APVV grantu PP-COV-20-0026.

Skryť Zatvoriť reklamu