reklama

V mnohovesmíre šialenstva: ako akceptujeme verejné politiky

V tomto článku uvažujeme nad tým, ako naše identity vplývajú na akceptáciu verejných politik.

V mnohovesmíre šialenstva: ako akceptujeme verejné politiky
Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)

Artsiom Klunin

Predstavme si zavedenie konkrétnej politiky, napríklad vyhradené pruhy pre MHD. Ako na to ľudia zareagujú?

Pasažier MHD, ktorý každý deň jazdí verejnou dopravou do práce z okrajovej časti mesta do centra mesta a späť, chápe, že zavedenie vyhradených bus-pruhov môže zrýchliť jeho cestu do práce, keďže autobus nebude čakať v kolóne. Možno to pre neho bude znamenať o 10 minút viac spánku alebo raňajky s rodinou bez ponáhľania sa. Tento pasažier podporí zavedenie takejto zmeny.

Šofér, ktorý raz za týždeň šoféruje cez mesto k svojej starej mame, aby sa o ňu postaral a nakúpil jej všetko potrebné, si môže myslieť, že zavedenie vyhradených pruhov pre mestskú hromadnú dopravu zvýši čas potrebný na cestovanie. Z jeho pohľadu budú osobné autá dlhšie čakať v zápchach keďže budú mať k dispozícii o jeden pruh menej. Tento šofér zavedenú zmenu nepodporí.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Environmentalista má za to, že síce to je dobrý nápad na zatraktívnenie mestskej hromadnej dopravy, ale nie si si istý do akej miery to bude opatrenie účinné v tom, aby dokázalo motivovať veľký počet šoférov presadnúť do MHD. Navyše si myslí, že by bolo lepšie na túto plochu položiť električkovú trať, keďže električka je viac ekologická ako spomenuté autobusy, pre ktoré je určený vyhradený pruh. V tomto prípade environmentalista podporuje zavedenie pruhov, ale nie je spokojný, keďže by uvítal viac zmien.

Nie je  prekvapujúce, že rôzni ľudia majú odlišné názory na riešenie aktuálnych problémov verejnej politiky. Zaujímavá je skutočnosť , že to môže byť stále ten istý človek. Jeden človek môže spájať tri identity – pasažier MHD, šofér, environmentalista.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Každý z nás má viacero identít,  avšak nie všetky sú stále aktívne. Psychológovia Jay Van Bavel a Dominic J. Packer v svojej knihe The Power of Us tvrdia, že jednotlivé identity sa aktivujú pri splnení istých podmienok, inak sú deaktivované. V našom prípade cestovanie do práce v MHD aktivuje nášmu jednotlivcovi identitu pasažier MHD, pri cestovaní k starej máme sa mu aktivuje identita šofér. Môže sa po pritom aktivovať aj ďalšia identita – napr. vnuk.  Týchto identít môže byť viac: pri rodinnej večeri môžeme byť partnerkou alebo partnerom, rodičom, pri čítaní správ sa nám môže aktivovať politická alebo ideologická identita, pri cyklovaní sa identifikujeme ako cyklista atď.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Identity môžu mať rozličné postoje k tomu istému problému a veľkú rolu zohráva práve aktivovaná identita. Viaceré výskumy poukázali na to, že aktivovanie konkrétnej identity ovplyvňuje správanie ľudí a ich postoje napríklad k nelegálnej migráciiregistrovaným partnerstvám pre osoby rovnakého pohlavia alebo dodržaniu protipandemických opatrení.

Vplyv identít na správanie jednotlivcov je dôležitý aj v ekonomike. Autor konceptu ekonomika identity George Akerlof získal v roku 2001 aj Nobelovu cenu.

Pochopenie vplyvu identít na naše postoje aj správanie je dôležité aj pri komunikácii vo verejnej politike. Keď politici komunikujú nejakú zmenu vo verejnej politike, jednotlivcom sa aktivuje ich politická identita. Následne, postoj k tejto zmene môže byť ovplyvnený práve touto identitou: jednoducho povedané, s väčšou pravdepodobnosťou ľudia akceptujú verejné politiky navrhované ich obľúbenými politikmi a politickými stranami a neakceptujú verejné politiky, ktoré navrhované politikmi alebo politickými stranami, ktorým nedôverujú.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Jay Van Bavel a Dominic J. Packer v svojej knihe zdôrazňujú, že v posledných rokoch možno pozorovať  posun od vnútroskupinovej lásky (ingroup love) k mimoskupinovej nenávisti (outgroup hate). Inak povedané, s väčšou pravdepodobnosťou spájanie verejnej politiky s preferovaným a dôveryhodným politikom nebude mať významný vplyv na postoj k navrhovanej zmene, zatiaľ čo s väčšou pravdepodobnosťou spájanie nepreferovaných a nedôveryhodných politikov s istou verejnou politikou ovplyvní výhrady voči tejto politike.

Aj keď sa autori vo svojom výskume  viac sústreďovali na kontext USA, tieto závery potvrdzujú aj predbežné výsledky dotazníkového experimentu, ktorý sme robili na Ústave verejnej politiky na reprezentatívnej vzorke slovenského obyvateľstva.

Pochopenie vplyvu politickej identity je dôležité pri presadzovaní kľúčových zmien na národnej a lokálnej úrovni, keďže výsledky nám naznačujú, že pri komunikovaní verejných politik nie vždy je účinné keď sú prezentované politikmi. Politici by mali preto zvážiť prenechanie tejto komunikácie iným osobám.

Ústav verejnej politiky FSEV  UK

Ústav verejnej politiky FSEV UK

Bloger 
  • Počet článkov:  86
  •  | 
  • Páči sa:  51x

Ústav verejnej politiky FSEV UK - tím ľudí, ktorý sa snaží skúmať vecí verejné na Slovensku a učiť o nich ostatných (aj seba). Zoznam autorových rubrík:  Verejne o politike 2020Verejne o politike 2021Verejne o politike 2022Verejne o politike 2023

Prémioví blogeri

Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu