Žijeme... ako v polepšovni

Na dnešné časy sa hodí viacero prímerov. Aj tie, ktoré si môžeme požičať z ústavnej, či náhradnej starostlivosti. Píše psychológ Ivan Lukšík.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)

Mnohé domácnosti sa dnes stali „detskými domovmi“ viac ako kedykoľvek predtým. Doma pribudlo akoby viac detí, sú všade, treba sa o ne starať, učiť sa s nimi, variť im, zabávať ich a pod. Ešte jedno prirovnanie je naporúdzi: polepšovňa (oficiálny a politicky korektný názov je reedukačné centrum), česky by sme tiež slangovo mohli povedať „pasťák“. Žijeme totiž v časoch, ktoré sa v niečom podobajú „polepšovni“. Máme prísny režim, ktorý vymyslel niekto múdrejší, alebo mocnejší, zavreli nás do domov, bytov a areálov s obmedzeným pohybom. Všetko je to pre naše dobro, má nás to chrániť pred nástrahami nebezpečného sveta. Režim sa sprísňuje až sa cítime ako v pasci, ale nemusíme si zúfať. Môžeme sa inšpirovať práve ponaučením z „polepšovní“.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Na Slovensku je v súčasnosti 14 reedukačných centier, a podľa poslednej štatistiky z roku 2018 v nich bolo 538 detí a mladistvých. Dostať sa tam nie je až také ťažké. Stačí na to zlá partia, nejaké to záškoláctvo, krádeže a samozrejme rodičia, ktorí sa nestarajú, alebo priam páchajú zlo na deťoch, priklepnutie sudcu a už ste tam. Nastupuje režim, škola, záujmová činnosť všetko v uzavretom priestore a pod dohľadom vychovávateľov. Pre nezvládnuteľné prípady bývala – aspoň kedysi – pripravená aj samotka. Toto prirovnanie sa v súvislosti s koronavírusom tiež celkom hodí.

No aj v takýchto podmienkach je potrebné prežiť a dúfať v svetlejšie zajtrajšky. Keď sme skúmali život detí v týchto zariadeniach(Lukšík, 2018),zistili sme, že na vysporiadanie sa s touto náročnou životnou situáciou využívajú viaceré stratégie. Môžeme sa z nich poučiť aj pri zvládaní sociálnej izolácie spojenej s koronavírusom.

SkryťVypnúť reklamu

1.Prispôsobte sa nepriaznivým podmienkam– „Keď si už raz tu v polepšovni, čo sa dá robiť snáď tí dospelejší, vzdelanejší vedia čo robia a na nejaký čas to teda vydržíš.“ V čase koronavírusu: strpím obmedzenia pohybu, stretávania sa, dodržiavam potrebné hygienické opatrenia – rúško, rukavice, dezinfekčné prostriedky a pod.

2.Prijmite podporu od okolia– „Uzavrieť sa do seba? To v tomto uzavretom svete príliš nejde. Stačí jeden dobrý kamarát, jeden pozitívne naklonený vychovávateľ a život je ľahší.“

V čase koronavírusu: pomáhať si v rodine, či v susedstvách, starším s nákupmi, rozprávať sa s nimi, informovať a vzájomne sa podporovať.

SkryťVypnúť reklamu

3.Zamerajte sa na budúcnosť –Ono sa to niekedy skončí a mať dobrý plán nie je potom na zahodenie“. K tomu v polepšovni patrí: šetrenie peňazí, ukončenie školy, hľadanie bývania, zo začiatku napríklad aj spolu s kamarátom či kamarátkou.

V čase koronavírusu: máme možno viac času na prehodnotenie toho, čo dáva a čo nedáva nášmu životu zmysel a ak to chceme zmeniť, môžeme plánovať, ako s tým naložíme.

4. Sebarealizácia– „Napriek obmedzeniam aj v polepšovni a vlastne občas len v nej, sa dá čítať, študovať športovať ...“

V čase koronavírusu - začneme sa online učiť cudzie jazyky, oprášime staré koníčky, alebo sa naučíme nové – pletenie, háčkovanie, alebo sledovanie náučných dokumentov

SkryťVypnúť reklamu

5. Odreagujte sa - „Aj v polepšovni sa dá schuti na niečom zasmiať, zlosť, hnev si vybiť v športoch, zaboxovať si , či trúbiť do konzervy od koly“

6. Buďte nezávislí– „Aj keby sme mali blízkych ľudí okolo seba, predsa je aj veľa situácií, v ktorých si musíme poradiť sami“. V polepšovni: hospodárenie s financiami, nákupy, hľadanie práce, či zabezpečenie zdravotnej starostlivosti.

V čase koronavírusu – zodpovednosť za osobnú hygienu, za svoje správanie sa k blízkym, nákup potravín, hľadanie si novej práce.

7. Kompenzujte – „Ak sa to tu teraz nedá robiť, tak skúsim niečo...“V polepšovni sa nemôžem stretávať so starými kamarátmi, tak si nájdem nových, nemôžem ísť na diskotéku, tak si urobím vlastnú na izbe so slúchadlami.

V čase koronavírusu - nemôžem ísť cvičiť jógu, zacvičím si ju online, nemôžem ísť do fitnescentra, pôjdem si von zabehať, nechcem chodiť do obchodov – upečiem si chlieb doma.

8. Vyhýbajte sa rizikovým situáciám- „Aj v polepšovni sú všelijaké nástrahy, cigarety aj horšie veci a keď som sa dal/a na dobrotu, tak od toho radšej ďalej.“V čase koronavírusu: obmedzím pohyb na miestach kde sa strieda a stretáva veľa ľudí, No a doma? Neprejedám sa, nepijem alkohol, nefajčím, nepozerám stále telku, nesedím iba pri počítači.

Toto sú stratégie zvládania, ktorými by sme sa mohli inšpirovať od detí a mladých ľudí, ktorí sú v ústavnej starostlivosti. V poslednom období je snaha, aby aj toto prostredie bolo príjemnejšie a ľudskejšie. Napriek tomu tieto deti a mladí ľudia žijú teraz v dvojnásobnej karanténe. Tej sociálnej, ktorú zväčša zapríčinila neschopnosť alebo nezodpovednosť ich rodičov, a tej, v ktorej sme aj všetci ostatní - v korona karanténe. Tak myslime aj na nich, prípadne pomôžme aj týmto deťom.

No a len poznámka na záver k tomu prirovnaniu dnešnej doby k pasci a polepšovni. Môžeme len dúfať, že pomyselná pasca, v ktorej sme sa všetci ocitli, je len dočasná. A že je to taká ekologická pasca, ktorá nezabíja a má aj vypúšťacie vrátka. A, napokon, že sa v nej aj „polepšíme“ v tom zmysle, že si začneme viac vážiť malé radosti každodenného života, ako sú skromné jedlo, pohyb, telefonát od niekoho blízkeho a pod. 

Ivan Lukšík

Ústav výskumu sociálnej komunikácie SAV

Zdroj:

Lukšík, I. 2018. Resilience of Young People in Residential Care,Journal of Social Service Research, 44(5):1-16

Ústav výskumu sociálnej komunikácie SAV

Ústav výskumu sociálnej komunikácie SAV

Bloger 
  • Počet článkov:  19
  •  | 
  • Páči sa:  3x

Vykonávame najmä základný interdisciplinárny výskum, zameraný na komplexné vzťahy medzi sociálnymi, kultúrnymi a psychologickými aspektmi ľudského bytia. Zameriavame sa na analýzu spoločenských, politických, medzigeneračných, mediálnych a intímnych diskurzov – sociálna komunikácia je tak predmetom nášho výskumu, ako aj jeho metodologickým rámcom. Zoznam autorových rubrík:  Naša spoločnosť a vzťahy medzi skupinamiPartnerské vzťahy a rodičovstvoGramotnosť a jej vývinNezaradené

Prémioví blogeri

Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Anna Brawne

Anna Brawne

103 článkov
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

50 článkov
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

766 článkov
Marian Nanias

Marian Nanias

274 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu