HN: PR Agentúry: Hra so slovíčkami, ktorá mení pravdu

Hospodárske noviny nedávno priniesli zaujímavý článok o PR agentúrach. Inšpiráciou pre jeho vytvorenie bol pravdepodobne materiál v Spiegel Online (žiaľ, spoplatnený link). Okrem iného sa v ňom píše, že - public relations je rastúci miliardový biznis, ktorý predovšetkým manipuluje s naším vnímaním sveta. Najlepší profesionáli tejto brandže dokonca pomáhajú inscenovať vojny - dovolím si preto krátky komentár.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (7)

Je pravdou, že PR je rastúci miliardový biznis v globálnom ponímaní. Rastie však nie kvôli tomu, že PR "manipuluje vnímanie sveta a inscenuje vojny", ale vďaka tomu, že nárast množstva komunikačných kanálov a fragmentácia médií neumožňuje zasiahnuť cieľové skupiny zákazníkov pomocou klasickej reklamy. Ďalším dôvodom rastu PR biznisu je prerod reklamy a strata jej funkcie. Ako hovorí marketingovo-brandingový guru Al Ries, reklama sa mení na umenie, predáva čoraz menej. Preto rastie význam PR, ktoré ako komunikačná disciplína je prirodzene založená na verbálnej komunikácii a teda diskusia, dialóg a konverzácia je v rámci nej niečo prirodzené a stále vzbudzujúce pozornosť.
PR je biznis ako každý iný, v oblasti komunikácie. Tento biznis riadia v podstate tri globálne holdingy Omnicom, WPP, Interpublic.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Nesúhlasím s názorom, že "PR manipuluje s naším vnímaním sveta." Akým spôsobom? PR agentúry nevlastnia médiá, ani komunikačné kanály. Nedokážu ich mať pod kontrolou. To, čo častokrát robíme, je hľadanie spôsobu, ako v tom súčasnom množstve komunikácie a informačného pretlaku zaujať. Poznám novinárov, ktorí dostávajú 400 e-mailov denne a medzi nimi aj tlačové správy a informácie od PR agentúr. Je nesmierne zložité v takomto prípade ponúknuť niečo, čo zaujme. Jediné, čo vyhráva je inovácia a kreativita. PR agentúry nesmú manipulovať, majú sledovať zmeny vo vývoji ľudskej komunikácie a prispôsobovať sa im a byť dôveryhodným informačným zdrojom.

SkryťVypnúť reklamu

Posledná časť citátu z HN hovorí o inscenovaní vojen. Je otázne do akej miery je ešte takéto niečo možné považovať za PR aktivitu. Podľa môjho názoru, každá agentúra, ktorá sa uchýli k niečomu inscenovanému prechádza na veľmi tenký ľad propagandy, s ktorou súvisí filtrovanie informácií, podsúvanie vymyslených faktov a ich legalizácia. Takáto práca by však mala zostať doménou inštitúcií, ktoré sa ňou zaoberajú profesionálne - tajné služby, vojenské spravodajstvo.

Štefan Vadocz

Štefan Vadocz

Bloger 
  • Počet článkov:  13
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Viac ako 20 rokov sa venujem komunikácii a médiám. Starám sa o PR lietajúceho auta AeroMobil. Dozerám tiež na chod agentúry Neopublic, ktorá pôsobí v Bratislave a v Prahe. Zoznam autorových rubrík:  PRMédiáTechnológieSúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

INESS

INESS

108 článkov
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

35 článkov
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

767 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu