Preformátované rádio

Štart rádia Jemné mélodie vyvolal najmä v internetových médiách zaujímavé diskusie. Rádioweb stihol už aj bleskový rozhovor s Martinom Lengyelom, ktorý v rádiu pôsobí. Na blogosfére sa prvý článok o rádiu Jemné mélodie objavil ešte v deň, kedy začalo vysielať. Oba články ma inšpirovali k tomu, aby som sa zamyslel na pojmom formát, či preformátovanie v súvislosti s rozhlasovým vysielaním.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (20)

Prvý raz som slovo formát v súvislosti s rozhlasovým vysielaním počul niekedy v roku 1990, keď vďaka podpore americkej vlády a organizácie International Media Fund zavítalo na Slovensko niekoľko veteránov komerčného rohlasového a televízneho vysielania, aby viedli semináre o manažovaní a "programovaní" rozhlasových staníc. Boli to veľmi zaujímavé sedenia s ľuďmi, ktorí riadili úspešné rozhlasové stanice v New Yorku (v tom čase WNSR 105), či Los Angeles (KBIG).

Druhý raz som so slovami "formát rádia" prišiel do kontaktu, keď asi rok po tomto seminári, na tej istej vysokej škole mojej spolužiačke kvôli tomuto slovnému spojeniu vrátili diplomovú prácu a navrhli, aby ho nahradila slovným spojením "programová štruktúra". Na začiatku deväťdesiatych rokov bol "formát rádia" veľmi neobvyklým výrazom. Aj dnes, aj vtedy však charakterizoval celkovú tvár rozhlasovej stanice, teda - výber a namiešanie hudby, zvučky, hlasy moderátorov, množstvo slova, tématické zameranie moderátorských vstupov a podobne.

Skryť Vypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Formát veľmi úzko súvisí s fungovaním komerčného rádia. Je najsilnejším marketingovým nástrojom komerčného rádia - všetko, čo sa hrá, hovorí, opakuje - to všetko musí vytvárať pre inzerentov zaujímavú cieľovú skupinu. Okrem toho potrebuje logicky už len čo najširšie pokrytie potenciálnych poslucháčov. Ak sa stretne faktor dopytu poslucháčov po istom formáte a s dobrým pokrytím, máte zaručenú počúvanosť, dostatok reklamy a následne profit.

Vo svete sa ustálilo niekoľko štandardných formátov, ktoré sa s úspechom používajú na oslovenie rôznych cieľových skupín. Muži majú radi Classic Hits alebo Adult Oriented Rock. Mládež si pochutí na European Hit Radio alebo TOP40. Ženy počúvajú najmä Adult Contemporary alebo Easy Listening. Internetové rádiá preferujú formáty ako Electronica, Smooth Jazz alebo Chill Out. Ak rádio mení formát, znamená to, že mení orientáciu na iný typ poslucháčov, čo môže mať za následok negatívne reakcie predchádzajúcej poslucháčskej základne. Dobre zvládnuté preformátovanie zabezpečí rádiu zvýšený záujem poslucháčov a v konečnom dôsledku aj profit.

Skryť Vypnúť reklamu

Mimochodom v úvode spomínané rádio WNSR (skratka znamená New York Soft Rock) začínalo s formátom Soft Adult Contemporary v roku 1986, dovtedy vysielalo od roku 1953 formát Easy Listening. Od roku 1986 zmenilo formát a názov viac ako desaťkrát. Momentálne sa volá POWER 105.1 a pozicionuje sa ako č. 1 pre Hip Hop a Rhythm&Blues. Ranné vysielanie má na starosti team Dr.Dre...

Zmeny formátu asi majú niečo do seba. Poslucháči sa menia, dospievajú, objavujú sa noví. Napriek množstvu negatívnych ohlasov skalných fanúšikov B1 predpokladám, že Jemné Melódie budú mať úspech. Čo si myslíte vy? Uživí trh takéto rádio?

Štefan Vadocz

Štefan Vadocz

Bloger 
  • Počet článkov:  13
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Viac ako 20 rokov sa venujem komunikácii a médiám. Starám sa o PR lietajúceho auta AeroMobil. Dozerám tiež na chod agentúry Neopublic, ktorá pôsobí v Bratislave a v Prahe. Zoznam autorových rubrík:  PRMédiáTechnológieSúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Róbert Ďurec

Róbert Ďurec

1 článok
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

682 článkov
Adam Valček

Adam Valček

6 článkov
Skryť Zatvoriť reklamu