Pri riešení problémov zabudnite na e-mail

V poslednom období často registrujem vo svojom okolí pokusy riešiť problémy e-mailom. Svojim kolegom pripomínam, že e-mailom nič nevyriešia. E-mailom som nikdy nič nepredal (a obdivujem každého kto to dokázal) a málokedy som niekoho presvedčil. Z hľadiska presvedčovacích technológií sa mi e-mail vidí ako veľmi neefektívny nástroj.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (20)

Problém e-mailu spočíva v tom, že jeho príjemca ho často číta, ak vôbec, v inom emocionálnom rozpoložení ako jeho odosielateľ. Radostný e-mail sa okamžite zmení na ironický v prípade, že jeho prijímateľ je v ľahkej depresii. Opačne to žiaľ neplatí, aj keď irónia v e-maili môže byť v prípade mierne naivného príjemcu správy tiež nesprávne pochopená ako radosť.  

Rozhodol som sa sformulovať niekoľko odporúčaní pre medziľudskú komunikáciu e-mailom. Ak budete mať chuť a náladu, budem rád ak ich v diskusii doplníte:

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
  1. V prípade, že zaznamenáte sťažnosť e-mailom, poďakujte zaň a nereagujte na výčitky ihneď. Pokiaľ je to možné, skúste riešit problém osobne alebo telefonicky.

  2. Ak chcete niekoho presvedčiť, určite to nerobte najprv e-mailom. Opäť platí – osobné stretnutie alebo telefonát. Potom môžete to, na čom ste sa dohodli, potvrdiť aj e-mailom.

  3. Niekedy nemáte inú možnosť ako riešiť situáciu e-mailom. Niekto od vás žiada vysvetlenie alebo rozhodnutie. V tej chvíli zhrňte maximum najdôležitejších faktov do úvodu e-mailu a použite jednoduché vety s množstvom príkladov.

  4. Dlhé e-maily takmer nikto nečíta až do konca. Bežný mailbox dostáva denne niekoľko desiatok správ a na každú z nich zostáva veľmi málo času. Nezdržujte iných ľudí dlhými e-mailami, budú vás mať viac radi. 21 slov je dobré pravidlo pre krátky e-mail – dá sa otvoriť, prečítať a vymazať za menej ako 30 sekúnd.

  5. Radostné e-maily (hehe, to je super), vtipy, reťazové e-maily (ak nepošleš toto ďalej budeš celý život smutný), ponuky – to všetko môžete adresovať svojim blízkym známym. Klienti, alebo príjemcovia z celého adresára vášho poštového programu asi vašu radosť zdieľať nebudú a už nikdy vás nebudú považovať za kredibilného odosielateľa.

  6. Sedenie v práci za e-mailom celý deň nie je práca. Je dobré si na vybavovanie pošty nájsť produktívnu časť dňa, ráno alebo večer a poštu vybaviť naraz ak sa to dá. Prispieva to k väčšej psychickej pohode aj sústredeniu.

E-mail zdržuje. Oproti bežnej osobnej komunikácii je to veľmi neobratný nástroj na riešenie problémov a diskusiu. Okrem toho, zdá sa, že pokiaľ niekto dostáva viac ako 100 e-mailov denne, jeho produktivita práce začína výrazne klesať. Ak som v práci 10 hodín, je to 10 e-mailov za hodinu. Ak odpoviem na 5 z nich každú hodinu a priemerne na to miniem 5 minút, tak takmer polovicu času v práci som strávil odpovedaním na e-maily... Ak si myslíte, že to je celé inak, napíšte mi e-mail.

Štefan Vadocz

Štefan Vadocz

Bloger 
  • Počet článkov:  13
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Viac ako 20 rokov sa venujem komunikácii a médiám. Starám sa o PR lietajúceho auta AeroMobil. Dozerám tiež na chod agentúry Neopublic, ktorá pôsobí v Bratislave a v Prahe. Zoznam autorových rubrík:  PRMédiáTechnológieSúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Marcel Rebro

Marcel Rebro

144 článkov
Post Bellum SK

Post Bellum SK

92 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu