Pri riešení problémov zabudnite na e-mail

V poslednom období často registrujem vo svojom okolí pokusy riešiť problémy e-mailom. Svojim kolegom pripomínam, že e-mailom nič nevyriešia. E-mailom som nikdy nič nepredal (a obdivujem každého kto to dokázal) a málokedy som niekoho presvedčil. Z hľadiska presvedčovacích technológií sa mi e-mail vidí ako veľmi neefektívny nástroj.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (20)

Problém e-mailu spočíva v tom, že jeho príjemca ho často číta, ak vôbec, v inom emocionálnom rozpoložení ako jeho odosielateľ. Radostný e-mail sa okamžite zmení na ironický v prípade, že jeho prijímateľ je v ľahkej depresii. Opačne to žiaľ neplatí, aj keď irónia v e-maili môže byť v prípade mierne naivného príjemcu správy tiež nesprávne pochopená ako radosť.  

Rozhodol som sa sformulovať niekoľko odporúčaní pre medziľudskú komunikáciu e-mailom. Ak budete mať chuť a náladu, budem rád ak ich v diskusii doplníte:

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
  1. V prípade, že zaznamenáte sťažnosť e-mailom, poďakujte zaň a nereagujte na výčitky ihneď. Pokiaľ je to možné, skúste riešit problém osobne alebo telefonicky.

  2. Ak chcete niekoho presvedčiť, určite to nerobte najprv e-mailom. Opäť platí – osobné stretnutie alebo telefonát. Potom môžete to, na čom ste sa dohodli, potvrdiť aj e-mailom.

  3. Niekedy nemáte inú možnosť ako riešiť situáciu e-mailom. Niekto od vás žiada vysvetlenie alebo rozhodnutie. V tej chvíli zhrňte maximum najdôležitejších faktov do úvodu e-mailu a použite jednoduché vety s množstvom príkladov.

  4. Dlhé e-maily takmer nikto nečíta až do konca. Bežný mailbox dostáva denne niekoľko desiatok správ a na každú z nich zostáva veľmi málo času. Nezdržujte iných ľudí dlhými e-mailami, budú vás mať viac radi. 21 slov je dobré pravidlo pre krátky e-mail – dá sa otvoriť, prečítať a vymazať za menej ako 30 sekúnd.

  5. Radostné e-maily (hehe, to je super), vtipy, reťazové e-maily (ak nepošleš toto ďalej budeš celý život smutný), ponuky – to všetko môžete adresovať svojim blízkym známym. Klienti, alebo príjemcovia z celého adresára vášho poštového programu asi vašu radosť zdieľať nebudú a už nikdy vás nebudú považovať za kredibilného odosielateľa.

  6. Sedenie v práci za e-mailom celý deň nie je práca. Je dobré si na vybavovanie pošty nájsť produktívnu časť dňa, ráno alebo večer a poštu vybaviť naraz ak sa to dá. Prispieva to k väčšej psychickej pohode aj sústredeniu.

E-mail zdržuje. Oproti bežnej osobnej komunikácii je to veľmi neobratný nástroj na riešenie problémov a diskusiu. Okrem toho, zdá sa, že pokiaľ niekto dostáva viac ako 100 e-mailov denne, jeho produktivita práce začína výrazne klesať. Ak som v práci 10 hodín, je to 10 e-mailov za hodinu. Ak odpoviem na 5 z nich každú hodinu a priemerne na to miniem 5 minút, tak takmer polovicu času v práci som strávil odpovedaním na e-maily... Ak si myslíte, že to je celé inak, napíšte mi e-mail.

Štefan Vadocz

Štefan Vadocz

Bloger 
  • Počet článkov:  13
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Viac ako 20 rokov sa venujem komunikácii a médiám. Starám sa o PR lietajúceho auta AeroMobil. Dozerám tiež na chod agentúry Neopublic, ktorá pôsobí v Bratislave a v Prahe. Zoznam autorových rubrík:  PRMédiáTechnológieSúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Iveta Rall

Iveta Rall

91 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu