Som involvovaný, čekol som badžet

Počas minulého wíku som začekoval zvýšený výskyt reklamčiny v našej agentúre. Reklamčina je jazyk, ktorým hovoria ekaunti v agoškách. Teším sa. Reklamčina je jeden zo spôsobov ako zvýšiť výskyt spoluhlások dz a dž v našom materinskom jazyku.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (38)

Reklamčina, a najnovšie aj webčina, sú in. Keď sa hevelukneme na to, kolko ňúspíku k nám preniká z iných jazykov, začneme niekedy pochybovať o tom, akou rečou to vlastne tolkujeme. Pritom reklamčina, či webčina sú len časťou z použivaných ňúspíkov, z ktorých jazykovedcom a milovníkom ľúbozvučnej slovenčiny vstávajú vlasy dupkom. Dôvodom inputu ňúspíku do nášho jazyka je viacero.

1. Pre niektoré slová neexistuje preklad, ktorý by za niečo stál. Príklady: storidž (úložisko dát), folder (priečinok pre súbory v počítači), ekount manažér (správca obchodného prípadu klienta), google it (vyhľadať informáciu v Google).

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

2. Niektorí ľudia chcú byť in a zaujímaví, alebo sú expati, ktorí žili dlho v zahraničí a zabudli po slovensky. Zrekognizujete ich simply, často používajú ňúspík vtedy, keď sú v centre evérnesu. Napríklad: "Na dnešnom mítingu by som rád eprúvol badžety a čekol kejsy."

3. Sme leniví hovoriť dlhé slová. Je ľahšie povedať: "Vygúgluj mi" ako "Nájdi mi v Google informáciu". Ďalšími príkladom môže byť, dnes už klasika, "Urob to asap" v preklade "Urob to čím skôr". Extrémizmus v používaní ňúspíku predstavuje práve používanie skratiek z angličtiny alebo iného jazyka. Skratka "lol" znamená "smejem sa hlasno" alebo "brb" je "be right back". Takže ak sa s vami bude niekto lúčiť s grítingom "brb", neznamená to zažívacie ťažkosti, iba to, že sa o chvíľu vráti.

SkryťVypnúť reklamu

Chcel by som navrhnúť, aby sa aj v záujme väčšieho rozšírenia diskriminovaných spoluhlások "dž" a "dz", kreovala špeciálna expertná grupa, ktorej úlohou bude posudzovať možné použitie niektorých častých wordov vo fonetickom prepise v slovenčine s novým míningom.

Zopár príkladov na naštartovanie diskusie:

orgenajzr - prístroj podobný mobilnému telefónu, avšak so 150 ďalšími zbytočnými funkciami
gettogeter - rýchlo zorganizované stretnutie náhodnej skupiny ľudí
togedrnes - partia ľudí, zväčša na pive
ívent - udalosť, podujatie plné zábavy
eprúvnutý - schválený klientom a následne zabudnutý
čeknúť - veľmi starostlivo skontrolovať za 30 sekúnd
nabadžetovať - starostlivo a detailne navrhnúť rozpočet za 30 sekúnd
involvovaný - zapojený do procesu, zväčša pracovného, inými slovami nespiaci
noob - nováčik, zelenáč
gj - good job, dobrá práca, vyjadrenie spokojnosti s tým, že napríklad nabadžetovanie nezabralo veľa času a bolo rýchlo eprúvnuté
tajming - časový rozvrh, nerealistické naplánovanie aktivít
múvnuť - posunúť niečo, termín stretnutia alebo dodania
misnúť - zmeškať, používa sa najmä v súvislosti so slovom dedlajn
dedlajn - termín, ktorý sa nedá stihnúť
ofr - ponuka
sabmitnúť - odovzdať, príklad použitia je sabmitnúť ofr
haveluknúť - mrknúť sa na niečo za kratší čas ako čeknúť

SkryťVypnúť reklamu

... a na záver, môj obľúbený a pred voľbami aktuálny...
ľuptop - počítač poslanca parlamentu s dvoma "hlasovacími" klávesami - ON a OFF

Teším sa na sabmitnuté inputy do diskusie :-)



Štefan Vadocz

Štefan Vadocz

Bloger 
  • Počet článkov:  13
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Viac ako 20 rokov sa venujem komunikácii a médiám. Starám sa o PR lietajúceho auta AeroMobil. Dozerám tiež na chod agentúry Neopublic, ktorá pôsobí v Bratislave a v Prahe. Zoznam autorových rubrík:  PRMédiáTechnológieSúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Marian Nanias

Marian Nanias

278 článkov
Roman Kebísek

Roman Kebísek

106 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu