Železničný most pri Telgárte na strednom Slovensku jeprvou členenou oblúkovou konštrukciou zo železobetónu načeskoslovenských tratiach. Raritou slovenských železníc je aj neďalekýtunel Kornela Stodolu, ktorý je jediným špirálovitým tunelom naSlovensku.

Oba objekty sa nachádzajú na železničnej trati Červená Skala - Margecany.Trať je unikátnym technickým riešením prekonania veľkého prevýšenia(výškový rozdiel 172 m) na pomerne krátkom 12 km úseku v zložitomteréne.
Jej najzaujímavejšia časť začína priTelgárte originálne riešeným slučkovým tunelom, pokračuje estetickypôsobivým viaduktom a cez ďalšie dva tunely sa dostane do svojhonajvyššieho bodu priamo v druhom, v tzv. Besníckom tuneli s nadmorskouvýškou 957 metrov, čo je najvyššie miesto našich železníc s normálnym rozchodom.

Telgártsky tunel Kornela Stodoluje dlhý 1 239,6 m a postavený je do oblúka s priemerom 400 m. Začínapri zastávke Telgárt, kde sa špirálovito otočí o 360°, naberie výšku avyústi nad dedinou o 16 m vyššie. Potom pokračuje oblúkovite viaduktomdo výšky 22 m až kým sa opäť neocitne nad tunelom o 31 m vyššie. Urobítak špirálovitú slučku, tzv. Telgártsku slučku. Trať pôvodne merala 107 km a slučkou ju skrátili na necelých 93 km.
Telgártsky viaduktbol postavený v roku 1931 na trati so sklonom 17 ‰. Premostenie jevysoké v strede 22 metrov a dlhé 86,2 metra, stredný diel má jedinýoblúk zo železobetónu so svetlosťou 31,9 metra, krajné diely majú podva kamenné klenuté otvory svetlosti 9 m. Na jeho vybudovanie bolopoužitých 3 570 m3 muriva.
zdroj: Vydavateľstvo Dajama
foto: dv
Pekný deň prajem
dv