Zakynthos (Zante) - Grécko

Dovolenkové rozhodnutie padlo na Zakynthos...zvažovali sme Turecko (boli sme tam pred 4 rokmi) no našťastie sme sa nerozhodli pre Turecko znovu...pre mňa otravní predavači, ako moskyti, zjednávanie cien čo ma neskutočne otravovalo, podvodníci s fakultatívnymi výletmi, kde namiesto scenérií vás zavedú do nejakého dohodnutého obchodu a na prírodu vám dajú minimum času...už nikdy viac, poučil som sa na vlastných chybách...zase ani Grécko nebolo žiadne terno, po tom čo som videl v TV a s protipôžičkovou náladou, ale v celku prekvapilo...otázka znie, kto od toho čo čaká...malý cestopis po Zakynthose...fotografie

Povedzme si úprimne ostrov Zakynthos má podľa mňa to najlepšie už dávno za sebou, čo sa týka služieb, nejakých možností navyše...nenájdete tam rozprávkové "Santorini", žiadne malebné domčeky...v podstate ani na vidieku, domy z ktorých trčia roksory...nič rozprávkové...

občas nejaký kostolík so zvonicou...zemetrasenie ktoré tu bolo v 1953 zanechalo svoje stopy a podľa mňa sa od vtedy nič nezmenilo... :o)

Pokiaľ nie ste konzumný typ turistu, ktorý dostane farebný pások na ruku a prvé čo urobí sa pôjde "nažrať" do hotelovej jedálne...lebo on má nárok na "ON INCLUSIVE" tak je tento malý cestopis po Zante pre vás...

tak poďme poporiadku...

boli sme ubytovaní v Laganase...predpokladám, že na ostrove nie je rušnejšie miesto, ako práve Laganas a jeho Main street...ulica plná podnikov, diskoték, "fake" shopov a reštaurácií...a samozrejme na každom kroku s luďmi strkajúcich vám letáky na výlety...

Laganaský záliv je na juhu ostrova...je známy tým, že je miestom National Marine Park of Zakynthos, kde sa nachádzajú korytnačky Caretta Caretta...

a v neposlednom rade ulica a samotný Laganas je natrieskaný mladými prevažne britmi, ktorí to, že sú tam bez rodičov riadne dávajú najavo...bujaré párty končiace asi tak o 6 ráno...pokiaľ máte hotelovú izbu otočenú na ulicu a nemáte klímu v izbe a ste nútení spať pri otvorenom okne, zažijete zaručene psychopatiu na nezabudnutie...naštastie sme mali izbu lokalizovanú do vnútra hotela k bazénu a tak sa to dalo v pohode vydržať...

z toho jasne vyplýva s malými deťmi NIE do Laganasu...určite je tam oveľa viac kľudnejších miest...

...ceny v obchodoch su prekvapivo nízke, až som sa čudoval, že či je to skutočnosť...či si už chcete kúpiť okuliare na plávanie, alebo šnorchel, okuliare, tričko, šlapky...ceny sú zlomkové a oplatí sa to kúpiť priamo tam v porovnaní s našimi cenami na Slovensku...

a na moje prekvapenie, pekný výber magnetiek prevažne za 1 euro...čo sa s Tureckom nedá porovnať, keď som odchádzal spotený z obchodu po zjednávacom procese a potom videl, tú istú magnetku vedľa v obchode ešte lacnejšiu a obchodník (pre mňa skôr zlodej) ešte za mnou kričal, že nemá čo dať deťom doma do úst, že ho okrádam... :o) no čo už...

...mňa more nejak veľmi neláka vo všeobecnosti a tak som sa hneď poobzeral po nejakých možnostich prenájmu auta, alebo skútra...Fabia vyšla na 40€ bez poistky s ňou to bolo za 50€...skúter 50 CC sa motal okolo 15-20€...zásadne dávajú auto, alebo motorku s prázdnou nádržou...takže netankujte hneď plnú nádrž nakoľko ostrov je malý a tak stačí za 15€ do auta, skúter samozrejme plnú nádrž...

...možnosti na výlet je hneď niekoľko...absolvovali sme jednu a to plavbu ľoďou okolo celého ostrova Zante...dosť úmorné a vyčerpávajúci výlet...kto má problém s kinetózou, nech si kúpi v lekárni liek proti dáveniu...nakoľko zopár týpkov najmä na západnej strane ostrova pri silnejších vlnách dávali "darčeky" do sáčkov...

počas plavby sme 3x stáli a kúpali sa..akurát na pláž Navagio, ktorá je najkrajšia na ostrove, kde sa nachádza vrak stroskotanej pašeráckej lode z 1983 sa nedalo pristáť pre veľké vlny...prístup je iba z mora...

cenu výletu si treba pozrieť vo viacerých cestovkách na ulici, nakoľko ceny su rôzne...my sme mali výlet loďou pre dospelého za 18€ a dieťa zadarmo...inde pýtali 25€ dospelý a dieťa za 12,50€...ta asi tak...základná znalosť angličtiny úplne postačí na dojednanie ceny...a aj tak všetci išli tou istou loďou...do ktorej sa vmestilo asi tak 8 veľkých autobusov...

a tak som si zobral ešte skúter a pobehal zopár zaujímavých miest...

fotografie sa dajú rozkliknúť na väčšie...odporúčam...

môj prvý výlet bol do mesta Zakynthos ešte autobusom za 1,60€ z Laganasu...

začnem gréckou idylkou s usmievajúcimi sa dôchodcami, ktorí posedávajú v tieni a majú sa "very fasa"...bodaj by nie...pri tých dôchodkoch

čo ma zaujalo, boli vraky lodí v prístave...

tetuška predávajúca kukuricu...

či kočiš na kočiari čakajúci zákazníkov...

celkový pohľad na mesto Zakynthos...

a tak som sa vybral na západné pobrežie ostrova...v meste Agios Leon odbočíte do ľava na pláž Roxa...

síce dá sa tam kúpať, ale nie keď sú veľké vlny...

...kúsok od nej je už malebná zátoka Lymnionas, kde sú podmienky na kúpanie oveľa lepšie...

...postupoval som ďalej na sever a v Anafonitrii som natrafil na túto milú tetušku pri ceste...hneď mi dala na ochutnávku domáci olivový olej a poliala ním čerstvé pečivo a hneď som si ho aj kúpil...pollitra za 4€...veľmi chutný

v Anafonitrii som odbočil na Porto Vromi a pri ceste je veľmi pekná scenéria útesov...

po návrate späť do Anafonitrie som sa dal na cestu asi k najväčšej atrakcii ostrova pláž Navagio...zatiaľ iba z výhliadky...

z tejto výhliadky v podstate vidno vrak lode...vďaka veľkým vlnám bola pláž prázdna...

a tak som prešiel po útese ďalej, aby som mal lepší výhľad na celú tú krásu...

postupne som sa presunul na severný cíp ostrova, kde je tiež pár zaujímavých vecí...ako napríklad tento veterný mlyn...

a hneď pri ňom sa dá ísť na ďalší výlet na Blue Caves malou loďkou...

západ slnka na severnom cípe, kde je maják a v pozadí ostrov Kefalonia...

ale poďme naspäť do večerného Laganasu...nával mladých britov na podniky...

kto bol v Laganase asi známy reklamný neón...

a noc môže začať...ešte predtým bláznivé jazdy na štvorkolkách...

ten v pozadí fotí toho prvého...toto je obraz podvečerného Laganasu...

a toto už večerného...diskotéka na diskotéke...

alebo poniektorí nemajú chuť ísť na žiadnu diskotéku a vystačia si s morom...inak moja obľúbená fotka...

a tak prišlo krásne ráno a šli sme s malou do prístavu, kde podľa tvrdení delegáta zájazdu, že Michal?? :o))) by sme mali vidieť korytnačky Caretta caretta, ako ich kŕmia rybári a ona si pekne pripláve a nechá sa pekne nafotiť...samozrejme sme korytnačky nevideli, ale som aspoň nafotil rybárov...ale aby som bol objektívny tá jedna korytnačka predsa prišla, ale my sme už boli preč, nakoľko mala plakala a už bolo aj dosť hodín tak sme šli na raňajky...

inak úplne stačí prísť do prístavu asi tak na 8:15, tento dedko je asi najväčšia hviezda ráno, hľadajte jeho...

a tak sme prišli aj na druhý deň a v pohode sme ju videli...a tak sme ušetrili za ďalší výlet Turtles Spotting asi 9€

aby som doplnil celú informácia o korytnačkách na pláži v rámci národného parku sú isté pravidlá, pláž sa zatvára o 18tej, nesmiete ju znečisťovať, postavané hrady z piesku musíte dať do pôvodného stavu, nakoľko v noci to bráni malým karetám pri vstupe resp. výstupe z mora...všade sú zriadenci parku a upozorňujú vás na to, ako aj to, že uterák si nesmiete dať blízko hniezda , ktoré sú takto označené...

konkrétne tieto dve fotky sú z najjužnejšej pláže Gerakas...všetko súčasť Laganaského zálivu...

a tak som sa motal na skútri ďalej...v dedinke Agoulou možte odbočiť na Moni Skopiotis...síce je to asi 4 km do kopca po štrkovej ceste, ale odtiaľ je pekný výhľad na celý ostrov...

interiér...

ešte jeden malý ostrov v Laganaskom prístave, kde sa dá prejsť po mostíku a je tam podnik s plážou...

a pár fotiek z južného cípu, kde je mestečko Keri...pri majáku sa stretávajú davy ľudí, ktorí čakajú na gýčový západ slnka...ale je to fakt pekné...

a v podvečer...

a tie isté útesy, ktoré sú o fotku vyššie...

a keď padla noc vybral som sa fotiť moje obľúbené "star trails" v podstate ide o typ alebo štýl fotografie, kde si nastavíte dlhú uzávierku na niekoľko minút a budete exponovať do úplnej tmy...pri jasnej noci pekne vidno potom rotáciu Zeme v podobe "pohybu" hviezd...svetlo ktoré akože vnímate je len jas oblohy, ktorý osvetľuje danú fotografovanú scénu...

vybavený baterkou a dobrou náladou som sa vybral na útes nad plážou Navagio...ono sa to zdá, ale bola tam totálna tma...tento akože deň je zhruba polhodinová expozícia...

to čo osvetľuje skalu na pravo je už mesačný svit...na horizonte tá rovná svetlá čiara bola loď...a samozrejme hviezdy, ktoré vďaka rotácii Zeme pekne migrujú po oblohe...

možno pre lepšiu ilustráciu...našiel som si opustenú zvonicu v dedine Mouzaki, ktorá nebola nijak v noci osvetlená...

foto cez deň...

a v noci...všetko je len svetelný smog, nebol tam žiaden zdroj svetla, ktorý by svietil...možno v pozadí nejaká vzdialená pouličná lampa, ktorá osvietila špicu zvonice...

pokiaľ sa podarí do kompozície dostať Polárku, ktorá sa zdanlivo nehýbe, na fotke vzniknú pekné kružnice podľa toho ako dlho budete exponovať záber...

ako som spomínal boli sme aj na okružnej plavbe ostrovom...tu je pár záberov...

na Navagio sme sa nedostali, lebo boli veľké vlny...kotvili tam len malé loďky...

tvár Poseidona v prístave Porto Vromi..vidíte ho??

a pár foto z podvečerného Laganasu...znudený majiteľ obchodíku na ulici...

na pláži...

celkom milé kočky...momentka, ani som netušil, že mi tak pekne zapózovali...

a grék Zorba :o)) toto už bola noc...sedel večer asi okolo 23tej pri obchodíku so zeleninou a ovocím...naznačil som mu, že ho chcem odfotiť a pekne zapózoval...vcelku sa mi fotilo dobre...aj ľudí, nakoľko nie všade je to také pohodové...(myslím inú krajinu)

a ešte zopár fotiek z Navagia...mne imponovalo...ponúka veľmi veľa pekných kompozícií, len sa netreba báť loziť po skalách a tú svoju kompozíciu si nájsť...predpokladám, že je zopár bláznov, ako ja, ktorí nemajú problém ísť fotiť aj mimo cestičiek...tak tu je zopár tipov...

táto tu už bola...ale tento raz som si vychutnával západ slnka...

a kotviaca plachetnica priamo v zálive...čistá romantika :o)...fotené asi okolo 22:00

iný pohľad...priamo z útesu nad vrakom...a teplé svetlo zo zapadajúceho slnka...

detail vraku...fotené cez ND 8 filter na niekoľko sekundovú expozíciu...

pohľad na horizont...

samozrejme idylka môže skončiť vtedy, ak sa na pláž dostanú veľké výletné lode...hlava na hlave a idylkový pocit razom skončil... :o)))

fotené v iný deň...

nakoniec nám to nedalo a predsa sme sa rozhodli, že pôjdeme na pláž aj my...z prístavu Porto Vromi sme šli malou loďkou...15€ za dospelého a deti zdarma...

vrak lode je pecka...bolo nás tam málo, asi 3-4 malé loďky...dalo sa príjemne fotiť a hodinku sa aj kúpať na krásnej kamienkovej pláži...

pozdravy dovolenkujúcich v útrobách vraku...

ani neviem čo na záver...určite správne rozhodnutie neísť do Turecka, nakoľko na malom kúsku ostrova je podstatne viac možností fotiť podľa mňa...ak to niekoho baví...tak ako mňa samozrejme...nebáť sa zobrať skúter, auto a urobiť si výlet...nie je kde zablúdiť, cesty v pohode...rýchlosť na ostrove je max 50km/h čo úplne postačuje nakoľko je to tam samá zákruta...

nie je to o architektúre, skôr o prírodných krásach plus Navagio samozrejme... :o)

tak ak som niekoho presvedčil som rád...potom mi napíšte do diskusie vaše skúsenosti, alebo mi pošlite fotku z Navagia na moju adresu

david.vajanyi@gmail.com

nakoľko more má každý deň inú farbu a určite spravíte dobré fotky...budem vďačný...

majte sa

a fotografom dobré svetlo...a pri fotení star trails prajem žiadne svetlo... :o))