Niekoľko postrehov po páde mosta

Čo musí Rus spraviť, aby ani trochu neklamal? Držať hubu. Aj vtedy sa to nie vždy podarí.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (23)

1.           Následky pádu Kerčského mostu

Ešte sa nad Azovským morom ani nerozplynul dym a už sa musím rehotať nad výplodmi untermenschov z Rossiji. Ako som písal vo včerajšom blogu, Sergej Aksjonov, teda gauleiter Krymu, sa nechal počuť, že na Kryme si nič také nestalo. Jeho ministerka vyhlásila, že Krym je kvalitne zásobovaný všetkým, takže žiadnu paniku. Dovolenkári si asi neuvedomili, že sú aktuálne v Rusku (po formálnej stránke), takže zožrali bludy propagandistov a Darwinova cena bude tento rok hromadná.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Jedinou funkčnou spojnicou polostrova s Ruskom je teda v tesnom dosahu bojiska, konkrétne v dostrele HIMARSov a často aj normálneho delostrelectva. Juh Ukrajiny, ako som písal už viackrát, nemá príliš hustú sieť diaľnic ani železníc, okrem toho časť infraštruktúry dostala údery už predtým, a tak cesta domov bude pre turistov neveselá, náročná a drahá.

A teraz pointa: ani Aksjonov ani Elena Elechyanová asi neplánovali prezradiť svojim spoluobčanom to, že most z Krymu na pevninu je rozbitý už viac ako mesiac a Rusáci tam postavili pontónový most ako náhradu. Každý, kto kedy šiel po takomto moste, chápe nevýhody takéhoto riešenia. Výsledkom je, že na juhu Ukrajiny sa tvoria kolóny dlhé podľa niektorých zdrojov až desiatky kilometrov. Miestni podnikavci si uvedomili, že Elechyanová to dala na Rusa, a teda klamala, takže využili príležitosť a utečdovolenkárom (© Ján Valchár) predávajú pitnú vodu za cenu, že aj benzín je oproti tomu lacnou komoditou. To isté sa hlási s toaletami, pričom neviem, či miestni Ukrajinci a Rusi na juhu zamkli na čerpačkách toalety preto, pretože majú nával, ktorý nevedia zvládnuť, alebo preto, že kvôli odstrelenej Kachovke nemajú dosť vody na tak časté splachovanie, alebo Zachvatčikom robia naprotiveň, alebo skrátka sa boja, že im civilizovaní Rusáci tie hajzle skrátka ukradnú. Niekde sú vraj výnimky, napríklad zhruba 4 – 5 Eur za použitie toaliet pre tehotné ženy, deti a invalidov. Chlapi a mladé ženy nech štia a serú v poli, pretože bojuje sa na severe a na juhu teda ešte nemali čím poľnohospodársku pôdu vyhnojiť. Nemám šajnu, ako vzrastú ceny pohonných hmôt, ale keď fľaša pitnej vody stojí desať Eur (!), benzín čoskoro vystrelí tiež.

SkryťVypnúť reklamu

A teraz pár drobností (vychádzam z Facebookových stránok o Ukrajine): Sevastopol – Krasnodar po moste je cesta dlhá 600 kilometrov a údajne bez kontrol na moste sa dá zvládnuť do osem hodín. Lenže tá istá cesta cez juh Ukrajiny má 1300 kilometrov a za normálnych okolností trvá až 16 hodín. Za normálnych okolností! Na tejto ceste nie je normálnou okolnosťou nič. Mosty sú pontónové, cesty preplnené, zahltené vojenskou technikou, ktorá práve veľkou rýchlosťou neprekypuje. Na juhu logicky nie je dostatok pohonných hmôt, potravín a podľa všetkého ani vody. Tipujem, že miestni k utečdovolenkárom nebudú prekypovať ústretovosťou a keďže životná úroveň na okupovaných územiach prepadla radikálne, Rusov proste budú šklbať o každú kopejku. V noc odstrelenia mosta Ukrajina poslala na polostrov celú letku dronov, a hoci sa mi zatiaľ nepodarila zistiť úspešnosť útoku, ja ako otecko niekde z Krasnodaru by som aj s rodinkou  radšej preplával Azovské more v Lade ako by som išiel cez Mariupol.

SkryťVypnúť reklamu

Očakávam skoré správy o smrteľných nehodách na južných cestách, prípady dehydratácie, kolapsov a úmrtí za volantom. A nebude mi to ľúto.

 

Čo odstrelilo most? Ani deň po nevieme detaily, ale zaujalo ma niekoľko špekulácií. Ruská strana vravela, že explodovalo auto. Ako som písal včera, je to nonsens, pretože na zničenie takéhoto mosta by muselo explodovať auto o veľkosti kamiónu a preplnené Semtexom. Potom sa hovorilo o vodných dronoch Ukrajiny, čo ale niektorí komentátori spochybňovali, pretože ukrajinské stroje majú dosť nízku nosnosť. To ale neznačí, že za rok a pol vojny ZSU neupravilo svoje nedostatočné stroje, predpokladám, že to nie je raketová veda a ak viete skonštruovať dron s nosnosťou sto kilo trhaviny, viete aj trojnásobné.

SkryťVypnúť reklamu

Ale dnes ráno som čítal dve teórie, ktoré to spochybňujú. Podľa jednej z nich z notoricky známeho Hadieho ostrova vyplávali štyri rýchlo sa pohybujúce člny/drony, ktoré údajne dosiahli až viac ako 150 km/hod (sic!). Tie mali naraziť do mosta a zničiť jednu časť. Lenže tomuto príliš neverím, z Hadieho ostrova na Kerčský most sú to stovky kilometrov a plavidlá musia prekonať okolie prísne stráženého Krymu. Okrem toho si neviem predstaviť diaľkovo riadené plavidlá s rýchlosťou väčšou ako auto na diaľnici, ako si to celé hodiny valí nepozorovane a praskne presne do mostných pilierov. Zdá sa mi to ako hoax, ale uviedol som to sem. Druhá správa je pre mňa prijateľnejšia a realistickejšia. Podľa nej útok na most smeroval z juhu (od Čierneho mora) ale zároveň od severu, teda samotného Azovského mora (ktoré je teraz de facto vnútroruským jazerom a Ukrajina k nemu prístup nemá). Ak to je pravda, tak ZSU museli prekonať ruskú obranu mosta, nejakým spôsobom preniesť drony za most a tam dron vysadiť, znavigovať a zosynchronizovať s druhým (-i) dronom. Tým pádom sa musela dostať popod most civilná nákladná/osobná loď, ktorá niesla náklad dronov a postupne ich vyhadzovala do vody. Dokonca sa tvrdí, že sa jednalo o upravené vodné skútre, ktoré naložili trhavinami tak, že vykúkali len vrcholky nákladu, takže ich Ukrajinci vlastne prerobili na polo-ponorky s relatívne vysokou rýchlosťou a nízkou cenou. Ak to je pravda, je to totálna pecka, pretože Zmrdi sa chválili, že most má dvadsať vrstiev obrany a je takmer nezničiteľný (čo už im raz nevyšlo, ale na chybách by sa každý človek okrem Rusov mal učiť). Výsledkom je, že civilné vozidlo za cca 10.000 Eur (priemerná cena na Bazoši) dokáže doslova rozmlátiť vojenskú logistiku druhej najväčšej armády sveta. Neskutočné? Jednáme o Rusoch, nie normálnych ľuďoch, takže kompletne normálny fenomén.

Pri útoku zahynuli dvaja rodičia a ich dcéra bola zranená. Niekto by povedal, že to je smutné, ale môj názor na Rusákov je príliš vyhranený nato, aby som ich ľutoval (gimme more!). Na sociálnych sieťach sa zjavili fotky, na ktorých maminka s dcérkou hrdo po zahájení vojny s Ukrajinou pochodovali s ruskými vlajkami a ruských uniformách na pochodoch. Inými slovami, svet sa asi zbavil dvoch Blahov, čo je dobre hoci málo.

 

2.           Žito nie je a nebude (ale bude!)

Rusko a jeho predchodca ZSSR mali jednou z najlacnejších a najefektívnejších zbraní v histórii planéty. Nevynašli ju, len ju používali najčastejšie a najefektívnejšie v dejinách. Volá sa hlad a v rukách Rusákov si vyžiadal desiatky miliónov mŕtvych.

Ako aj vlani, aj teraz to úbožiak z Kremľa stavil na toto riešenie. Pred rokom bolo výsledkom prudký nárast cien potravín po celom svete (tomu, že nedošlo k tragédii, zabránila Austrália, ktorá mala vysoko nadštandardnú úrodu obilia) a rast inflácie. Do problému vstúpilo Turecko, ktoré začalo na základe dohody eskortovať ukrajinské lode s obilím a situácia sa stabilizovala. Samozrejme, pomohli aj dunajské prístavy, železnice a cesty. Keďže ako aj všetko ostatné neskončilo pre Kremeľ podľa plánu, dezinfoscéna namiesto toho, aby chválila medzinárodné organizácie, šírila hoaxy o nakazenej a otrávenej pšenici a sťažovala sa dokonca nato, že cena pšenice klesla kvôli pretlaku komodity (!!!).

Rusko oznámilo, že novú dohodu nebude rešpektovať, čo korešponduje s odstrelením Kerčského mosta. Ako vždy, retardované ruské vedenie sa vyhovorí práve na to (keby most stál, zvalia to na niečo iné, napríklad defekt na Ďalekom východe). Turecko aj Ukrajina sú ale pripravené pšenicu a jačmeň vyvážať aj naďalej. Ukrajina okrem toho nelenila a veľmi efektívne investovala do dunajských prístavov, ktoré dokážu produkciu vyviezť do Čierneho mora cez rumunské vody, takže mimo dosah Mordoru.

Čo z toho vyplýva? Rusko nemá nato, aby tureckým námorníctvom zakývala. Rusku na srdce, ruské morské sily sa prejavili asi ako najdrbnutejšia zložka ruských síl. Hovorí sa, že medzi slepými aj jednooký kráľom, ale v tomto prípade by som povedal, že medzi slepými je námorníctvo Ruskej federácie ako slepý, hluchý, nemý a fanúšik Rytmusa v jednom. Ukrajina mu potopila vlajkovú loď, niekoľko ďalších lodí je buď v konzervách sardiniek alebo v lepšom prípade poškodených, napriek tomu, že k hladinovému stretnutiu nedošlo, Čiernomorská flotila prišla o vyššie stovky, ale skôr asi tisícky matrózov. Chcel by som vidieť, ako ruská fregata so záplatou z celty na boku si to skáče do tureckej TCG Anadolu. Výsledkom bude niekoľko ďalších plnených konzerv.

Nie, Rusáci s tým nespravia nič. Puťko si ráno skontroluje plienku a zistí, že si je presral aj bez Erdogana, Medvedev vytriezvie zníži promile z jedenásť na sedem a vybľaboce voľačo o červených zbraniach a jadrových čiarach, ktoré sa nemôžu prekračovať.

Skrátka, berte tému obilného vývozu ako uzavretú.

Mimochodom, slovenská a celkovo stredoeurópska úroda vyzerá byť nadpriemerná, takže sa tešte na znížené ceny produktov aj na klesnutú infláciu. To ale zasa nebráni dezolátom celé dva dni papagájovať, že ukrajinské obilie skončilo u nás a nie v Afrike. Nie, vy tupelá, keby sa ukrajinské obilie do Afriky nevyviezlo, je tam hladomor od jesene. A keďže sa nič také nepotvrdilo a Turci rozhodne nesprevádzali ukrajinské lode z prístavov do Komárna, buďte takí dobrí a spáchajte samovraždu.

 

3.           Mansúrovci v Rusku?

Éterom sa šíri strhujúce video, na ktorom bojovníci bataliónu Šejka Mansúra, teda slobodní Čečenci, z porastu okolo cesty prepadnú ruské nákladné auto, pokropia ho hustou paľbou, vozidlo zíde z cesty, narazí do brezy a Čečenci ho rozflákajú ešte raz. Video je v inkriminovanej sekunde rozmazané, ale šofér musel mať po toľkej salve v sebe viac kovu ako Železiarne Podbrezová. Nevedno, čo viezol, ale vedno, ako budú viezť jeho.

Na tomto videu by nebolo nič extra, na Telegrame denne vidno podobných záberov toľko, že sa zo mňa stane vegetarián. Ale zarazila ma (nepotvrdená) správa, že jednotka slobodných Čečencov sa pohybuje... v Belhorodskej oblasti.

Ak to je pravda, Rusáci majú enormný problém. Čečenské a gruzínske batalióny boli mimoriadne bojaschopnými a krvežíznivými aj na pomery tejto vojny, takže ak majú Zmrdi Mansúrovcov priamo na svojom území, kde lovia ruských vojakov, Moskva to bude zvládať zle. Slobodní Rusi už prekročili hranice dvakrát a pre Kremeľ to skončilo hanebne. To sa jednalo o videom podporovanú show na prefackanie propagandistov. Teraz tam majú ale profesionálov, ktorí nahrali krátke video, ale nerobia z toho pukancový seriál.

Aj keď je možné, že to bolo nahrané na Ukrajine a má to za úlohu vyplašiť Rusákov.

 

4.           Suchoj 25 dodal na Moskvu palivo

Ďalšie frontové lietadlo Suchoj 25 sa zrútilo. Tentokrát do mora, neďaleko vojenského mesta Jejsk (naproti Mariupolu). Všetko natočili kúpajúci sa. Výsledkom je stratené lietadlo ako aj pilot, hoci sa hovorilo, že jeho najprv zachránili. Na jednom zo záberov to vyzeralo na padák, hoci rozlíšenie bolo mizivé. Jejsk je známy svojimi nestabilnými bytovkami, ktoré kolabujú počas zrážky s ruskými stíhačkami. Naposledy tam boli mŕtvi civilisti, teraz to skončilo len pri pilotovi.

Len pre info: na diskusiách sa ironicky písalo, že pilot umrel na podchladenie.

 

5.           Drobnosti zo sveta

Čínski miliardári utekajú. Je to asi prekliatím socanov, že toľko budú rýpať do ľudských práv a majetku vplyvných ľudí, až tí utečú preč a prestanú v krajine platiť dane. Stalo sa to v ZSSR, Nemecku, ČSSR a milióne ďalších prípadov.

Dnes to skúša Čína. Keďže ekonomika je najkrehkejšia od Mao Ce-Tunga, kedy naviac žilo podstatne menej ľudí a krajina nebola tak zadlžená, tak neschopný Si Ťin-Pching tlačí na pílu, aby držal nespokojnosť pod pokrievkou. Firmám sa nedarí, hrozí vojna s Tchajwanom a USA, takže vplyvní ľudia utekajú preč. Pre ekonomiku Číny nemá jeden utečený miliardár taký vplyv ako by to malo u nás, ale ak vám ich zdrhne kvantum, tak problémom to je. Samozrejme, znížené dane ekonomike pomôžu o to menej.

 

239.000. To je k utorku číslo dňa.

 

V Moldavsku, presnejšie jeho separatistickej šasti Podnestersku, zavraždili komunistického politika Olega Chorzana. Už som sa chcel potešiť, že Podnesterčania zobrali spravodlivosť do vlastných rúk a porátali sa so socanským politikom. Mimochodom, ako pravoverný komunista bol niekoľkokrát súdne trestaný. Lenže jeho dobodané a prestrelené telo sa našlo v jeho kancli vedľa vybrakovaného trezoru. Takže lúpežné prepadnutie. Škoda. Už som myslel, že všetko pôjde podľa plánu aj na Dnestri.

 

Ruskí propagandisti prerazili ďalšie dno. Alebo prejavili extra odvahu. Predtým na proruských, provojnových a proputinovských bilboardoch graficky dopĺňali amerických, fínskych, dokonca aj nemeckých vojakov Wehrmachtu. Teraz dodali obrázky španielskych Leopardov s nápisom „Si s nami?“ a ja neviem, či z dementnosti alebo je to forma protestu grafikov. Raz človek môže vygoogliť nesprávny Kriváň, ale stokrát to nedajú ani turisti od Kotlebu. Toto musí byť zámer, inak neviem...

 

V Rusku rastú ceny pohonných hmôt. Za mesiac o osem percent, za rok takmer o polovicu. Neviem, či je za tým inflácia, znehodnotenie rubľa voči doláru, príliš vysoké náklady na výrobu alebo znížená produkcia ropy v krajine. Ale v Rusku, kde sa chválili pre zimou nízkymi cenami palív a plynu, to je nepekná správa pre obyvateľstvo. Potraviny asi budú nasledovať.

 

Podľa trollov Ukrajina prišla už cca o pätinu strojov dodaných Západom. Toto číslo sa objavuje opakovane. Včera si ale jeden z komentátorov všimol, že nie, je to len zle vysvetlené číslo. Podľa neho sa jedná o pätinu nasadených strojov, pričom síce nevieme celkový pomer nasadených strojov z dodaných, ale zhodou okolností sa hovorilo takisto o pätine. Ak by som to zjednodušil týmto spôsobom, tak pätina pätiny dodaných strojov značí straty na úrovni 5%. A to je zanedbateľný počet.

 

Ruský raketový komplex S-400, ktorým prednedávnom ostreľovali Zmrdi Kramatorsk a pozabíjali tam civilistov, zničili ZSU HIMARSom. Dúfam, že dostala čo preto aj samotná posádka stroja.

Ján Valchár

Ján Valchár

Bloger 
Populárny bloger
  • Počet článkov:  378
  •  | 
  • Páči sa:  45 081x

Jedna veta: chcem písať blogy o vede, technike, prírode a ekonomike. Druhá veta: máte to tu príliš komplikované, Zoznam autorových rubrík:  Nezaradená

Prémioví blogeri

Pavel Macko

Pavel Macko

188 článkov
Iveta Rall

Iveta Rall

91 článkov
Věra Tepličková

Věra Tepličková

1,072 článkov
Anna Brawne

Anna Brawne

103 článkov
Monika Nagyova

Monika Nagyova

299 článkov
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu