Švajčiarsko zaznamenalo v roku 2010 obrat s bio-produktami vo výške okolo 1,6 mld. Frankov (údaj Biosuisse). Predaj bio-produktov sa dnes podieľa na celkovom predaji potravín 5,7%. Vedie Bio-chlieb s podielom na trhu vo výške 17,8%, nasledujú vajcia (17,7%) a ovocie (12,3%).
Základ pre rýchly rast Bio-brandže (od začiatku deväťdesiatych rokov) položilo včasné rozhodnutie veľkoobchodu Coop ponúkať bio-produkty. V roku 1993 založil spoločnosť Coop Naturplan (na budúci rok bude mať za sebou 20 rokov skúsenosti). Medzitým ponúka viac ako 1600 Naturplan-produktov. „Skoro každý druhý vo Švajčiarsku kúpený Bio-produkt je od nás", zdôrazňuje Sara Kretschmerová, hovorkyňa spoločnosti. V roku 2011 dosiahla spoločnosť COOP s bio-produktami obrad 849 mil. Frankov. Pritom oblasť Bio-produktov neustále rastie - v roku 2011 vzrástla o 3% (v porovnaní s rokom 2010).
Podľa Kretschmerovej je nasadenie Coop na Bio otázkou presvedčenia. Coop sa zasadzuje aj v ostatných oblastiach na trvalú udržateľnosť a férový obchod. Paleta sortimentu spoločnosti začína od sortimentných produktov Fairtrade cez kozmetiku u Coop City k dcérskej spoločnosti Body Shop a k pravidelne vychádzajúcim Bio-magazínom a k reklame zážitkových akcií.
Coop robí dobrú prácu. Potvrdzuje to aj úspešná, moderne ladená a spievaná reklama o Bio-produktoch „z lásky k prírode". Spoločnosť nezanedbáva ani „výchovu spotrebiteľa" . V televíznej kuchárskej show „Chuchi" Ivo Adam zábavným a zaujímavým spôsobom sprevádza diváka po jednotlivých regiónoch produkujúcich Bio-produkty. Divákom, spolu s príbehmi pestovateľov ovocia a zeleniny, chovateľov dobytka či hydiny, ponúka hodnotný gastronomický zážitok.
Na vlastné oči spoznávam, že Švajčiarsko je krajina, ktorá sa živí kvalitou. K nej patria aj eko-produkty. V obchodoch sa na pultoch s ovocím a zeleninou zreteľne prezentuje krajina pôvodu. Riešenie, ktoré vytvára podmienky pre zvýraznenie ponuky domáceho eko-produktu. Eko je žiadané aj turistami. Eko sa týka nielen gastronómie, ale celého spôsobu života. S ponukou na trh prichádzajú aj eko-hotely, ktoré stavajú na všetkom, čo je „natural". Že invencie niektorým hotelierom skutočne nechýbajú, mi potvrdil aj pohľad na seno uložené v malej rebrine nad umývadlom v kúpeľni namiesto zrkadla. Poniektorí siahajú aj po osvedčených očistných kúrach a tak sa na „svetlo Božie" znova dostáva učenie Sv. Hildegard (von Bingen), pričom hosť pod dohľadom dží hladovku. Dobrá vec nielen na schudnutie, ale aj na výmenu krvi a regenerovanie organizmu.
Zaiste by stálo za to načrieť aj do našich dejín a nachádzať to, čo je pre nás „svojské". Čo dotvára kvalitu vidieckeho spôsobu života. Patrí k tomu aj eko-produkcia. Aj ako „živná pôda" pre vidiecky turizmus novej kvality.