1,6 miliardový obrat alebo aj turisti chcú Bio!

V časoch letu prvej rakety na Mesiac sme verili, že budúcnosť stravovania ľudstva vyriešia tabletky. Neuveriteľne štíhla modelka Twiggy akoby potvrdzovala, že človek nežije preto, aby jedol . Medzitým farmácia zaznamenala boom, ale stravovanie nevyriešila. Ľudstvo sa znovu vracia k zdravým potravinám. Dopyt po bio-produktoch rastie rýchlejšie, ako naša vôľa produkovať to, čo sa volá Bio. Výrobný proces totiž nie je možné ihneď presmerovať na inú koľaj. Všetko potrebuje svoj čas, všetko potrebuje investície. Do bio-produktov nemalé. Našťastie sa máme od koho učiť. Veľké skúsenosti s bio-produkciou majú Taliani a Švajčiari. Kým Taliani majú viacej šťastia s úrodnou pôdou, Švajčiari musia - tak ako my - k prírode pristupovať s láskou. Pozrime sa preto, ako spomínajú noviny Die Südostschweiz am Sonntag (21.9.2012) na začiatky bio-produkcie:

Písmo: A- | A+
Diskusia  (3)

Švajčiarsko zaznamenalo v roku 2010 obrat s bio-produktami vo výške okolo 1,6 mld. Frankov (údaj Biosuisse). Predaj bio-produktov sa dnes podieľa na celkovom predaji potravín 5,7%. Vedie Bio-chlieb s podielom na trhu vo výške 17,8%, nasledujú vajcia (17,7%) a ovocie (12,3%).

Základ pre rýchly rast Bio-brandže (od začiatku deväťdesiatych rokov) položilo včasné rozhodnutie veľkoobchodu Coop ponúkať bio-produkty. V roku 1993 založil spoločnosť Coop Naturplan (na budúci rok bude mať za sebou 20 rokov skúsenosti). Medzitým ponúka viac ako 1600 Naturplan-produktov. „Skoro každý druhý vo Švajčiarsku kúpený Bio-produkt je od nás", zdôrazňuje Sara Kretschmerová, hovorkyňa spoločnosti. V roku 2011 dosiahla spoločnosť COOP s bio-produktami obrad 849 mil. Frankov. Pritom oblasť Bio-produktov neustále rastie - v roku 2011 vzrástla o 3% (v porovnaní s rokom 2010).

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Podľa Kretschmerovej je nasadenie Coop na Bio otázkou presvedčenia. Coop sa zasadzuje aj v ostatných oblastiach na trvalú udržateľnosť a férový obchod. Paleta sortimentu spoločnosti začína od sortimentných produktov Fairtrade cez kozmetiku u Coop City k dcérskej spoločnosti Body Shop a k pravidelne vychádzajúcim Bio-magazínom a k reklame zážitkových akcií.

Coop robí dobrú prácu. Potvrdzuje to aj úspešná, moderne ladená a spievaná reklama o Bio-produktoch „z lásky k prírode". Spoločnosť nezanedbáva ani „výchovu spotrebiteľa" . V televíznej kuchárskej show „Chuchi" Ivo Adam zábavným a zaujímavým spôsobom sprevádza diváka po jednotlivých regiónoch produkujúcich Bio-produkty. Divákom, spolu s príbehmi pestovateľov ovocia a zeleniny, chovateľov dobytka či hydiny, ponúka hodnotný gastronomický zážitok.

SkryťVypnúť reklamu

Na vlastné oči spoznávam, že Švajčiarsko je krajina, ktorá sa živí kvalitou. K nej patria aj eko-produkty. V obchodoch sa na pultoch s ovocím a zeleninou zreteľne prezentuje krajina pôvodu. Riešenie, ktoré vytvára podmienky pre zvýraznenie ponuky domáceho eko-produktu. Eko je žiadané aj turistami. Eko sa týka nielen gastronómie, ale celého spôsobu života. S ponukou na trh prichádzajú aj eko-hotely, ktoré stavajú na všetkom, čo je „natural". Že invencie niektorým hotelierom skutočne nechýbajú, mi potvrdil aj pohľad na seno uložené v malej rebrine nad umývadlom v kúpeľni namiesto zrkadla. Poniektorí siahajú aj po osvedčených očistných kúrach a tak sa na „svetlo Božie" znova dostáva učenie Sv. Hildegard (von Bingen), pričom hosť pod dohľadom dží hladovku. Dobrá vec nielen na schudnutie, ale aj na výmenu krvi a regenerovanie organizmu.

SkryťVypnúť reklamu

Zaiste by stálo za to načrieť aj do našich dejín a nachádzať to, čo je pre nás „svojské". Čo dotvára kvalitu vidieckeho spôsobu života. Patrí k tomu aj eko-produkcia. Aj ako „živná pôda" pre vidiecky turizmus novej kvality.

Rudolfa Vallová

Rudolfa Vallová

Bloger 
  • Počet článkov:  205
  •  | 
  • Páči sa:  326x

Dlhoročná odborníčka v oblasti cestovného ruchu otvára diskusiu o "Cestovnom ruchu v 21.storočí" a vyzýva k založeniu iniciatívy - clustra pre podporu kvalifikovaného spracovania Plánu obnovy pre cestovný ruch. Zoznam autorových rubrík:  Nezaradenácestovanie.smeekonomika.smesúkromnépolitika.sme

Prémioví blogeri

Věra Tepličková

Věra Tepličková

1,072 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

765 článkov
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
INEKO

INEKO

117 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu