... a mali by sme novú RVHP alebo možno EHS, kam Grécko tak či tak vstúpilo priskoro –nepripravené, pomyslela som si, ale prípade EU ide o viac ako voľný pohyb tovaru.... Ale možno by už dnes sme mali vyriešené niektoré otázky a nie chaos /viď napr. zdanenie nadnárodných spoločností/ alebo neprimerane rastúcu intoleranciu domáceho obyvateľstva smerom k tým „mobilným“.
Listujem v starších novinových správach a hľadám, ako to bolo. Čítam: EU šéfovia chcú zvládnuť mládežnícku nezamestnanosť, ktorá na jar 2013 v EU-27 dosiahla 5,6 milióna mládežníkov a mladých dospelých. Pre odstránenie tejto nezamestnanosti je na roky 2014 a 2015 určených 6 mld. Eur, pričom toto číslo môže pre obdobie do roku 2020 narásť na 1 bilión Eur.
Počet nezamestnaných do 25 rokov v čase slovného prikročenia EU k mládežníckej nezamestnanosti /na jar 2013/ bol nasledovný /v %/:
Grécko 59.2, Španielsko 56.4, Portugalsko 42.5, Taliansko 40.5, Slovensko 33.6, Cyprus 32.7, Bulharsko 28.9, Poľsko 27.6, Maďarsko 27.4, Írsko 26.6, Švédsko 24.5, Slovinsko 24.4, Belgicko 22.4, Rumunsko 22.2, Lotyšsko 21.9, Litva 21.2, Fínsko 20.7, Veľká Británia 20, Česko 20, Estónsko 19.4, Luxemburg 18.2, Dánsko 12.2, Holandsko 10.6, Rakúsko 8, Nemecko 7.5, Švajčiarsko 3.2.
Pri pohľade na tieto cifry nevidím iné východisko, ako to, aby si každý štát pozametal pred vlastným vchodom a konečne hľadal riešenie.
V septembri 2014 sa konala vo švajčiarskom meste Winterthur /centrum technického duálneho vzdelávania, kedysi tam pobudol aj Nobel, rovnako ako neskôr na pražskej univerzite/ konferencia na tému duálneho vzdelávania. Slovensko spolu s Indiou boli predstavené účastníkom konferencie ako príklad internacionalizácie švajčiarskeho duálneho systému. Okrem iného bola otvorená téma zmysluplného riadenia systému odborného vzdelávania. A toto riadenie je v každej krajine iné!
Takže to, čo malo predchádzať slobode pohybu pracovných síl mala byť harmonizácia riadiaceho systému odborného školstva. NVQ – Národné klasifikácie povolaní platia územne /pokiaľ viem, u nás sa pred nejakým časom začalo konečne na klasifikácii pracovať/. Tu v tlači čítam, že Nemci sú za širšie vymedzenie povolaní. Harmonizácia výrazne napomôže uznaniu vzdelania medzi jednotlivými krajinami EU. Brožúra, ktorú práve držím v ruke – švajčiarsky „Berufsladschaft“ /zoznam povolaní/ delí povolanie do 22 polí, ktoré dokopy zahŕňajú viac ako 250 povolaní, na ktoré je možné sa v rámci švajčiarskej vzdelávacej sústavy pripraviť.
Čo je nezanedbateľné, do systému riadenia vzdelávania vo Švajčiarsku patrí aj nezávislé pracovné poradenstvo, ktorého história spadá do počiatkov 20. stor. ! V súčasnosti je jeho poslanie uzákonené v GBB, článok 49 /zákon o profesijnom vzdelávaní , viac www.berufsbildung.ch/. V centre pozornosti BIZ /informačné a poradenské centrum organizované po jednotlivých kantónoch a riadené kantonálnym úradom pre vzdelávanie/ sa nachádza žiak. BIZ je s ním v kontakte už od 7. triedy, pričom ho informuje o možnostiach štúdia a systematicky podporuje jeho rozhodovanie o budúcom povolaní – nielen pri výbere systému štúdia , ale radí mu ako si môže zostaviť celú profesijnú dráhu. BIZ kontaktuje nielen žiaka, ale aj jeho rodičov, školu, zamestnávateľov, je mostom medzi praxou a školou – pričom koná v prospech nezávislého poradenstva.
BIZ uzatvára učňovské zmluvy a v prípade, ak žiak zostal po ukončení 9. ročníka s prázdnymi rukami, radí mu pri výbere náhradného riešenia pre 10. ročník – buď vo forme praxe, rozšírenia jazykových či matematických schopností a pod., tak doma, tak i v zahraničí.
Vidiac osobne prácu nezávislých poradcov v jednom z BIZ centier, dospela som k názoru, že práve táto pozornosť venovaná žiakom, vrátane pretrvávajúcej nenásytnosti švajčiarskej ekonomiky, je nielen bázou pre udržanie nízkej mládežníckej nezamestnanosti, ale aj nízkej kriminality švajčiarskej mládeže. Aké sú predstavy o riadení systému odborného vzdelávania na Slovensku? Pýtam sa ľudí u nás doma, hovorím slovensky a nerozumieme sa....