Cestovný ruch a plán obnovy VI.

Územné plánovanie : Ochrana životného prostredia je základom rozvoja turizmu. Ten ju nekontrolovanými aktivitami ničí.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)

Ako zabrániť preplneniu stredísk cestovného ruchu, nežiaducemu nakopeniu sa turistov pred príťažlivými pamiatkami v mestách alebo hučiacemu davu športových návštevníkov v rámci svetových podujatí či preplneným električkám tatranskej dopravy? Od roku 1968, kedy davy ľudí snívali o Alwegu v Tatrách uplynulo dosť rokov, by sme si uvedomili, že seba lepšie vízie sa nedajú len tak ľahko realizovať. Z Popradu na Štrbské Pleso (23 km) sa dnes dostaneme električkou síce skôr, ale stále to trvá hodinu a 10 minút. Na jednej strane je to obmedzujúci limit pre návštevnosť, avšak za cenu zníženej kvality cestovania. Na druhej strane sme si medzitým do stredísk – dokonca medzinárodného významu, pustili vlastníkov druhého bývania v novopostavených apartmánoch či samostatných vilách, čo tiež neprospieva krajine ako aj rozvoju cestovného ruchu.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
0 seconds of 0 secondsVolume 0%
Press shift question mark to access a list of keyboard shortcuts
00:00
00:00
00:00
 

Očakáva nás zmena myslenia. Aj preto, že kvalitné životné prostredie je nevyhnutnou podmienkou pre rozvoj rekreácie v danej destinácii, ale na druhej strane neprimeraná návštevnosť jednoznačne ohrozuje kvalitu toho, na čom vlastne cestovný ruch stojí. Osobne som sa pri svojich cestách zamýšľala, ako vníma Európa a Zámorie trvalo udržateľný cestovný ruch, no došla som k záveru, že to, čo máme zdanlivo veľa, si nevážime.

Aby sme urobili konečne správny krok, je nevyhnutné, aby sme integrovali zámery jednotlivých odborov, ktoré majú do územného rozvoja čo povedať. 

Územné plánovanie je proces, ktorý treba riadiť, spravidla vo veľkom časovom predstihu. Cestovný ruch má multiplikačný efekt – turisti prichádzajúci do zvolenej turistickej destinácie menia v danom území nároky na spotrebu – od vody, cez elektrinu, plyn, miestnu a medzimestskú hromadnú dopravu, na parkoviská, na zásobovanie potravinami a rozličným tovarom, na zdravotné, kadernícke a mnohé iné služby, vrátane bezpečnostných. S tým súvisí znečisťovanie ovzdušia rovnako ako aj zvyšovanie produkcie odpadu... Takto do problematiky cestovného ruchu nemá čo hovoriť len samospráva či Sekcia cestovného ruchu na Ministerstve dopravy a výstavby SR, ale aj iné ministerstvá zodpovedajúce za regionálny rozvoj. Aby sme urobili konečne správny krok, je nevyhnutné, aby sme integrovali zámery odborov, ktoré majú do územného rozvoja čo povedať. 

SkryťVypnúť reklamu

Čo si máme myslieť pod integrovaným systémom riadenia rozvoja cestovného ruchu? Jedna zo základných úloh Sekcie cestovného ruchu je zabezpečenie jeho rozvoja. Ten stojí a padá na Stavebnom zákone. Sekcia, ktorej úlohou je riadiť územný rozvoj je podriadená ministerstvu dopravy. V ČR to majú jednoduchšie – cestovný ruch je podriadený „ministerstvu místniho rozvoje“. Preto je nevyhnutné integrovať rozhodovacie procesy ostatných ministerstiev a iných riadiacich či samosprávnych orgánov týkajúce sa regionálneho rozvoja do jedného celku a využiť pritom IT technológie. Tak by síce cestovný ruch nespravovalo samostatné ministerstvo, ale cestovný ruch by mal vo veci regionálneho rozvoja samostatnú web stránku so SW integrovaného riadenia cestovného ruchu.

SkryťVypnúť reklamu

Základnou legislatívnou normou územného plánovania je Stavebný zákon. Ten sa v súčasnosti nachádza v procese novelizácie. Jeho finálna podoba vo veľkej miere ovplyvní technické spracovanie integrovaného systému riadenia cestovného ruchu, bez ktorého nie je možná medzirezortná a medziregionálna väzba!

Na Stavebný zákon nadväzuje dokument „Regionalizácia cestovného ruchu“, za obstaranie ktorej zodpovedá Sekcia cestovného ruchu. Kedysi záväzný materiál (nižšia právna norma), je v súčasnosti len odporúčajúci, čo má za následok nesystematické plánovanie rozvoja cestovného ruchu, čo sa niekedy až tragicky prejavuje priamo v regiónoch. Regionalizácia cestovného ruchu musí byť záväzná pre všetky subjekty, ktoré majú čo do činenia s rozvojom cestovného ruchu, predovšetkým samosprávy, ktoré sa v minulosti nezmyselne realizovali vo veci propagácie regionálneho cestovného ruchu na úkor kvality plánovacích procesov súvisiacich s územným rozvojom turizmu.

SkryťVypnúť reklamu

Integrovaný systém riadenia rozvoja cestovného ruchu by samosprávam umožnil efektívnejšie spracovanie vlastných koncepcií rozvoja za daný kraj (v kooperácii s regionálnymi združeniami cestovného ruchu v danom kraji na základe dohody), tak pri zhotovovaní ďalších územnoplánovacích dokumentov, ktoré sú záväzné pre stavebné úrady, t.j. samosprávu nižšieho stupňa.

Ak by sa dosiahla transformácia regionálnych združení cestovného ruchu (členskú základňu majú tvoriť podnikatelia v cestovnom ruchu na území regiónu cestovného ruchu – turistickej destinácii, v zmysle Regionalizácie je ich u nás 22), do procesu regionálneho rozvoja a jeho plánovania by sa tak zmysluplne mohli zapájať všetci zainteresovaní v dostatočnom časovom predstihu pred rozhodujúcimi procesmi spojenými s výkonom Stavebného zákona.

Združenia cestovného ruchu zároveň na svojom území, na ktorom pôsobia, mapujú uplatňovanie zámerov štátu či samosprávy a zabezpečujú spätnú väzbu. Je to predpokladom pre zlepšenie podmienok konkurencie schopnosti podnikateľských subjektov, ktoré v danom regióne združujú. Takže v žiadnom prípade sa nejedná o pasívne členstvo žiadneho z členov združenia, teda konkrétnych osôb podnikajúcich v cestovnom ruchu.

Či dôjde k vytvoreniu spomínaného integrovaného systému riadenia územného rozvoja v oblasti cestovného ruchu, nerozhoduje len štát či samospráva, ale všetci vrátane všetkých podnikateľov na Slovensku. Len vtip je v tom, že podnikatelia môžu spolu rozhodovať len ak sú členmi združení cestovného ruchu. Čo zatiaľ je mizivé. 

Kam ideš, cestovný ruch?
Kam ideš, cestovný ruch? (zdroj: Vallova)
Rudolfa Vallová

Rudolfa Vallová

Bloger 
  • Počet článkov:  205
  •  | 
  • Páči sa:  325x

Dlhoročná odborníčka v oblasti cestovného ruchu otvára diskusiu o "Cestovnom ruchu v 21.storočí" a vyzýva k založeniu iniciatívy - clustra pre podporu kvalifikovaného spracovania Plánu obnovy pre cestovný ruch. Zoznam autorových rubrík:  Nezaradenácestovanie.smeekonomika.smesúkromnépolitika.sme

Prémioví blogeri

Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

50 článkov
Post Bellum SK

Post Bellum SK

90 článkov
Roman Kebísek

Roman Kebísek

106 článkov
INEKO

INEKO

117 článkov
Tupou Ceruzou

Tupou Ceruzou

315 článkov
Radko Mačuha

Radko Mačuha

219 článkov
reklama

SME si všimli

Ako CIA hľadala Archu zmluvy – Donald Trump odtajnil dokumenty

Vladimír Benčík

Ako CIA hľadala Archu zmluvy – Donald Trump odtajnil dokumenty

Príbeh ako z thrilleru - CIA na diaľku odhalila polohu Archy zmluvy

  • 4. apr
  • Páči sa: 21x
  • Prečítané: 1 223x
  • 1
Zavraždený Marek bol stelesnením slušného človeka

Jozef Foltýn

Zavraždený Marek bol stelesnením slušného človeka

Marek Glodič bol ten najslušnejší človek akého som v živote stretol

  • 3. apr
  • Páči sa: 133x
  • Prečítané: 3 826x
  • 4
Včelárske tradície a zvyky na Slovensku

Matúš Radusovsky

Včelárske tradície a zvyky na Slovensku

Bohaté včelárske tradície Slovenska – od historických postupov po súčasné metódy odovzdávané z generácie na generáciu.

  • 26. mar
  • Páči sa: 7x
  • Prečítané: 431x
  • 0
O Západnom brehu...

Dávid Polák

O Západnom brehu...

...alebo o Judei a Samárii, ako tomuto územiu niektorí hovoria, sa veľa rozpráva, ale oveľa menej naozaj vie.

  • 7. mar
  • Páči sa: 19x
  • Prečítané: 1 072x
  • 2
John Portasik (Ján Portášik) - Príbeh (ne)obyčajného človeka

Miloš Majšík

John Portasik (Ján Portášik) - Príbeh (ne)obyčajného človeka

Životný príbeh chalana, potomka slovenských prisťahovalcov do USA, ktorý napriek svojej chorobe šiel za svojím cieľom.

  • 27. feb
  • Páči sa: 44x
  • Prečítané: 2 341x
  • 1
Hlava XXII v štátnom IT

Marcel Rebro

Hlava XXII v štátnom IT

Spolu s "katastrálnym vírusom" skvelá kombinácia ako stráviť pracovný deň v nekonečnom cykle

  • 17. feb
  • Páči sa: 107x
  • Prečítané: 2 200x
  • 2

Hlavné správy zo SME.sk

DPOH prekvapivo povedie Vladislava Fekete. Vstupenky chce predávať ako letenky a v divadle mať veľké mená
Riaditeľka Schulczová v Aréne: Z DPOH odídem do Prahy. Tu už svoje miesto nevidím
Nedostatok bytov? Investor ukázal, ako využiť každé miesto v centre Bratislavy
Keď budeš makať, budeš bohatý a krásny ako ja. Videá extrémnych ranných rutín sú toxické
reklama
SkryťZatvoriť reklamu