Hoci poniektorí z hotelierov tvrdia, že „už sa to obracia k lepšiemu“, situácia v sektore gastronómie (až na rýchle občerstvenie) a v zariadeniach poskytujúcich ubytovacie služby, nie je ružová. Príčin je viacero:
Distribučná sieť, v ktorej tón udávajú silné medzinárodné rezervačné systémy ubytovania.
Boom rezervačných systémov ubytovania akoby nás uviedol do ošiaľu. Keď zazriem na internete ponuku ubytovacieho zariadenia s neprimeranými zľavami (stúpajúcimi až do výšky 80%), pomyslím si, že znova niekomu vypovedali nervy. Ekonomika ubytovacieho zariadenia má svoje zákonitosti.Je potrebné ich rešpektovať a tomu je potrebné podriadiť všetky firemné rozhodnutia. Vrátane cenovej tvorby. V opačnom prípade firma píše červené čísla. Ak záporný trend pretrváva, ekonomika tlačí na znižovanie nákladov, čím v prvom rade klesá to, čo ľudí vo firme zaujíma - ich vlastná mzda. V konečnom dôsledku sa pre nízku priemernú mzdu znižuje atraktivita sektora. Bezhlavé percentuálne znižovanie „pultovej - základnej ceny“ (Rack Rate) zo strany hotela komplikuje život samým medzinárodným rezervačným systémom, ktoré, aby si zachovali svoje „výhody“, nástoja na tom, aby systém dostal od hotela „najvýhodnejšiu cenu". Bezhlavá cenová politika medzinárodné rezervačné systémy ekonomicky negatívne ovplyvňuje natoľko, že radšej riskujú mastné pokuty, ktoré môžu dostať za cenový kartel. Nedávno túto pokutu musel zaplatiť HRS.de (nie prvýkrát) a krátko predtým booking.com. Jasné je len jedno: znova dosiahnuť rovnováhu na trhu. Ale ako na to? Okrem priamych rezervácií (téma kongresu) sa ponúka viacero riešení....
Regionálne a oblastné riadenie cestovného ruchu, zvané aj „destination management“.
Je potrebné si otvorene povedať, že Zákonom č. 91/2010 Zb. o rozvoji cestovného ruchu si v prvom rade pomohli malé ubytovacie zariadenia. Pre tie veľké je región cestovného ruchu „záhradou“, pre menšie a malé „živnou pôdou“. Stručne povedané: z regionálnej politiky získajú ekonomicky viac menšie alebo malé ubytovacie zariadenia. Región sa stáva na blízkych regionálnych trhoch známym a závisí od sily motivácie majiteľa malého ubytovacieho zariadenia, aby posilnil svoje obchodné snaženia a zadovážil si príslušnú klientelu. Hotely sa spravidla zameriavajú na viac ako jednu formu cestovného ruchu (kongresový, rekreačný, poznávací ai.), preto musia voliť iné distribučné cesty (iné spôsoby predaja), aby dosiahli svoje ciele. To, že „jeho región žije“, nepriamo zvyšuje „kvalitu jeho služieb“ a tým priamo pôsobí na výšku ceny. Preto je pre hotely z hľadiska riadenia CR v regióne podstatné, ako je tento napojený na SACR (štátnu marketingovú organizáciu pre cestovný ruch) t.j. do akej miery je integrovaný informačný systém cestovného ruchu. To je, čo škrípe. Ponúka sa viacero riešení...
Využívanie IT technológií neprináša vždy len pozitíva. Z tých negatívnych myslím na kybernetickú kriminalitu...
Check out, hack in. Ako sa brániť voči týmto a podobným problémom, sa vo svete dostáva na pretras na konferenciách. Do akej miery sme pripravení obrániť sa proti hospodárskej kriminalite tohto druhu? Ochrana proti kyberkriminalite zaostáva za zvyšovaním intenzity využívania IT technológií v odbore. A to sú polená, ktoré bez vyspelej ochrany neprekročí žiadna firma, ktoré vystavujú podnikateľa - a vôbec celý odbor, veľkému riziku...
Posledný kameň úrazu: vzdelávací systém a pripravenosť absolventov na prácu.
Ak chceme mať v našom sektore dobrých ekonomických stratégov, ekonomické univerzity by mali opúšťať absolventi oveľa viac vyspelejší v matematike. Nezabúdajme, že v sektore cestovného ruchu je nízka priemerná mzda. K tejto skutočnosti je potrebné prispôsobiť aj vzdelávací systém, ktorý by mal byť v prvom rade zameraný na odbornosť. Vrátane pred-odborného vzdelávaní, v ktorom zaostávame za vyspelými štátmi.