Na personálnej politike sa potkýna nielen zdravotníctvo

Termín „trvalá udržateľnosť“ personálnej politiky je v našom štáte stále neznámy pojem

Písmo: A- | A+
Diskusia  (1)

Kto v utorok večer (5.3.2023 po 20:00) počúval RTVS Rádio Slovensko, mohol si vytvoriť komplexnú predstavu, čo všetko je potrené urobiť v oblasti riadenia personálnej práce v nemocniciach, aby boli dodržané záväzné zdravotné štandardy. Ako bolo skonštatované, manažment nemocnice „z úsporných dôvodov“ (nech sú akékoľvek) paradoxne práve tieto štandardy zanedbáva. Čo je nebezpečné pre nás, ľudí, čo dokonca nie je v súlade s našou ústavou!

Zdravotníctvo v tejto problematike nie je osamotené. Na rozdiel od hospodársky vyspelého sveta zabúdame na štandardy všeobecne sa vzťahujúce na kvalitu a trvalú udržateľnosť. Akoby sme sa stále neprebudili z nášho starého „komunistického sna“, v ktorom kvalita života nezohrávala veľkú úlohu.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Nehovorím o žiadnom objave. S „trvalou udržateľnosťou“ v riadení som sa totiž stretla už v roku 2012 vo Švajčiarsku. V časopise „Wirtschaft“ pracovníci „Kantonalbank“  konštatovali, že „trvalá udržateľnosť“ ovplyvní spoločnosť, politiku i hospodárstvo, pričom na tento trend musí reagovať vhodným spôsobom aj podnikateľská sféra a hovorili, ako na ňu reagujú oni, bankári.

Vrátane personálne práce vo vnútri organizácie, ktorá sa vzťahuje k trom základným faktorom: ekológia, ekonómia a sociálna oblasť. Práca so zamestnancami sa tak prelína cez všetky organizačné zložky a prispieva k prosperite celej organizácie. Týka sa tak infraštruktúry, produktov i služieb, financovania či konkrétnej práce na jednotlivých oddeleniach.

SkryťVypnúť reklamu

Zmienené problémy v personálnej oblasti v zdravotníctve v utorok večer potvrdzujú, že „trvalú udržateľnosť“ je potrebné riešiť nielen na úrovni organizačných jednotiek, ktorými sú aj nemocnice, ale aj makroekonomicky. Riešenie je možné len vtedy, ak vieme, o čo ide a ak máme k dispozícii vhodné riadiace nástroje, ktoré okrem iného umožňujú získané informácie analyzovať a následne využiť na skvalitnenie riadenia.

Štát teda nemôže ponechať mikrosféru na seba samu. Nemocnice v rámci plánovania svojich budúcich potrieb nemôžu zostať osamotené. Okrem možnosti náboru nových zamestnancov na „burzách práce“ má manažment nemocnice málo iných prakticky realizovateľných možností. Hoci pravdou je, že na trhoch práce skôr stretnete riaditeľov nemocníc zo zahraničia, ako tých „našich“.

SkryťVypnúť reklamu

Ako je to teda s makroekonomickým riadením v oblasti vzdelávania a uplatňovania sa odborného dorastu (vrátane absolventov univerzít) na trhu prace?

Pozrime sa, ako to vyzerá vo Švajčiarsku. Tam ide už o viac ako jedno storočie zabehnutý proces, ktorý sa podstatne zdokonalil v poslednom desaťročí školskou reformou (Lehrplan21.ch), ktorá medzi iným zaviedla pre žiakov 7.-9. ročníka štátnych základných škôl nový predmet „Príprava na budúce povolanie“.  U nás sa však všeobecne traduje, že základná škola má poskytovať žiakom všeobecné vzdelanie! Pokiaľ sa tento názor nezmení, každá reforma sledujúca lepšiu pripravenosť odborného dorastu pre prax, je zbytočná...

SkryťVypnúť reklamu

Švajčiarsko by malo byť pre nás inšpiratívne aj v inom. Hlavná zodpovednosť za dostatočný počet odborného dorastu pre potreby regiónu leží už storočie na pleciach samosprávy, ktorá si v spolupráci s vládou v Berne vytvorila sieť odborných poradenských centier slúžiacich pre všetky vekové skupiny. Tak vznikol prepracovaný systém, ktorého aplikácie pre Slovensko (ako aj ďalšie postkomunistické štáty) by bola finančne nezvládnuteľná.

Moje odborné znalosti a podnikateľská skúsenosť (v oblasti turizmu) ma viedli k uvažovaniu, ako zvládnuť švajčiarske riešenia novým spôsobom. Teda tak, aby do praxe prichádzali odborne na úrovni pripravení absolventi - za menšie peniaze. Podnikatelia totiž platia dane, aby túto úlohu plnil štát i samospráva. Na Slovensku dokonca vyššie, ako vo Švajčiarsku!

Výsledkom bolo spracovanie nového riadiaceho systému zvaného „Most medzi školou a praxou“, pričom „mostom“ je samospráva! O čo ide?

1.       Štát zaradí do učebných osnov základných škôl nový predmet „Príprava na budúce povolanie“, čím dôraz prenesie na podporu rozvoja talentu žiaka, ktorý môže žiak využiť pri voľbe svojho budúceho povolania. V centre pozornosti je žiak/žiačka, ktorým sa ponúka možnosť voľby zábavného vzdelávania v rôznych profesionálnych oblastiach.

2.       Štát zriadi „koordinačné centrum“ spravujúce internetové portály podporujúce rozvoj talentu žiaka. Internetový portál sa skladá z viacerých modulov tak, aby mohli byť splnené viaceré funkcie – od vzdelávania cez motiváciu a prezentáciu získaných kompetencií a pod., čím portál je pre žiaka nielen miestom pre vzdelávanie zábavnou formu, ale aj sociálnym portálom rovnakej generácie s podobnými záujmami. Koordinačné centrum poskytuje navyše služby „trénerov na diaľku“ – nielen pre potreby žiakov ale aj pedagógov v školách. Tým sa „počiatočné odborné vzdelávanie“ zábavnou formou (žiaci nemôžu pracovať) dostane ku každému jedincovi bez ohľadu na jeho bydlisko. Vzdelávacie moduly sa týkajú všetkých skupín povolaní (vrátane športu) a sú žiakom ponúkané hlavne v obrazovej forme. Tým uľahčujú prácu aj pedagógom, ktorí by neboli schopní zvládnuť informácie o jednotlivých povolaniach či ich skupinách pri vedení žiakov v jednej triede/škole.

3.       Škola garantuje, že každý žiak sa zapája a pracuje s konkrétnym internetovým portálom a v rámci svojich voľnočasových aktivít sa zapája do „krúžkových, teda tréningových či tvorivých aktivít“ podľa svojich záujmov za účelom rozvoja svojho talentu. V module „magazín“ sám vstupuje do redakčného systému, aby zverejnil svoju vlastnú tvorbu, delil sa s inými rovesníkmi o svoje vlastné úspechy.

4.       Samospráva zodpovedá za oblasť riadenia voľnočasových aktivít žiakov na ňou spravovanom území, pričom aktívne spolupracuje v tomto smere s podnikateľskou a ďalšími sférami pracovného života v regióne. Na portáli v moduloch pre samosprávu určených zverejňuje všetky informácie týkajúce sa možnosti využívania voľnočasových aktivít. Samospráva má možnosť aktívne usmerňovať rozvoj organizácií zaoberajúcich sa organizovaním voľnočasových aktivít pre uvedených žiakov

5.       Stredné odborné školy, výskum a iné štátne organizácie zaoberajúce sa uvedenou témou majú možnosť vďaka internetovému portálu sledovať chovanie sa jedincov a kontaktovať sa s nimi. Aktivity žiakov je totiž možné sledovať, vyhodnocovať, ba dokonca aj vedome riadiť... Pritom žiak má k dispozícii faktografiu, napríklad pre talentové skúšky pri uchádzaní sa o vstup na strednú odbornú školu...

6.       Prax, vrátane profesijných zväzov či združení (alebo športových klubov) majú možnosť v spolupráci s koordinačným centrom realizovať úspešnejšie vlastnú dorastovú marketingovú politiku...

7.       Štát má zároveň k dispozícii organizačnú štruktúru, s pomocou ktorej môže finančne podporiť rozvoj talentu priamo smerom ku konkrétnemu žiakovi/žiačke, teda nie cez ich rodičov! Po vytvorení organizačného systému „počiatočného odborného vzdelávania“ štát môže rozvíjať na IT platforme odborné vzdelávanie vyšších úrovní...

Tento blog je zároveň odkazom RNDr. Františka Keleho, PhD. pre budúce generácie, nakoľko jeho vzťah ku geografii – vrátane geografie cestovného ruchu, jeho pedagogické schopnosti uchvátiť pozornosť žiakov na vysokoodborné témy, jeho cestovateľské skúsenosti pretavené do schopnosti živo priblížiť objavy pre mnohých ešte nepoznaného sveta, ma inšpirovali k projektu ako učebnej pomôcky k novému predmetu "Prípravy na budúce povolanie": „TravelAdventure – The Best Way to the Knowledge“ a neskôr možno nevedome posunuli do Švajčiarska, ktoré je pre Slovensko v mnohých pohľadoch inšpiratívnou krajinou. Tento blog je zároveň ukážkou, ako je možné otvoriť školské vzdelávanie pre odborníkov z praxe. Je veľkou škodou, že Fero Kele nie je už medzi nami (https://blog.sme.sk/vallova/cestovanie/fero-kele-pre-buduce-generacie )

Idea TravelAdventure vznikla v roku 2009. Dnes máme rok 2024. Medzitým sú roky odmietania novej a stále aktuálnej inovatívnej myšlienky – či už ministerstvom školstva, ba aj samosprávou.

Nie je načase tieto postoje zmeniť? Vyzývam preto všetky politické strany, zodpovedné ministerstvá, školy, profesijné zväzy, jednotlivých podnikateľov, ba aj samosprávu – nielen k zamysleniu sa, ale aj konaniu. Vo veci „počiatočného odborného vzdelávania“ a k otvoreniu školstva smerom k odbornej verejnosti.

Hovoriť je striebro, rátať je zlato!
Hovoriť je striebro, rátať je zlato! 
Rudolfa Vallová

Rudolfa Vallová

Bloger 
  • Počet článkov:  203
  •  | 
  • Páči sa:  314x

Dlhoročná odborníčka v oblasti cestovného ruchu otvára diskusiu o "Cestovnom ruchu v 21.storočí" a vyzýva k založeniu iniciatívy - clustra pre podporu kvalifikovaného spracovania Plánu obnovy pre cestovný ruch. Zoznam autorových rubrík:  Nezaradenácestovanie.smeekonomika.smesúkromnépolitika.sme

Prémioví blogeri

Věra Tepličková

Věra Tepličková

1,066 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
INESS

INESS

106 článkov
Iveta Rall

Iveta Rall

91 článkov
Tupou Ceruzou

Tupou Ceruzou

310 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu