Budeme alebo nebudeme finančne podporovať šport? Chceme podporovať rozvoj talentu využiteľného v budúcom povolaní všetkých detí? Ak áno, tak si nájdite čas prečítať si jednu pozoruhodnú projektovú ideu, ktorú zverejňujem týmto spôsobom, pretože strácam zrak (mám dojem, že niektorí politici sluch) a nechcem ideu hodiť len tak do koša...
Škola poskytuje žiakom (formálne) vzdelávanie podľa učebných osnov, samospráva 1/ podporuje (neformálne) vzdelávanie počas voľnočasových aktivít detí a mládeže, pričom zároveň vo veľkej miere 2/ zodpovedá za prípravu odborného dorastu pre zamestnávateľov na spravovanom území. Z toho logicky vyplýva, že samospráva je „mostom“ medzi školou a praxou, pričom by pre plnenie jej úloh mal existovať konkrétny riadiaci systém, ktorý prepája všetky zodpovedné osoby.
Pri skúmaní vhodnosti najvýhodnejšej formy uvedeného riadiaceho systému som si uvedomila, že tak pedagógovia, tak pracovníci samospráv si musia uvedomiť nutnosť zmeny postoja vo veci:
1/ Škola má poskytnúť žiakom základných škôl len všeobecné vzdelanie! Nemá pritom aj povinnosť pripraviť ich do praktického života? S tým súvisí aj odpoveď na otázku, či naše základné školstvo potrebuje do učebných osnov zahrnúť nový predmet: Príprava na budúce povolanie.
2/ Nepedagógovia sa nemajú čo miešať do pedagogického procesu! Ľudia z praxe nemajú povinnosť, ba často ani čas, aby sa „hrajkali“ s deťmi, ale pokiaľ od nich nevyjde informácia o ich odbore, zrozumiteľná pre danú vekovú skupinu detí/mládeže, tak nikdy nedospejeme k uvedomeniu si, že učebné pomôcky používané v pedagogickom procese, sú zastaralé!
Ak chceme, aby žiaci získali lepšiu sebadôveru a koncentrovali sa na úspech, teda na plnenie konkrétnych cieľov, musíme podporiť ich talent. Opäť je tu samospráva a jej úloha „mostu“, teda informačného kanála medzi školou s praxou, pretože výrazne napomáha škole práve v rozvíjaní talentu detí mládeže.
Existujú rôzne riešenia podpory talentu, vrátane športového. Nie všetky sú správne, t.j. nie všetky vedú k splneniu stanoveného cieľa.
Je preto dôležité vnímať potrebu:
1/ Zabezpečenia rovnakého prístupu k podpore talentu pre všetky deti v krajine (vrátane športového)
2/ Z možnosti financovania uvedenej podpory zvoliť takú možnosť, ktorá nie je diskriminačná, t.j. nezapríčiní znevýhodnenie niektorých skupín detí/mládeže
3/ Akceptovať zákaz financovania voľno časových aktivít detí (do 15 rokov) z hazardných hier!
4/ Zostrojiť takú organizačnú štruktúru, ktorá je dlhodobo udržateľná, efektívna v pomere náklady –splnené ciele, využíva IT technológie, dokáže fungovať na celom území republiky, do plnenia stanovených cieľov zhŕňa všetky zodpovedné subjekty – tak vzhľadom na povinnú školskú dochádzku, tak na aktivity vzťahujúce sa na trávenie voľného času detí
5/ Citlivo vnímať fakt, že podpora talentu detí im uľahčí vstup do sociálneho života spoločnosti a umožní im prípadné využitie ich talentu v ich budúcom pracovnom živote. Cieľom podpory talentu detí je tak posilnenie ich sebadôvery, rovnako aj samostatného rozhodovania sa o voľbe ďalšieho štúdia. Takto sa pre deti vytvoria nezávislé predpoklady na ich zmysluplnejšie prežívanie vlastného života, čím v konečnom dôsledku získa aj samotná spoločnosť.
6/ Predpokladom funkčného a bezpečného systému podpory rozvoja talentu detí počas ich voľno časových aktivít (mimo školských osnov) je akreditácia vzdelávacích/tréningových programov, v prípade podpory športového talentu aj povinná lekárska kontrola (športovým lekárom).
7/ Nakoľko deti do 15 rokov sú osobitne chránené (aj v rámci EÚ), musí byť splnený predpoklad súhlasu rodiča s účasťou dieťaťa na voľno časových aktivitách. V príprave na športovú kariéru musia mať deti zabezpečené priamy kontakt so športovým lekárom (čo je v mnohých prípadoch v súčasnosti priam nemožné z dôvodu nedostatku lekárov vôbec).
To všetko sú podmienky, ktorých plnenie by malo stanoviť a následne kontrolovať ministerstvo školstva. Pritom si nenahovárajme, že súhlas rodiča je nóvum, ktoré prišlo s novým ministrom školstva. Každý rodič, ktorý podporoval napr. športovú aktivitu svojho dieťaťa, platil za túto“ službu“ zo svojho vrecka, zaplatením požadovanej hodnoty súhlasil so „zmluvnými podmienkami“. Je načase, aby štát zaujal stanovisko k finančnej podpore rozvoja talentu detí/žiakov, rovnako stanovil podmienky, ktoré musí vyššie uvedená „zmluva“ spĺňať... A to je vec, ktorá musí byť upravená legislatívne. Ináč každá námaha štátu finančne podporiť rozvoj talentu je márna! Systém riadenia jednoducho nemôže chýbať.
Ako na to?
Z toho dôvodu som považovala za najvhodnejšie riešenie podporiť talent využiteľný pre voľbu budúceho povolania detí, a to najprv sa sústrediť na skupinu žiakov základných škôl 7.-9.ročníkov (prípadne 6.-9.ročníkov), pre ktorých je vhodné (legislatívne) zaradiť do učebných osnov predmet „Príprava na budúce povolanie“ a pre tento účel zhotoviť online učebnú pomôcku a zároveň zamyslieť sa, aký organizačný a riadiaci systém by zaručil trvalú udržateľnosť projektovej idei, ba navyše by umožnil aj priamu finančnú podporu žiakov zo strany štátu. Ide o podporu nielen športového talentu. Aj športová obec má predsa záujem nielen o výkonnostných športovcov, ale aj o športových rozhodcov, novinárov, komentátorov, ba aj o správcov športových zariadení.
Riešením je ideový projekt MOST MEDZI ŠKOLOU A PRAXOU. Prepája aktivity podľa:
1/ učebných osnov -zodpovedá škola (podmienka zaradenia nového predmetu „Príprava na budúce povolanie“)
2/ voľno časovými aktivitami detí -zodpovedá najmä samospráva (koordinuje svoju politiku v oblasti týchto aktivít so školou ako aj so zamestnávateľmi, spolupracujú s neziskovými organizáciami a športovými klubmi – sú tiež potenciálni zamestnávatelia v oblasti ich práce s deťmi/mládežou – cez centrá voľného času). Majú možnosť priamej kontroly akreditácie tréningových a vzdelávacích aktivít a tým aj obsahu a kvality uvedených procesov...
3/ zamestnávatelia (v tom aj oblasť športu) svojou vlastnou „dorastovou politikou“ čo najúčinnejšie podporujú nový riadiaci systém a zúčastňujú sa na financovaní motivačných akcií – v oblasti športu financujú športové preteky ai. Online portál ako učebná i tréningová pomôcka zamestnávateľom poskytuje priestor na zdokonaľovanie ich vlastného dorastového marketingu!
Čo vy na to?
Realizácia tejto myšlienky je však možná len v prípade, že všetci zainteresovaní sa zhodnú na spoločnom riešení. Dôležitú úlohu zohráva štát, nakoľko on (teda jeho ministerstvá) zabezpečujú „ústredný riadiaci štáb“, ktorý pre pochopenie celej idei nazývam „republikové centrum“ (osobitne pre šport). Zabezpečuje všetky práce súvisiace so vzájomnou komunikáciou zainteresovaných, zodpovedá za online vzdelávací/tréningový systém smerom k žiakom, zbiera informácie a následne ich analyzuje. Poskytuje služby online trénerov, psychológov ai. nielen pre žiakov, ale aj pre pedagógov, ba dokonca aj pre pracovníkov samosprávy, či organizácií s deťmi pracujúcimi.
Online platforma pracuje s mnohými vstupmi, ale zároveň poskytuje množstvo výstupov, hodnotných informácií využiteľných pre riadenie kariérneho postupu každého jedinca. Mnohé ozrejmuje aj samotná online učebná pomôcka pozostávajúca z niekoľkých modulov:
1/ Prihlasovací modul – žiak (do 15 rokov) si vyberie z ponuky portálov (napr. šport v clenení hokej, futbal, loptové hry ai.), prihlási sa do neho so súhlasom rodičov a odobrením pedagóga (učiteľa predmetu Príprava na budúce povolanie ako aj telesnej výchovy), dostane krycie meno, pričom v tomto module sa zaznamenáva všetka jeho aktivita – vrátane účastí na športových súťažiach... Prihlasovací modul vytvára podmienky na realizáciu finančnej podpory priamo k žiakovi, pretože umožňuje mu z republikového centra prideliť kredit. V prípade športu – športoví tréneri následne fakturujú svoje služby republikovému centru, ktoré sťahuje vyplatenú hodnotu z kreditu žiaka. Tým sa zabráni zneužitiu kreditu (napr. v prípade finančných poukazov sa zabráni ich obchodovaniu) a zároveň sa zabezpečí aj jednoduchšia a rýchla spätná kontrola...
2/ Tréningový modul/vzdelávací kabinet – v prípade športu ide o tréningový modul, ktorý zostavujú výlučne ľudia z praxe – športoví tréneri pre ten-ktorý športový zväz, ktorý ho predloží akreditačnej komisii na schválenie. Akreditovaný tréningový program je následne k dispozícii všetkým členom daného športového zväzu ako „základný záväzný tréningový program“. Tak sa s ním môžu oboznámiť rodičia, ktorí súhlasom s účasťou svojho dieťaťa sú si vedomí, do čoho svoje dieťa púšťajú. Navyše tento modul môžu využiť aj „zastupujúci pedagógovia na hodinách telesnej výchovy“, pokiaľ škola nemá dostatok telocvikárov. Tým je zaručené, že aj v škole môžu žiaci sa oboznámiť aj s technikou športu, pokiaľ hodiny telesnej výchovy sú vedené zastupujúcim pedagógom...
3/ Modul „Magazín“ – v prípade športu „športový magazín“ ako modul, do ktorého cez redakčný systém vstupuje sám žiak, aby slovom či obrazom prezentoval svoje športové výsledky (pod krycím menom). Portál je otvorený pre rodičov, pedagógov, športové zväzy, športové kluby vrátane trénerov, stredné športové školy a pod.), takže je možné sledovať výkony jednotlivých žiakov, ich výsledky porovnávať , cez „republikové centrum“ nadviazať s nimi priamy kontakt, konzultovať s nimi spôsob zlepšenia atď. Klasická evaluácia v takých prípadoch nie je potrebná – hodnotí sa aktivita žiaka a jeho výsledky mu zlepšia vyhliadky pri výbere štúdia na strednej škole...
4/ Modul motivačný – priebežne sa meniaci spojený so súťažnými otázkami a výhrou... Uvedený modul je otvorený pre športové zväzy, športové kluby, ale aj pre výrobcov športových potrieb, pre stredné školy majúce záujem o nábor športovcov, talentovaných jedincov... Realizácia „dorastového marketingu potenciálnych zamestnávateľov, prípadne odborných škôl“ cez motivačný modul je platená, čím prináša republikovému centru financie na krytie režijných nákladov.
5/ Modul informačný – modul, za vedenie ktorého zodpovedá samospráva, ktorá má podľa dohody s „republikovým centrom“ do modulu oprávnený vstup. Samospráva informuje o možnostiach prihlásenia sa do športových klubov, o vyhradených hodinách v športových zariadeniach, o organizovaných športových súťažiach, o športových aktualitách a pod.
6/ Modul spriateľovací – sociálny typ portálu pre žiakov s podobnými záujmami, ktorý ich vedie k potrebe vyhľadávania spojení v oblasti, ktorá ich zaujíma. Tento portál zároveň umožňuje výmeny informácií rôzneho druhu – vrátane vyhľadávania info o športovom vybavení v danom športe, výmene/darovaní športových potrieb, o dopravných možnostiach na miesta športových súťaží pod.
7/ Modul ostatné – v prípade športu linky na záznamy športových podujatí, na rozhlasové vysielania k tematike daného športu ai. Do uvedeného modulu by mali spadať aj informácie o knižnom fonde v knižnici nachádzajúcej sa na území danej samosprávy... Rovnako sem môže byť zaradený program „Mládež v akcii“...
Riešenie nielen pre šport...
Dôležité je si uvedomiť, že projektová idea je vhodná pre všetkých žiakov vybranej vekovej kategórie (do 15 rokov) – bez ohľadu na ich potreby a ich talent. Pre oblasť cestovného ruchu bol už v podstate testovaný online portál „TravelAdventure.sk“ s heslom „najlepšia cesta k poznaniu“, v štádiu prípravy bol portál „GastroOlymp.sk“ s heslom „z poľa na vidličku“. Pre oblasť textilného a odevného priemyslu si dokážem živo predstaviť portál „FashionPoint.sk“ (resp. s príponou edu ai.), kde v podstate ide o rozvíjanie zručností v šití, pletení, háčkovaní, ba aj kreslení módnych návrhov s možnosťou vedenia pri vzdelávaní formou prístupnou pre teenagerov (aj o histórii odievania, o textíliách, technikách kreslenia ai.), ktorí navyše majú možnosť prezentovať vlastnú tvorbu cez „módny magazín“. Tým sa žiaci úmerne svojmu veku pripravia nielen do textilnej či odevnej výroby, ale aj ako predavačky do obchodu, ba aj pre prácu v čistiarni odevov... Podobne je možné vymyslieť „zábavnú formu práce“ pre oblasť zdravotníctva, sociálnych prác ai. Tak možno linkovať do jedného centra žiakov nadšených pre prácu dobrovoľných hasičov a efektívnejšie pracovať so žiakmi majúcemu zmysel pre pomoc iným v prípade pohrôm...
Navrhovaná idea zakladá etapu „celoživotného vzdelávania sa“ – etapu počiatočného odborného vzdelávania (Prevocational Learning and Training). Zároveň tým ponúka nový spôsob riešenia pre ďalšiu etapu duálneho vzdelávania, nakoľko umožňuje žiakom stredných odborných škôl byť počas odbornej praxe v styku s teóriou vďaka online portálu, čo by – dedukujúc z rozhovorov ľudí z praxe zodpovedných za vedenie duálneho vzdelávania, pomohlo skvalitniť ich prácu.
Odkiaľ na to peniaze?
Čo by spoločnosť stálo financovanie vyššie uvedeného projektu? V tejto súvislosti je potrebné si uvedomiť, že ide o špecifický a úplne nový – na celom svete, projekt, ktorý by bolo po jeho realizácií možné ponúkať iným štátom. Zároveň by realizácia projektu pre žiakov – teenagerov, resp. od 6.ročníka základných škôl, ukázala cestu pre riešenie podpory talentu žiakov nižších ročníkov – v tom prípade hlavne pre oblasť športu – samozrejme s vyriešením súčasnej zdravotnej starostlivosti o športujúce deti.
Rovnako netreba zabúdať, že pre financovanie projektu je možné využiť aj finančné prostriedky z Erasmus+. Zároveň je možné osloviť zamestnávateľov, aby napr. pre zhotovenie software darovali časť z 2% svojho zisku a následne využili novú ideu pre efektívnejšie smerovanie podpory neziskovým združeniam pracujúcim s deťmi v rámci ich voľnočasových aktivít. Nakoľko „vzdelávací modul“ je tvorený ľuďmi z praxe, je možné očakávať, že mnohí z nich venujú deťom svoj odborný príspevok zdarma.
Štát má tiež svoje možnosti. Možno to vyžaduje prehodnotenie doterajších aktivít špeciálnych organizácií založených predovšetkým ministerstvom školstva a úspory použiť pre založenie republikových centier. Treba mať na pamäti, že nekvalitne pripravený odborný dorast znamená pre zamestnávateľov neprimeranú záťaž, resp. nechuť vôbec začať podnikať a vytvárať nové pracovné miesta.
Značnú záťaž pre štát môže predstavovať finančná podpora rozvoja talentu žiakov. Pokiaľ by došlo k realizácii uvedenej idei, uplynie nejaký čas vhodný na to, aby politici pri moci zvážili pri návrhu štátneho rozpočtu jeho možnosti. Čas nečaká, čas plynie, ba aj rýchle napreduje.
Deti a mládež sú „naša budúcnosť“. Je predsa nerozumné žiť len pre dnešok.