Eurovízia je jednou z najväčších a najpopulárnejších hudobných súťaží na svete. Súťaž organizuje Európska vysielacia únia (EBU) od roku 1956 a stala sa každoročným festivalom, kde krajiny posielajú svojich umelcov s cieľom predstaviť svoju hudobnú tvorbu a súťažiť o titul najlepšieho vystúpenia. Svojou pestrosťou žánrov a unikátnym spôsobom hodnotenia, Eurovízia priláka milióny divákov a je platformou, na ktorej sa stretávajú hudobné talenty z celej Európy.
Eurovízia nie je len hudobná súťaž, je to udalosť, ktorá spája milióny ľudí z celého sveta. Každoročne prináša nové talenty, nezabudnuteľné vystúpenia a emócie, ktoré prekonávajú hranice. Vďaka Eurovízii sa k nám dostalo množstvo známych hudobníkov a hudobníčok. Medzi najvýznamnejších víťazov eurovízie patria napríklad:

Veľa skladieb sa stalo vďaka Eurovízii kultovými a dodnes ich môžeme počuť hrať v rádiách. Eurovízia prináša celoeurópsku hudobnú kultúru celému svetu.
História Slovenska v Eurovízii
Slovensko sa poprvé objavilo v súťaži Eurovízia v roku 1994. Kapela Tublatanka v súťaži predstavila svoju skladbu “Nekonečná pieseň”. Tublatanka sa v tomto ročníku umiestnila na 19. Mieste.
Celková história Slovenska v súťaži nie je najlepšia. Najúspešniejšia bola Slovenská Republika v roku 2011, kedy TWiiNS so svojou skladbou “I'm Still Alive” obsadili 13. Miesto v semifinále so 48 bodmi.
Slovensko sa zúčastnilo Eurovízie v rokoch 1994 až 1998. Následne z viacerých dôvodov svoju účasť v súťaži prehodnotilo. Neskôr sa v roku 2009 opäť vrátilo do súťaže, kde pokračovalo až do roku 2012. V druhej etape svojho pôsobenia v súťaži sa však ani raz nedostalo do finále. Aj preto Slovensko opäť prehodnotilo svoju účasť a do dnešného dňa sa späť nevrátilo.
Slovensko prezentovali na svetovej úrovni títo umelci:
1994 - Tublatanka - Nekonečná pieseň - 19. Miesto vo finále - 15 bodov
1996 - Marcel Palonder - Kým nás máš - 18. Miesto vo finále - 19 bodov
1998 - Katarína Hasprová - Modlitba - 21. Miesto vo finále - 8 bodov
2009 - Kamil Mikulčík & Nela Pocisková - 18. Miesto v semi-finále - 8 bodov
2010 - Kristína - Horehronie - 16. Miesto v semi-finále - 24 bodov
2011 - TWiiNS - I'm Still Alive - 13. Miesto v semi-finále - 48 bodov
2012 - Max Jason Mai - Don't Close Your Eyes - 18. Miesto v semi-finále - 22 bodov

Je ťažké hodnotiť, aké boli dôvody neúspechu Slovenskej Republiky v najväčšej medzinárodnej hudobnej súťaži. Jedným z dôvodov môže byť napríklad aj nesprávny výber umelcov. Na Slovensku máme naozaj kvalitných hudobníkov a zaujímavé kapely. Je teda otázkou, kto by mal stáť za výberom toho najlepšieho, čo máme. Niektoré krajiny majú vlastné interné kolá, kde rozhodujú práve obyvatelia danej krajiny.
V roku 2012 bol kritériom na výber reprezentanta sponzoring. Ľuboš Machaj sa v rozhovore vyjadril: "V roku 2012 nás zastupoval Miro Šmajda, ktorého návrh od začiatku predpokladal, že náklady na účasť budú hradiť sponzori".
Podmienky súťaže
Ako každá súťaž, tak aj Eurovízia má svoje pravidlá. Tie platia pre účinkujúcich, ale aj pre krajinu, ktorá ich do súťaže posiela.

Pravidlá pre účinkujúcich
Výber účinkujúcich a ich skladieb je spravidla na vysielacej krajine. Skladby však musia spĺňať určité pravidlá. Základným pravidlom je dátum vydania. Skladba nesmie byť verejne dostupná (youtube, spotify a pod.), alebo prezentovaná (koncert a pod.) pred 1. Septembrom predchádzajúceho roku.
Žiadna skladba prezentovaná v súťaži nesmie presiahnuť tri minúty. Skladby môžu byť prezentované v angličtine, ale aj v lokálnom jazyku danej krajiny. Každý súťažiaci musí mať najneskôr v deň konania finále 16 rokov.
Na pódiu, počas vystúpenia, môže byť maximálne 6 vystupujúcich. Zakázané sú živé zvieratá.

Zaujímavosťou je, že pravidlá súťaže zakazujú hru na nástroje naživo počas vystúpenia. Tiež je zakázané otváranie pier do playbacku tak, že účinkujúci nabudzuje dojem, že spieva, aj keď to tak nie je. Znamená to teda, že každé vystúpenie v súťaži Eurovízia je half-playback.
Pravidlá pre krajinu
Financovanie medzinárodných súťaží nie je jednoduché. Preto sa na financovaní Eurovízie podieľajú všetky zapojené krajiny. Krajina ktorá sa rozhodne participovať na Eurovízii a pošle svojho reprezentanta do súťaže musí financovať všetky potrebné náklady.
Pre predstavu napríklad Španielsko v roku 2022 vynaložilo na Eurovíziu 680 000€. Účastnícky poplatok pre organizátora tvoril 302 150€. Zvyšné náklady boli vynaložené na ostatné výdavky ako hotel, letenky, vystúpenie a podobne.

V roku 2016 zaplatilo Holandsko za vystúpenie v Eurovízii 500 000€. Polovicu z tejto sumy tvoril účastnícky poplatok. Zvyšných 250 000€ využili na ubytovanie delegácie, účes a make-up, oblečenie, honorár pre skladateľa piesne a pre režiséra vystúpenia Hansa Pannecouckeho. Súčasťou sumy bol aj návrh hodín použitých na javisku počas vystúpenia a propagačné materiály ako šatka #TeamDouwe rozdávaná novinárom.
Krajina, ktorá vysiela svojho súťažiaceho do Eurovízie sa taktiež musí zaviazať, že v prípade výhry dokáže financovať hosťovanie ďalšieho ročníka vo svojej krajine. Tieto náklady sa v predchádzajúcich rokoch pohybovali od 10 miliónov eur, až po 200 miliónov eur.
Časť výdavkov sa krajine vráti prostredníctvom účastníckeho poplatku. V predchádzajúcich rokoch sa celková vyzbieraná suma pohybovala okolo 7 miliónov eur. Zvyšné náklady musí znášať hosťujúca krajina.
Eurovízia v roku 2013 vo Švédsku stála približne 20 miliónov eur. Najdrahší ročník za posledné roky bol v roku 2012. Azerbajdžan v tom čase vynaložil na súťaž približne 70 miliónov eur. Ďalších viac ako 100 miliónov eur však využil na postavenie nového štadiónu v ktorom súťaž prebiehala.

Možný návrat?
Slovenských fanúšikov Eurovízie trápi dlhá absencia našej krajiny v súťaži. V máji 2023 vyhlásil Filip Púchovský z PR oddelenia RTVS, že Slovensko sa môže do súťaže vrátiť. Súťažiaci si však budú pravdepodobne musieť financovať svoje vystúpenie sami, nakoľko RTVS na to financie nemá.
Krátko na to však šéfka marketingovej komunikácie RTVS Zuzana Vicelová uviedla, že RTVS zvažuje návrat do súťaže v roku 2025 po reštrukturalizácii modelu financovania vysielateľa vládou SR. Toto tvrdenie podporil aj Ľuboš Machaj, generálny riaditeľ RTVS, ktorý vyhlásil, že RTVS aktívne pracuje na zabezpečení financií potrebných na účasť v Eurovízii v roku 2025.

Ľuboš Machaj tiež informoval, že financie môže priniesť aj externý sponzor. “Musíme sa tiež rozhodnúť, akou metódou bude náš reprezentant vybraný. V roku 2012 nás zastupoval Miro Šmajda, ktorého návrh od začiatku predpokladal, že náklady na účasť budú hradiť sponzori, ktorí za ním stoja.”
Otázne zostáva, či tieto plány platia aj po schválení rozpočtu RTVS a či budú realizované aj po nedávno predstavených zmenách, ktoré vláda SR pripravila. Pre STAR, alebo STVR už nemusí byť táto aktivita prioritou. Aktuálny rozpočet RTVS je o viac ako 6 miliónov nižší, ako očakávaná skutočnosť za predchádzajúci rok.
Na umelcov Eurovízie 2024 sa môžeme tešiť už 7. a 9. mája počas semifinále a 11. mája počas veľkého finále.