Ema má mamu. Či?

Šlabikár je kľúčom do sveta čítania. Nie je len o písmenkách, ale aj o posolstve. Nielen o veľkom tlačenom M, ale aj o mame a Eme. Nie, nechcem byť nostalgický ani ultrakonzervatívny. Mojou prvou knihou bol vraj Winnetou. Ešte skôr ako som začal chodiť do školy.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (13)

V posledných dňoch sa začali hromadiť námietky voči novému šlabikáru, tzv. Hupsovej Lipke (link >>TU<<).

Upozorňujú najmä na chýbajúci vzťahový a rodinný kontext a podporu individualizmu. Chýba im zrozumiteľne a jasne vykreslený kontext úplnej viacgeneračnej rodiny. Vyčítajú mu, že opúšťa jednoduchú realitu, v ktorej deti žijú, a príliš ich prenáša do virtuálneho sveta. Nepáči sa im, že opúšťa texty slovesnej tvorivosti a klasické texty slovenských autorov.

„Tieto postrehy dávajú spolu obraz vytrhnutia detí z koreňov, identity, nielen z povedomia príslušnosti k vlastnej rodine, no i ku vlasti. K tomu pridávam, že metodická či dokonca aj grafická zmätočnosť Hupsovho šlabikára nahradila pocit prehľadnosti a harmónie, pokoja, poriadku a prehľadu v "starej" Lipke," píše sa v spomínanom stanovisku.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Nechcem tu teraz púšťať oheň a síru, ani na nikoho útočiť, či obviňovať zo zlých úmyslov. Myslím si však, že toto je naozaj dôležité pre detskú dušu. Chcem preto z pozície otca, učiteľa (pôvodne som si podával prihlášku na učiteľstvo 1-4 ZŠ) i poslanca Národnej rady na to upozorniť a posunúť tieto oprávnené námietky k širšej verejnosti i predstaviteľom rezortu.

Budem túto otázku pozorne sledovať. Tento týždeň sa stretnem so zástupcami škôl a opýtam sa na to osobne aj ministra školstva. Budem rád, ak sa tieto veci vysvetlia v otvorenej diskusii a nestanú sa predmetom zákopovej vojny. Chcem, aby taká dôležitá otázka nezapadla prachom. Aby sme neboli pasívni a nenechali potichu prechádzať veci bez povšimnutia a bez rozlišovania, či je to dobré alebo zlé. Verím, že nám ide predsa o dobro našich detí!

SkryťVypnúť reklamu

Rodičia, viete z čoho sa vaše dieťa učí? Verím, že áno - s prváčikmi si väčšinou rodičia ešte robia domáce úlohy. Všimli ste si to aj vy, panie učiteľky (a niekedy aj učitelia)? Ako sa pracuje s novým šlabikárom vám? Používate ho (vraj sa dajú objednať aj iné)?

My doma aktuálne nemáme prváčika (najmladšia má štyri a tri deti sú už vo vyšších ročníkoch ZŠ), ale táto vec vo mne vzbudila pozornosť a aktivitu.

Dovolím si aj vlastný pohľad na spornú otázku týkajúcu sa rodinného prostredia, v ktorom žijú dnešní prváci. Súhlasím, že množstvo týchto detí žije v neúplných a rozvrátených rodinách. Rovnako som ale presvedčený, že väčšina týchto detí a ich rodičov nepokladá túto situáciu za ideálnu. Že to nie je ich slobodná voľba toho najlepšieho, ale smutný dôsledok rozpadu vzťahov a hlboké sklamanie a zranenie.

SkryťVypnúť reklamu

Je v poriadku, že v učebnici sú spomenuté tieto situácie, s ktorými sa dnešné deti bežne stretávajú a mnohé z nich ich prežívajú ako každodennú realitu. Ani klasické rozprávky, ktoré deťom čítame, sa nevyhýbajú komplikovaným rodinným situáciám (Popoluška, Janko a Marienka, Soľ nad zlato). Ale jasne definujú, čo je dobro a zlo, kde nastala chyba a čo je ideál.

Pokladám za dôležité, aby kniha ako šlabikár jasne definovala ako dobro, normu a ideál kompletnú rodinu otec, matka, deti, príp. širšie príbuzenstvo. A aby neplietla deťom hlavy zamieňaním toho, čo je bežné a čo je normálne. Áno, sú tu aj slobodné mamičky, rozvedení či ovdovení alebo siroty. Ale to je preto, že sa niečo pokazilo. Bez akéhokoľvek odsudzovania alebo ponižovania. Naopak, s úctou a pochopením.

SkryťVypnúť reklamu

Ak budeme totiž z falošnej tolerancie mlčať a nerozlišovať - aby sa niekto necítil náhodou zle - pomáhame deťom stavať základy ich budúcnosti nakrivo. A tým situáciu v ich osobných životoch i v spoločnosti len zhoršujeme. Falošná tolerancia, falošný súcit a nedostatok pozitívneho vzoru zneisťujú deti a mladých a berú im odvahu k rozhodnutiu zabojovať o ideál - kompletnú rodinu a celoživotnú manželskú lásku.

A ešte raz zacitujem:

„Záverom chcem pripomenúť, že ŠLABIKÁR nie je učebnica ako napr. Geografia pre 8. ročník, učebnica, obsahujúca INFORMÁCIE. V prípade šlabikára nejde o informácie! Šlabikár je prvý samostatný pohľad do sveta, po tom, ako dieťa vykročilo na cestu vzdelávania ... Dieťa v tomto veku je absolútne nekritické, VŠETKO prijíma a absorbuje, čo mu jeho prvá pani učiteľka dáva. Nový šlabikár dáva čistým deťom katechézu tohto sveta. Tu zažijú, že normálne je konzumovať každý deň (plytké) príležitosti na rozptýlenie, najzaujímavejšie a najpodstatnejšie sú veci okolo mňa (ľudia sa menia ako kulisy), najčastejšie je pri mne len jeden rodič a najmä životom sa netiahne žiadna zrozumiteľná línia (RODINA), žiaden hlbší kontext (SVIATKY, KRAJINA, NÁROD, nebodaj CIRKEV ...). Tento šlabikár je oficiálnou učebnicou financovanou a schválenou ministerstvom školstva. Bude pôsobiť a zapisovať sa do myslí a duše tisícov detí na Slovensku. Šlabikár je najdôležitejšia učebnica zo všetkých učebníc v rámci celého školstva."

Súhlasím. A vy?

Richard Vašečka

Richard Vašečka

Bloger 
  • Počet článkov:  24
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Otec, učiteľ, kresťan. Predseda poslaneckého klubu Obyčajných ľudí a nezávislých osobností.Viac o mne na www.richardvasecka.sk. Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Monika Nagyova

Monika Nagyova

300 článkov
Anna Brawne

Anna Brawne

108 článkov
Karol Galek

Karol Galek

116 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Marian Nanias

Marian Nanias

278 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu