Ema má mamu. Či?

Šlabikár je kľúčom do sveta čítania. Nie je len o písmenkách, ale aj o posolstve. Nielen o veľkom tlačenom M, ale aj o mame a Eme. Nie, nechcem byť nostalgický ani ultrakonzervatívny. Mojou prvou knihou bol vraj Winnetou. Ešte skôr ako som začal chodiť do školy.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (13)

V posledných dňoch sa začali hromadiť námietky voči novému šlabikáru, tzv. Hupsovej Lipke (link >>TU<<).

Upozorňujú najmä na chýbajúci vzťahový a rodinný kontext a podporu individualizmu. Chýba im zrozumiteľne a jasne vykreslený kontext úplnej viacgeneračnej rodiny. Vyčítajú mu, že opúšťa jednoduchú realitu, v ktorej deti žijú, a príliš ich prenáša do virtuálneho sveta. Nepáči sa im, že opúšťa texty slovesnej tvorivosti a klasické texty slovenských autorov.

„Tieto postrehy dávajú spolu obraz vytrhnutia detí z koreňov, identity, nielen z povedomia príslušnosti k vlastnej rodine, no i ku vlasti. K tomu pridávam, že metodická či dokonca aj grafická zmätočnosť Hupsovho šlabikára nahradila pocit prehľadnosti a harmónie, pokoja, poriadku a prehľadu v "starej" Lipke," píše sa v spomínanom stanovisku.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Nechcem tu teraz púšťať oheň a síru, ani na nikoho útočiť, či obviňovať zo zlých úmyslov. Myslím si však, že toto je naozaj dôležité pre detskú dušu. Chcem preto z pozície otca, učiteľa (pôvodne som si podával prihlášku na učiteľstvo 1-4 ZŠ) i poslanca Národnej rady na to upozorniť a posunúť tieto oprávnené námietky k širšej verejnosti i predstaviteľom rezortu.

Budem túto otázku pozorne sledovať. Tento týždeň sa stretnem so zástupcami škôl a opýtam sa na to osobne aj ministra školstva. Budem rád, ak sa tieto veci vysvetlia v otvorenej diskusii a nestanú sa predmetom zákopovej vojny. Chcem, aby taká dôležitá otázka nezapadla prachom. Aby sme neboli pasívni a nenechali potichu prechádzať veci bez povšimnutia a bez rozlišovania, či je to dobré alebo zlé. Verím, že nám ide predsa o dobro našich detí!

SkryťVypnúť reklamu

Rodičia, viete z čoho sa vaše dieťa učí? Verím, že áno - s prváčikmi si väčšinou rodičia ešte robia domáce úlohy. Všimli ste si to aj vy, panie učiteľky (a niekedy aj učitelia)? Ako sa pracuje s novým šlabikárom vám? Používate ho (vraj sa dajú objednať aj iné)?

My doma aktuálne nemáme prváčika (najmladšia má štyri a tri deti sú už vo vyšších ročníkoch ZŠ), ale táto vec vo mne vzbudila pozornosť a aktivitu.

Dovolím si aj vlastný pohľad na spornú otázku týkajúcu sa rodinného prostredia, v ktorom žijú dnešní prváci. Súhlasím, že množstvo týchto detí žije v neúplných a rozvrátených rodinách. Rovnako som ale presvedčený, že väčšina týchto detí a ich rodičov nepokladá túto situáciu za ideálnu. Že to nie je ich slobodná voľba toho najlepšieho, ale smutný dôsledok rozpadu vzťahov a hlboké sklamanie a zranenie.

SkryťVypnúť reklamu

Je v poriadku, že v učebnici sú spomenuté tieto situácie, s ktorými sa dnešné deti bežne stretávajú a mnohé z nich ich prežívajú ako každodennú realitu. Ani klasické rozprávky, ktoré deťom čítame, sa nevyhýbajú komplikovaným rodinným situáciám (Popoluška, Janko a Marienka, Soľ nad zlato). Ale jasne definujú, čo je dobro a zlo, kde nastala chyba a čo je ideál.

Pokladám za dôležité, aby kniha ako šlabikár jasne definovala ako dobro, normu a ideál kompletnú rodinu otec, matka, deti, príp. širšie príbuzenstvo. A aby neplietla deťom hlavy zamieňaním toho, čo je bežné a čo je normálne. Áno, sú tu aj slobodné mamičky, rozvedení či ovdovení alebo siroty. Ale to je preto, že sa niečo pokazilo. Bez akéhokoľvek odsudzovania alebo ponižovania. Naopak, s úctou a pochopením.

SkryťVypnúť reklamu

Ak budeme totiž z falošnej tolerancie mlčať a nerozlišovať - aby sa niekto necítil náhodou zle - pomáhame deťom stavať základy ich budúcnosti nakrivo. A tým situáciu v ich osobných životoch i v spoločnosti len zhoršujeme. Falošná tolerancia, falošný súcit a nedostatok pozitívneho vzoru zneisťujú deti a mladých a berú im odvahu k rozhodnutiu zabojovať o ideál - kompletnú rodinu a celoživotnú manželskú lásku.

A ešte raz zacitujem:

„Záverom chcem pripomenúť, že ŠLABIKÁR nie je učebnica ako napr. Geografia pre 8. ročník, učebnica, obsahujúca INFORMÁCIE. V prípade šlabikára nejde o informácie! Šlabikár je prvý samostatný pohľad do sveta, po tom, ako dieťa vykročilo na cestu vzdelávania ... Dieťa v tomto veku je absolútne nekritické, VŠETKO prijíma a absorbuje, čo mu jeho prvá pani učiteľka dáva. Nový šlabikár dáva čistým deťom katechézu tohto sveta. Tu zažijú, že normálne je konzumovať každý deň (plytké) príležitosti na rozptýlenie, najzaujímavejšie a najpodstatnejšie sú veci okolo mňa (ľudia sa menia ako kulisy), najčastejšie je pri mne len jeden rodič a najmä životom sa netiahne žiadna zrozumiteľná línia (RODINA), žiaden hlbší kontext (SVIATKY, KRAJINA, NÁROD, nebodaj CIRKEV ...). Tento šlabikár je oficiálnou učebnicou financovanou a schválenou ministerstvom školstva. Bude pôsobiť a zapisovať sa do myslí a duše tisícov detí na Slovensku. Šlabikár je najdôležitejšia učebnica zo všetkých učebníc v rámci celého školstva."

Súhlasím. A vy?

Richard Vašečka

Richard Vašečka

Bloger 
  • Počet článkov:  24
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Otec, učiteľ, kresťan. Predseda poslaneckého klubu Obyčajných ľudí a nezávislých osobností.Viac o mne na www.richardvasecka.sk. Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Lucia Nicholsonová

Lucia Nicholsonová

207 článkov
Anna Brawne

Anna Brawne

104 článkov
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
INEKO

INEKO

117 článkov
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

35 článkov
Iveta Rall

Iveta Rall

91 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu