Zachvíľu bude celý svet "besnieť" po francúzskom beaujolais. Žiadalo sa mi napísať slávnom, ale potom som sa zháčil. Vhodnejšie mi pripadá "marketingovo vynikajúco zvládnutom". Už aj u nás sa tento fenomén začína marketingovo presadzovať a fľaše s týmto fascinujúcim mokom sa dovážajú priamo z jeho rodiska. Áno, fascinujúcim, pretože iný prívlastok sa k týmto vínam ani nehodí. Niesu podmanivé, niesu to vína na archiváciu, málokedy oslovia aj po jednom roku. Napriek tomu fascinujú milióny ľudí po celom kontinente, ak nie svete. Tieto nenáročné vína očaria svojou bujarosťou, mladosťou, sviežosťou, ovocnosťou a ľahkosťou. Prečo ale vyzdvihujeme francúzsku mladosť, keď tá slovenská je minimálne porovnateľná?
Tú slovenskú vínnu mladosť však odhalí len malá hŕstka nadšencov, fanatikov, ľudí, ktorí majú nadštandardné vzťahy s vinármi. Keď sa naskytne príležitosť a dostanete pozvánku na ochutnávku mladých vín, nepremrhajte ju. Mladé, kalné, nefiltrované a nestabilizované zázraky majú neuveriteľné vlastnosti. Okrem toho, že sú zdravé, ponúkajú čosi naviac. Darujú vám kúsok svojej čistoty, mladosti, veselosti a bujarosti. Fascinujú vás ľahkosťou a priamočiarosťou, s akou vám stúpnu do hlavy a rozohrajú vašu fantáziu. "Mladé víno" dodáva na slovenský trh aj niekoľko slovenských výrobcov, ale to už sú vína po filtrácii a stabilizácii. To pravé orechové sa stále skrýva v sude, ešte lepšie v nerezovom tanku.
Mám šťastie, sám som maličkým výrobcom vína a práve som dopil pohár mladého furmintu. Hrozno malo cukornatosť 20 o NM, lisoval som celé strapce na novom pneumatickom lise. Môj kalný zázrak má bielu farbu, je suchý a romantický. Vonia totiž po banánoch, citrusoch a chutí jemne, nevtieravo, ani dlho ani krátko. Takýto nezostane dlho, tak si dám ešte pohár! Na zdravie!