Povedzme si teraz o úplne základných pravidlách o informáciách, ktoré výrobca poskytuje o svojej potravine spotrebiteľovi, ale pozor, nielen na potravinách formou etikety, ale aj akýmikoľvek inými prostriedkami, vrátane nástrojov modernej technológie, ale aj verbálnej komunikácie.
Informácie o potravinách musia byť:
Jasné
Presné
Nezavádzajúce
Nesmú uvádzať spotrebiteľa do omylu
Ľahko zrozumiteľné pre spotrebiteľa
Informácie o potravinách nesmú uvádzať spotrebiteľa do omylu:
pokiaľ ide o vlastnosti potraviny a hlavne jej charakter, identitu, vlastnosti, zloženie, množstvo, trvanlivosť, krajinu pôvodu alebo miesto pôvodu, spôsob výroby alebo produkcie;
pripisovaním takých účinkov alebo vlastností potravine, aké nemá;
poukazovaním na to, že potravina má osobitné vlastnosti, aj keď v skutočnosti majú takéto vlastnosti všetky podobné potraviny, najmä konkrétnym zdôrazňovaním prítomnosti alebo neprítomnosti určitých zložiek a/alebo živín;
poukazovaním na prítomnosť konkrétnej potraviny alebo zložky na základe vzhľadu, opisu alebo zobrazení, hoci v skutočnosti prirodzene prítomná zložka alebo bežne používaná zložka v tejto potravine sa nahradila inou zložkou.
POZOR: Okrem výnimiek ustanovených v práve Únie uplatniteľnom na prírodné minerálne vody a potraviny určené na osobitné výživové účely nesmú informácie o potravinách pripisovať žiadnej potravine takú vlastnosť, že pomáha predchádzať určitej chorobe, liečiť ju alebo vyliečiť, ani sa odvolávať na takéto vlastnosti!!Toto treba odlišovať od výživových a zdravotných tvrdení na potravinách, ktoré majú svoje jasné pravidlá, budem sa im venovať v samostatnom blogu.
Všetky vyššie uvedené podmienky sa vzťahujú aj na reklamu a prezentáciu potravín, najmä ich tvar, vzhľad alebo obal, použité obalové materiály, spôsob, akým sú upravené, a prostredie, kde sú vystavené.
Chcete sa dozvedieť viac? Pozrite si:
Nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) č. 1169/2011 z 25. októbra 2011 o poskytovaní informácií o potravinách spotrebiteľom