O tom, že práve takáto zdravá tvrdohlavosť je v situáciách, keď sa objavia prvé prekážky a komplikácie, kľúčová, asi nemusím ďalej písať. Lebo práve takáto tvrdohlavosť, až fanatické zaťatie sa pre nové, úplne iné riešenie existujúceho problému, nezlomné vysmievané presvedčenie, že veci môžu ísť aj inak, už veľakrát v histórii ľudského poznania a rozvoja priniesli prelomové objavy a myšlienky.
Ale čo si pod pojmom tvrdohlavosť manažérov všetko predstavujem? Okrem odvahy pri hľadaní nových riešení je to aj čistá osobná tvrdohlavosť ako urazená samoľúbosť motivovaná až nekritickým obdivom k vlastným myšlienkam a rozhodnutiam. Je to často tá najväčšia prekážka produktívnej tímovej spolupráce a kreatívneho prepojenia mozgov pri brainstormingu či inom type otvorenej diskusie v tíme.
Tento druhý, likvidačný druh tvrdohlavosti často vychádza z opojenia mocou, seba obdivujúcej arogancie a nekritického presvedčenia o vlastnej neomylnosti. Asi každý, kto bol na nejakej úrovni zapojený do riadenia firmy či projektu, má aj vlastnú skúsenosť.
Lebo vo firmách – a v IT a telekomunikačných asi ešte častejšie – sa traduje čítankový príbeh o tom, ako sa ambiciózny manažér rozhodne za každú cenu, aj po chrbtoch svojich kolegov, naplniť svoje kariérne plány. A takýto iniciatívny blbec ide dovtedy, až sa dostane tak vysoko, kde je totálnou brzdou, lebo pozícia presiahla jeho skutočné schopnosti.
Že aj vy poznáte také prípady?

Verím vám. Také malé príbehy sú všade okolo. Šikovný a technicky zdatný kolega môže z pomerne nízkej pozície rýchlo postupovať v hierarchii. Darí sa, darí, a keď je na riadiacej pozícii veľkého tímu, zrazu sa niečo stane – ako v tej Hellerovej knižke. Zrazu zisťujeme, že náš úspešný kolega sa nikdy nemýli, vždy má pravdu, hocaké protiargumenty by mu riešiteľský tím predložil...
Nekritická tvrdohlavosť bráni triezvemu zváženiu faktov, nedáva priestor na korekciu chýb a omylov, ktoré sa pri každom projekte objavia. Neumožní včasným rozhodnutím zabrániť výrazným stratám a ohrozeniam. Často existenčne ohrozí celú dobrú myšlienku, projektový zámer a zvráti biznis osud nejedného vynikajúceho nápadu.
Ako teda rozoznáte tých zdravo od tých nezdravo tvrdohlavých manažérov?
Niekedy aj vizuálne – stačí, ak si všimnete, že menovaný má hlavu presne pasujúcu pod gloriolu a hruď vypätú pre vyznamenania – vtedy je to takmer s určitosťou ten druhý prípad.
Avšak úplne najtragickejšie sú prípady majiteľov – manažérov, ktorí podľahnú opojeniu presvedčenia o svojej neomylnosti a výnimočnosti. Nápad môže byť jednoznačne dobrý, ale sled chybných rozhodnutí ho môže pochovať a namiesto plánovaných ziskov im vlastná tvrdohlavosť vystaví účet v miliónoch.
Lebo úspech stojí na pilieroch geniálnych nápadov, ale padá na drobných chybách.