Ako príležitostný autor science-fiction som si nedávno uvedomil, že väčšina obrazov reality budúcnosti popísaných v poviedkach (aj mojich) spred tridsať rokov sa dnes na 100 % naplnila. A oveľa detailnejšie, ako som ju popisoval. Preto sa dnes takýmto opisom radšej vyhýbam.
Aké teda budú internet služby blízkej budúcnosti? Užitočné na komunikáciu, prospešné používateľom pri práci s informáciami. V prospech zjednodušenia, zlepšenia života, zábavy, vzdelávania aj práce. A práve ich užitočnosť pre používateľa je tým lakmusovým papierikom, rozhodujúcim o úspešnom presadení tej-ktorej myšlienky a inovatívneho nápadu.
Najväčšiu dynamiku majú dnes mobilné formy komunikácie, ponúkajú totiž najrýchlejšiu absorpciu nových technológií. A už nejakú dobu je tiež dobre známy koncept Internet vecí - Internet of Things (IoT). Predstavuje víziu vzájomnej komunikácie zariadení cez internet a jednoznačnú identifikáciu prostredníctvom IP adresy.
Koncept IoT sa uplatňuje vo výrobe prostredníctvom inteligentného riadenia procesov logistiky, výroby, kontroly a skladových zásob v reálnom čase. V energetike prináša sledovanie spotreby energií koncovými užívateľmi, ako aj riadenie jej výroby a distribúcie za dodržania prísnych bezpečnostných pravidiel. V správe miest, budov a dopravných systémov dáva možnosť využívať bezpečnostné riadenie na diaľku. Bez obsluhy sa nepretržite realizujú protipožiarne a bezpečnostné opatrenia, monitorujú a riadia prístupové systémy vrátane kritických prvkov dopravnej infraštruktúry ako sú mosty, križovatky alebo prístavy.
V zdravotníctve vstavané čipy a špeciálne zariadenia už dnes sledujú kritické životné funkcie a dôležité ukazovatele a včas aktivujú lekársku pomoc. V poľnohospodárstve ponúkajú možnosť sledovať zvieratá a riadiť postupy pre pestovanie plodín. V prírode zasa správanie voľne žijúcich zvierat a izotopov. Pomáhajú tiež monitorovať meteorologické ukazovatele a v systémoch skorého varovania informovať o výkyvoch počasia. V automobilovom priemysle IoT môže zvyšovať bezpečnosť, sledovať stav dopravy aj jednotlivých vozidiel a v prípade nebezpečných situácií automaticky poskytovať kritické informácie.
V médiách a obchode tento koncept ponúka sledovanie záujmu o jednotlivé informácie, výrobky a dokáže riadiť ponuku tak, aby čo najadresnejšie vyhovovala požiadavkám a návykom spotrebiteľov. Jednoducho neexistuje oblasť činnosti, pre ktorú nie je rozpracovaný zámer Internet vecí tak, aby prinášal niečo nové. Dovolím si však zopakovať, že pre skutočné uplatnenie vynesie rozsudok reálny úžitok toho-ktorého nápadu. Lebo práve prospech, nová hodnota pre používateľov bol, je a bude rozhodujúci, či sa nová internetová technológia a služba komerčne uplatní, alebo nie.
Do chladničiek sa internet už dostal, takže ma neprekvapí, keď už zajtra vylezie aj z konzervy. A len vy budete rozhodovať, či ho použijete, alebo hodíte do smetiaka.