O biznise s intuíciou, adopcii a zdravotných ťažkostiach

Mladá podnikateľka. Ako vystrihnutá z biznis magazínu o mladých, pekných a úspešných.

O biznise s intuíciou, adopcii a zdravotných ťažkostiach
Podnikateľka (Zdroj: Fotoarchív IH)
Písmo: A- | A+
Diskusia  (3)

Iveta Hrabovská, autorka projektu Gentlejam, však sama tento ideálny obrázok o sebe “narúša". S otvorenosťou hovorí aj o svojich chybách v podnikaní, problémoch pri výchove troch adoptovaných rómskych detí či o svojich zdravotných ťažkostiach… Suma sumárum- o svojom famóznom živote.

Časť prvá: Podnikateľka.

Ivka, internet o Tebe ponúka obraz ako o mladej, veľmi aktívnej žene. Ako Ty vnímaš samú seba?

(Úsmev.) Vieš čo? Ja samú seba vnímam ako malú Ivetu Hrabovskú, ktorá v živote dokáže ešte veľké veci. Ale ktorá musí robiť tie malé krôčiky, aby sa k tým veľkým veciam prepracovala. Áno, vnímam ju ako aktívnu ženu, ktorá určite nespí na vavrínoch. A ak by sa náhodou aj nudila, určite vymyslí niečo, čím si “zaprace” hlavu. Určite nie som typ, ktorý by sedel niekde v kúte. Z tohto pohľadu zrejme nie som taká tá tradičná matka či možno širšie ponímané- žena.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Ak by som sa náhodou aj nudila, určite vymyslím niečo, čím si "zapracem" hlavu. Určite nie som typ, ktorý by sedel niekde v kúte.

Si úspešnou podnikateľkou, primárne pre biznis sektor si prišla s myšlienkou džemov s prémiovým alkoholom (Gentlejam), ktoré slúžia ako darčeky pre obchodných partnerov. Vraj to bol spontánny nápad, žiadny džem si dovtedy neuvarila…Ešte pri akých iných dôležitých rozhodnutiach si vsadila na svoju intuíciu?

Ja som sa vždy riadila intuíciou. Alebo presnejšie povedané- zimomriavkami. Dokonca aj pri mentorovaní mojim “mentees” občas poviem: “Teraz ma počúvajte, lebo mám z toho zimomriavky.” V mnohých prípadoch urobili dobre, že ma počúvli.

Čo sa mojich vlastných rozhodnutí týka, pokiaľ si pamätám, zimomriavky ma nikdy nesklamali… I keď je pravda, že ich vždy podrobím ešte  “skúške správnosti”, ktorou je môj muž Matej.

SkryťVypnúť reklamu

Zimomriavky na druhú?

(Smiech.) Asi aj tak by sa to dalo povedať. V rámci testu identifikujúceho talenty mi vyšlo, že som vizionár, snílek. Proste taký kreatívec. Môj muž je zase realista ako vyšitý. Teda keď mám zimomriavky, idem za ním a spýtam sa ho na názor. On sa zamyslí a vo väčšine prípadov mi povedal: “Skvelý nápad.” Niekedy pridá ešte nejaký postreh: “Skús sa na to pozrieť možno ešte z tejto strany…” Pýtam sa ho na názor dokonca aj vtedy, keď sa ten môj nápad týka mojich klientov. A som vďačná za takúto našu spoluprácu. Lebo pokiaľ sa bavíme o biznise, jedna vec je geniálny nápad, iná už jeho rentabilita. Ak by nápad nemal byť rentabilný, nemalo by význam investovať do neho svoju energiu a peniaze.

SkryťVypnúť reklamu

Ako si sa pasovala s úvodnou kritikou Tvojho nápadu? Predpokladám, že nie všetci z Tvojho okolia Ťa podporovali a verili tomuto podnikateľskému zámeru…

Spočiatku ma podporovali asi naozaj len traja ľudia. S nedôverou ostatných voči môjmu nápadu som sa nepasovala. Jednoducho som ich nepočúvala. Skĺbili sa u mňa dve veci, ktoré, ako sa neskôr ukázalo, dobre zafungovali. Prvým bola moja veľká naivita. Ja som jednoducho verila, že koncept Gentlejamu je určený na úspech. Bola som presvedčená o kvalite produktu a tiež som vychádzala z toho, že na trhu nemá konkurenciu. Vlastne som si myslela, že všetci budú z môjho nápadu “hotoví” rovnako ako ja. (Smiech.) Druhým faktorom bola moja tvrdohlavosť. Jednoducho som išla hlavou proti prúdu. Popravde, ak by som vtedy mala také znalosti a skúsenosti ako dnes, do tohto produktu by som nikdy nešla. Lebo je určený pre veľmi úzku cieľovú skupinu. Veď kto bude na Slovensku kupovať džemy, ktorých cena je cez dvadsať Eur?

SkryťVypnúť reklamu

Asi naozaj len úzka skupina ľudí alebo biznis klientela…

Presne. I keď momentálne chystáme úplne novú líniu Gentlejamu. Pôjde o nealko džemy v tubách, ktorých cena sa bude pohybovať do 8 Eur za 200g balenie a budú určenú pre širšiu klientskú základňu. Nechala som si nastaviť zrkadlo a pochopila, že ak chcem, aby firma rástla, musím z produktu na výnimočnú príležitosť urobiť vysoko retenčný produkt. Ak si na taký spotrebitelia a spotrebiteľky zvyknú, chuťovo sa nanň “namotajú”, môžu ho kupovať opakovane. Teda napríklad jedna osoba ho kúpi aj sto alebo dvestokrát za svoj život.

Spomínala si troch ľudí, ktorý Tvojmu nápadu verili. Kto to boli?

Prvým človekom bol môj muž Matej. Myslím si, že keby on nedal Gentlejamu zelenú, nedotiahla by som to s týmto biznisom tak ďaleko. Druhým človekom bola moja mamka a tretím sestra Hanka.

Moja sestra preto, lebo vždy vo mne videla človeka, ktorý v živote niečo dokáže. Kreatívnu osobnosť schopnú nachádzať riešenia…

Moja mamka doteraz tak trochu nechápe, ako sa nám vlastne podarilo s Gentlejam uspieť. Ale ona sa ma snažila podporovať vo všetkom, s čím som kedy prišla. Ak v tom, samozrejme, videla logiku. Takto sa dnes aj ja snažím viesť moje deti… Mamke som vysvetľovala môj podnikateľský zámer. Patrí do generácie ľudí 60+. Vlastne si myslím, že môjmu nápadu ani celkom nerozumela. No verila vo mňa, že tento projekt privediem k úspechu.

Aký význam mala podpora Tvojho muža?

Jednoznačne hrala v môj pospech. Matej je veľmi racionálny, dobrý v číslach, má ekonomické myslenie. A takto je aj ľuďmi vnímaný. Preto keď on označoval môj nápad ako dobrý s pragmatickým vyhodnotením, na čo by sme si mali dať pozor, zvyšovalo to moju “dôveryhodnosť.” Ja som tak trochu ako héliový balónik, ktorý si poletuje vzduchom. A Matej je ten, ktorý ma v dobrom zmysle ťahá dole, upozorňuje na možné úskalia. My do seba vlastne skvele zapadáme. Ako také ozubené kolieska…

Zapadajúce "ozubené kolieska": Ivetka a Matej Hrabovskí.
Zapadajúce "ozubené kolieska": Ivetka a Matej Hrabovskí. (zdroj: Fotoarchív IH)

Spomínala si sestru. Mladšiu alebo staršiu?

O deväť a pol mesiaca staršiu odo mňa. Ja som posledná z troch súrodencov. Mamka so mnou otehotnela počas šestonedelia po pôrode mojej sestry.

To rodičia museli mať doma dobré “rodeo”…(Úsmev.)

No to teda! (Smiech.) Musím však povedať, že my súrodenci sme medzi sebou veľmi dobre vychádzali. A platí to dodnes. Nezávidime si, naopak, pomáhame. Hanke pomáham príležitostne v rôznych oblastiach osobného rozvoja a bratovi Janíkovi s marketingom jeho firmy. Kiež by sa aj nám takto podarilo vychovať naše deti!

Späť k Gentlejamu. Koľko máte momentálne zamestnancov?

Spolu nás je päť, no spolupracujeme ešte s ďalšími ôsmimi ľuďmi (freelancermi/živnostníkmi), ktorí majú na starosti zadefinované úlohy. Určite by sme museli mať viac zamestnancov, keby sme vo výrobe nemali stroj. Jeho zaobstaranie síce bolo finančne náročné, no bola to skvelá investícia. Hoci máme už dosť veľkú produkciu, všetko to za pomoci jedného zamestnanca stíha. Niekedy sa smejem, že ten stroj je vlastne ideálny zamestnanec. Produktívny, nepýta peniaze, nesťažuje sa, vždy príde do práce a je konštantne spoľahlivý… 

Receptúry už máte zabehnuté. Viem, že na začiatku si ich vymýšľala Ty, teraz ich už nechávate na šéfkuchárov. Ty si zrejme zodpovedná za obchod a marketing, správne?

Ja mám na starosti prioritne marketing. Na obchod máme zamestnankyňu. Ale keďže som dobrá obchodníčka, občas jej “leziem do kapusty”. Najmä, keď sa riešia väčšie zakázky ako napríklad akvizícia klientov z hotelierskeho segmentu. Má to aj logiku, keďže marketing a obchod idú ruka v ruke. Inak obchodovanie až tak veľmi nevyhľadávam…

Môj muž Matej má na starosti analytiku, dáta, výkonnostné tabuľky, cashflow či faktúry. Všetko to, čo ja nenávidím. Zvyknem hovoriť, že Matej má na starosti to, čo ľudia nevidia a ja to, čo je vidno.

V hoteli.
V hoteli. (zdroj: Fotoarchív IH)

Ako sa s nedôverou okolia voči Tvojim nápadom vyrovnávaš dnes? Len pre uzrejmenie, firmu Gentlejam ste založili v roku 2014 a potom nasledovali ďalšie firmy.

My máme veľmi málo kritikov…

A hejterov?

Aj tých je fakt málo. Je to tým, že naša cieľová skupina je úzka. A fungujeme na Linkedine, čo nie je hejterská sieť…

Určite nám v budovaní značky pomohlo i to, že sme sa začali spájať s ľuďmi, ktorí v oblasti gastra niečo znamenajú. S tými už spomínanými šéfkuchármi. 

Gentlejam propagujeme aj na Instagrame, Facebooku a Tik-toku. Najväčšie hejty sú z Tik-toku. Ale ja ich ani nečítam. Ich prítomnosti však rozumiem. Lebo veď…predávame dvadsaťtrieurové džemy… No naša klientela je na Linkedine. Ak by som to mala zhrnúť, povedala by som, že tak možno jedno percento všetkých reakcií na nás, sú hejty.

A ako reaguješ možno nie na hejty ale vo všeobecnosti na prekážky? Jedenásťročná skúsenosť s Gentlejamom Ťa určite nejakým spôsobom formovala…

Bože a ešte ako! Podľa mňa tá Ivka Hrabovská spred jedenástich rokov a Ivka Hrabovská dnes, to sú už dve úplne odlišné osoby! (Smiech.)

Výrazne som sa prenastavila počas covidu. Uvedomila som si, že ak chce byť človek úspešný, musí si budovať svoje mentálne zlato. A tým sú vedomosti. Lebo Gentlejam, ani naša ďalšia firma “Sešn” tu už zajtra nemusia byť. Ale to, čo mám v hlave, to tam už zostane. Samozrejme, ak sa mi nič nestane…

Uvedomila som si, že ak chce byť človek úspešný, musí si budovať svoje mentálne zlato.

Pokračovanie rozhovoru s Ivetkou Hrabovskou (nielen o jej budovaní mentálneho zlata) si môžete prečítať na mojom blogu: https://www.zitinak.sk/?p=639

Veronika Mešková

Veronika Mešková

Bloger 
  • Počet článkov:  20
  •  | 
  • Páči sa:  73x

Myslím si, že by sme nemali plytvať slovami. Hlavne tými dôležitými, aby sa nám nezunovali.Keď však píšem, stručnosť je cieľ, ktorý úspešne míňam. :-) Zoznam autorových rubrík:  NezaradenéSúkromné

Prémioví blogeri

Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Anna Brawne

Anna Brawne

108 článkov
Iveta Rall

Iveta Rall

91 článkov
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

50 článkov
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu