MMORPG - Masívne multiplayerové online rolové hry

Trochu vedeckejšie ladený článok o online RPG hrách, ktorý je výcucom mojej omnoho obsiahlejšej školskej práce. A potom, že študovať masmediálku je nuda ;) Keďže je však článok príliš obsiahly, rozhodla som sa ho rozdeliť na 3 časti. Určite sa ale nezabudnite vyjadriť ku každej časti zvlášť, môžeme tak podrobnejšie rozobrať každý jej aspekt.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (24)

„Virtuálne svetysú miesta, kde sa imaginácia stretáva s realitou.“ (R. Bartle)

Tento výrokvystihuje celú podstatu toho, na čo som sa vo svojom článku snažila poukázaťa čo som chcela čitateľovi predstaviť. Existujú totiž dva pohľady naMMORPG hry – ten hráčsky a potom ten odborný, možno povedať vedecký.A že vedci tieto hry skutočne skúmajú, o tom nepochybujte ;)

Možno nie každýz nás postrehol, že v posledných rokoch nastal mimoriadne intenzívnyrozmach počítačových hier online charakteru. Tento fakt by pre nás nebol nijakzvlášť zaujímavý, pokiaľ by online hry ostali hrami. Čo však začaloznepokojovať nielen sociológov, ale aj vedcov skúmajúcich digitálne rozhrania,je skutočnosť, že s príchodom nových technológií a čoraz väčšiehodopytu po online hrách žánru RPG sa hry začali stávať niečím viac než lenhrami. Z jednoduchých hier sa začali pomaly a postupne stávaťvirtuálne miesta, virtuálne svety.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Tieto nové svety, také bezpečné a príťažlivé, lákajú čoraz viacľudí. Na Slovensku je tento fenomén ešte pomerne málo rozšírený, čo jezapríčinené nedostatočne rýchlym internetovým pripojením vo väčšine domácností,i finančnou náročnosťou spomínaných hier. Avšak vo svete sa užo MMORPG hrách hovorí a sociológovia sa veru pri tejto téme veľmimračia. Unikanie do virtuálnych svetov sa začína stávať medzinárodným problémom– veď zatiaľ najúspešnejšiu MMORPG hru hrá vo svete dokázateľne 10 miliónov ľudía týchto hier je veľký počet. Nemôžeme sa tváriť, že sa nás to netýka,pretože na Slovensku je množstvo týchto hráčov takmer zanedbateľné. Skôr čineskôr sa situácia zhorší aj u nás, napokon, Európa bola takisto zatiaľpokojná. Avšak 5 miliónov ľudí závislých na virtuálnych svetoch je už číslobijúce na poplach.

SkryťVypnúť reklamu

Myslím si preto,že sa o tejto téme má hovoriť viac už aj kvôli jej jasnému súvisus masovými médiami – internet ako najinteraktívnejšie médium už ponúkolniekoľko nebezpečných závislostí (okrem iného závislosť na četovaní, prezeranístránok), no to čo priniesli online hry je omnoho pokročilejšie a úmernetomu i nebezpečnejšie. Poďme si svet týchto hier teda priblížiť...

Čo je to MMORPG?

Skratka MMORPG znamená Massively Multiplayer Online Role-Playing Game, čoby sme do slovenčiny mohli preložiť ako masívne multihráčska online rolová hra.Vidíme tu niekoľko neznámych pojmov. Vieme už, čo znamená online hra – hra,ktorú je možné hrať len cez internet. Avšak čo znamená „role-playing“ alebo„rolová hra“?

SkryťVypnúť reklamu

Tento pojem je starý už asi tridsať rokov, vznikol v časoch prvýchpapierových hier na hrdinov. Označuje taký spôsob hrania, kde hráči preberajúúlohu, „rolu“ určitej postavy vo fiktívnom príbehu, resp. vytvárajús postavou vlastné príbehy na pozadí nejakého väčšieho metapríbehuobyčajne vytvoreného tvorcami hry (príp. tvorcami pravidiel hry). Rolové hrymajú svoj pôvod vo vojnových hrách s kovovými miniatúrami postavičiek, kdevznikli pravidlá pre boj takýchto postavičiek, a to nielen pre boj so zbraňami,ale aj pre boj využívajúci mágiu a kúzla. Preto sa veľká väčšina rolovýchhier sústreďuje na prvok boja (a odmeny za výhru v boji). Prostredierolových hier najčastejšie predstavuje stredovekom inšpirovaný svet fantasyžánru.

SkryťVypnúť reklamu

Cieľom naozajstných rolových hráčov je predstieranie alebo prežívanienejakej fiktívnej identity. Hráč sa snaží byť „in character“ – hovoriť akoodlišná postava, správať sa ako odlišná postava, žiť ako niekto úplne iný. Dá sa teda povedať, že MMORPG hry umožňujúhráčom žiť alternatívne životy a vytvárať alternatívne príbehy. Aby smevšak lepšie porozumeli príťažlivosti týchto hier, vymenujeme si niekoľkozákladných znakov MMOPRG hier:

· najdôležitejší znak je tradičný Dungeons andDragons prvok (názov pochádza zo spomínaných stolových rolových hier) – je toštýl hry, ktorý obsahuje úlohy (tzv.quests), ktoré hráči plnia → úloha obvykle zahŕňa zabitie nejakého nepriateľa,teda zabitie monštra → po zabitíktorého hráč dostane odmenu, korisť– táto na seba nadväzujúca triáda je absolútne základným charakteristickýmznakom pre všetky typy MMORPG hier

· dôležitý je aj systém rastu, vývoja postavy obvykle založenom na vyšších levelocha skúsenostných bodoch – to znamená, že po získaní určitého počtuskúseností (skúsenostných bodov) hráčova postava postúpi na vyšší level, tedastane sa silnejšou, múdrejšou a odolnejšou – toto je veľmi často silnýmotivačný prvok zabíjania príšer a riešenia úloh, pretože hráč chce byťvždy čo najsilnejší

· ďalším znakom je aj ekonomika hry, založená na obchodovaní s predmetmi (napríklad mečmi, štítmi, brnením atď...)V žiadnom MMORPG nechýba ani stála mena, ktorá zabezpečuje funkčné trhy.

· podstatným znakom sú i už spomínané gildy či klany – organizácie, spoločenstvá hráčov (resp. postáv za ktoréhráči hrajú)

· herní moderátori– osoby, ktoré dohliadajú na technický i právny poriadok v hre, súneodmysliteľnou súčasťou MMORPG

Stručná história MMORPG

Nie je pre nás podstatné oboznámiťsa s celou dlhou históriou vzniku MMORPG hier, pretože prvým hrám takéhototypu chýbalo množstvo znakov a charakteristík s ktorými sa stretávamednes (okrem iného prvé MMORPG neboli spracované ani len v grafickomprostredí, čo bolo spôsobené nízkou úrovňou vyspelosti počítačov v tom čase).Dôležité je však povedať, že proces vzniku MMORPG hier sa začal v roku1978 s vydaním prvej MUD (multi-user dungeon) hry autormi Royom Trubshawoma Richardom Bartleom, ktorý je v súčasnosti uznávaným vedcomv oblasti výskumu virtuálnych domén a profesorom na univerzitev Essexe (kde vyštudoval odbor Umelá Inteligencia). Dôležitým dátumom jevšak pre nás 30. september 1997, kedy bola vydaná prvá naozajstná MMORPG hra –Ultima Online. Táto hra spopularizovala žáner MMORPG a rok 1997 sapovažuje za rok vzniku moderných MMORPG. Všetky nasledujúce MMORPG sainšpirovali práve hrou Ultima Online a je zaujímavé, že napriek tomu, žeje táto hra stará už takmer deväť rokov, ešte stále je veľmi populárnaa hraná, hoci existujú oveľa dokonalejšie a vizuálne krajšie hry.Môžeme teda povedať, že moderné MMORPG ako také vznikli v roku 1997a do dnešného dňa nestratili nič zo svojej príťažlivosti či zaujímavosti,naopak, tieto hry sa stávajú čoraz vyhľadávanejšímia diskutovanejšími.

Obrázok blogu


Ako vyzerá svet MMORPG

Už sme si spomenuli, že MMORPG svetyčerpajú svoje námety a celý obraz prostredia z fantasy literatúry.Samozrejme, že nie všetky, ale aby sme si urobili obraz o väčšine týchtohier, predstavíme si v MMORPG bežne sa vyskytujúci prvok fantastickej ríše. Abysme si takýto svet v hre dokázali predstaviť, popíšeme si jeden konkrétnypríklad sveta a jeho reálií vyňatý z hry World of Warcraft.

Nášsvet je ohromne rozsiahly. Skladá sa z dvoch kontinentov, Kalimdorua Lordaeronu, celý svet však voláme Azeroth. Svetadiely oddeľuje oceánuprostred ktorého vyčíňa Maelstrom, ničivý vír, ktorý všetky neopatrné lodevtiahne nevedno kam. V našom svete existuje neuveriteľné množstvo rôznych,niekedy čudesných bytostí. Spoločensky je svet rozdelený medzi dve frakcie – Alianciu(tí „dobrí“) a Hordu (tí „zlí“), čo nám svojím spôsobom nahrádza úlohukoalície a opozície. V Aliancii sa spojili štyri rasy, ktoré spoločnečelia útokom Hordy – noční elfovia, ľudia, trpaslíci a gnómovia. Podzástavou Hordy sa zjednotili takisto štyri rasy, ktoré sa snažiao zničenie aliančných síl – sú to orkovia, trollovia, taurenia nemŕtvi. Každá rasa má svojich vodcov, akési legendárne postavy, ktorésíce nemôžeme stretnúť, ale vieme o nich a uznávame ich autoritu.Často sa o nich hovorí. Jedným z takýchto hrdinov bol pre nás (ak smesi zvolili rasu nočných elfov) aj Illidan Stormrage. Jeho príbeh však neskončildobre – mocný predstaviteľ hrdej elfskej rasy podľahol vábeniu démonských síla privodil si tak záhubu. Toto všetko sa stalo už dávno a my tovieme, hoci sme sa s Illidanom nikdy nestretli a pravdepodobne aninikdy nestretneme. Náš národ má totiž svoju históriu. A nielen to.Náš národ má svoje tradície, rituály, dokonca božstvá. Naším božstvom je bohyňaElune, ktorú môžeme a nemusíme uctievať (závisí to od toho, ako hrámesvoju postavu – môžeme hrať rebela, ktorý sa stavia proti spoločnostia neuznáva jej hodnoty). Avšak na území nášho národa nachádzame niekoľkochrámov postavených v mene tejto bohyne a máme teda príležitosťstretnúť sa aj s kňazmi a kňažkami tejto bohyne. Náš národ má ajsvoje sviatky. Slávime ich mnoho, no pre nás, elfov, je najdôležitejšia našakrajina, naša zem. Sme hrdý národ, kedysi sme bývali nesmrteľní, čo nám pomohlonadobudnúť úžasné znalosti a silu. Dnes sme síce svoje spojenies nesmrteľnosťou stratili, ale mnohí z nás si stále pamätajú dobyspred tisícok rokov, preto je pre nás mimoriadne ťažké vyrovnať sa s myšlienkouna smrť. Milujeme svoj ostrov, Teldrassil, i svoje hlavné mesto Darnassus,z ktorého pomocou mocných hypogriffov lietame do ďalekých končín.Z nášho ostrova vedie do iných končín niekoľko pravidelných lodných trás,stačí nasadnúť na loď a sledovať ako sa Tajomným morom plavíme vdiaľ. Sme,napokon, magické bytosti. Máme svoje legendy a mýty, posvätné miesta,sochy, knihy, artefakty. Sme jednoducho nadprirodzení.

Toto bol pomerne stručný výpis toho, ako môže vyzerať herný svetz pohľadu hráča hrajúceho za rasu nočných elfov. Každá z rás mávlastné charakteristiky i reálie, výpočet ktorých by ale zabral celýrozsah tohto článku, a preto som sa snažila len stručne, no farbistoa pravdivo popísať niektoré zaujímavé rysy hry. V nasledujúcejkapitole si však povieme o tom, prečo sa fantastické svety MMORPG hiernapriek všetkým odlišnostiam od reality tak veľmi realite podobajú, a súteda pre hráčov ľahko pochopiteľné a ozrejmiteľné.

Obrázok blogu


Ako MMORPG simulujú realitu

Navysvetlenie tohto javu opäť použijeme príklad z hry World of Warcraft (jeúplne jedno z akej hry by sme čerpali tieto príklady, pretože všetkymmorpg využívajú v princípe rovnaké postupy napodobňovania reality). Je úplnejedno akú rasu, povolanie, či triedu si hráč zvolí. Vždy má rovnaképríležitosti a možnosti stretnúť sa v hre so znakmi reálneho sveta,ktoré dopomáhajú hre vytvoriť dokonalú ilúziu samostatnej alternatívnejreality. Vymenujme si teda niekoľko príkladov:

· v hre sa strieda deň s nocou tak (vtomto konkrétnom prípade dokonca tak, ako v reálnom svete - v hre utekáčas presne tak isto ako v realite, čiže ak je v Európe tma a mysme hráč pochádzajúci z Európy, budeme mať v hre noc až do „reálneho“svitania)

· v hre sa striedajú rôzne poveternostnépodmienky

· každá herná oblasť má rôznu klímua biosféru, podľa toho sa v danej oblasti objavujú i na danéklimatické podmienky adaptované živočíchy a rastliny

· naša rolová postava má k dispozícii rôzneslužby (pošta - môžeme inému hráčovi poslať list alebo balík, ktorý môžeobsahovať text, peniaze alebo predmety)

· naša postava môže nakupovať predmety a službyu špecializovaných obchodníkov

· naša postava dokáže chodiť, behať, stáť, sedieť,ležať, spať, jesť, skákať, tancovať, plávať

· naša postava dokáže prejavovať emócie akosmiech, plač, smútok, dokáže tlieskať, kľačať a prosiť, vysmievať sa,flirtovať, bozkávať sa, salutovať, byť hrubá, môže sa klaňať, niekoho vítať,niekomu kývať na pozdrav, s niekým sa lúčiť, povzbudzovať, gratulovať,ďakovať atď...

· naša postava sa sama môže stať obchodníkoma predávať nadobudnuté predmety

· naša postava sa môže stať remeselníkoma vyrábať svoje vlastné výrobky pod vlastným menom

· naša postava môže nakupovať predmetyv aukciách

· postava si môže zaobstarať zviera, na ktoromjazdí, aby sa tak rýchlejšie presúvala po krajine

· naša postava sa môže naučiť variť, rybárčiť,poskytovať prvú pomoc apod.

· naša postava sa môže stať členom väčšiehospoločenstva (vyberá si na základe sympatií s členmi a presvedčenímspoločenstva)

· naša postava má na základe svojich činov určitúreputáciu (vyjadrenú aj číselne)

Obrázok blogu

Z vyššie uvedeného vyplýva, že hráčovi je ponúkané naozaj obrovskémnožstvo činností a čŕt reálneho sveta, takže ak tieto prvky reálnehosveta zrazu vidí premietnuté do sveta virtuálneho, môže to v hráčovivyvolať absolútne vierohodný dojem metareality. Kým však pristúpimek samotnému eskapistickému aspektu týchto fiktívnych realít, musíme sispomenúť ešte jednu z najvýznamnejších a najpríťažlivejších čŕt MMORPGhier.
V ďalšej časti - HERNÉ SPOLOČENSTVÁ

Veronika Senková

Veronika Senková

Bloger 
  • Počet článkov:  85
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Dôverčivá mladá študentská duša so starosvetským citom pre krásu a spravodlivosť. V duchu výroku "Hodně čti, piš, přemýšlej, aby ses uměl vyjádřit až budeš chtít." sa snažím veľa čítať a odteraz už aj hádam čo najviac písať. Zoznam autorových rubrík:  Mytológia ála Celtic~Musique~.::Fantazmagorónne::.Dve besné a čo sa pridáÚvahyTolkienPoéseŠkolaHerný kolotočObrazy a grafikyKOMIXNezaradené

Prémioví blogeri

Karol Galek

Karol Galek

115 článkov
Lucia Nicholsonová

Lucia Nicholsonová

207 článkov
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

766 článkov
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Pavel Macko

Pavel Macko

188 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu