Fascinujúca Messa da Requiem Giuseppe Verdiho v Redute

56. ročník Bratislavských hudobných slávnosti je v plnom prúde. V stredu 29. 9. zaplnili Koncertnú sieň Reduty Slovenská filharmónia, Slovenský filharmonický zbor a ich hostia.

Fascinujúca Messa da Requiem Giuseppe Verdiho v Redute
Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)

Orchester účinkoval pod taktovkou svojho bývalého šéfdirigenta, Francúza Emmanuela Villauma. V jednom z najlepších diel svetovej hudobnej literatúry, Messa da Requiem Giuseppe Verdiho, účinkovali sopranistka Dinara Alieva, mezzosopranistka Olesya Petrova, tenorista Ștefan Pop a basista Dmitry Bellosselskiy. Slovenský filharmonický zbor naštudoval dielo pod vedením zbormajstra Jozefa Chabroňa.

Emmanuel Villaume
Emmanuel Villaume (zdroj: Alexander Trizuljak)

Verdiho Requiem je formálne vokálno-inštrumentálna skladba, ale môžeme ju spolu s G. B. Shawom kľudne označiť za Verdiho najväčšiu operu. Skladateľ dodržuje základnú štruktúru katolíckej zádušnej omše a ukazuje, že dobre pozná stredoveké sekvencie, hymny, kánon, žalmy, nehovoriac o majstrovstve fúg, perfektne zvládnutých zborom. Ale prístup k matérii je operný. Je to naozajstná dráma s odkazom na pominuteľnosť, na potrebu zvnútornenia, prosby a pokory. Posledná časť diela Libera me vznikla k projektu úcty vzdania Rossinimu. Skladateľ sa k nej vrátil po smrti obdivovaného spisovateľa Alessandra Manzoniho a pod dojmom jeho straty skomponoval v roku 1874 úžasné dielo, ktoré žije dodnes a ujímajú so ho najväčší umelci sveta.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Dinara Alieva, Olesya Petrova, Ștefan Pop, Dmitry Bellosselskiy, Emmanuel Villaume, Slovenská filharmónia, Slovenský filharmonický zbor
Dinara Alieva, Olesya Petrova, Ștefan Pop, Dmitry Bellosselskiy, Emmanuel Villaume, Slovenská filharmónia, Slovenský filharmonický zbor (zdroj: Alexander Trizuljak)

Na pódiu Slovenskej filharmónie odznelo toto dielo nespočetne veľa razy a zakaždým ináč. Aj to je bonusom živej produkcie. Tentokrát bol výsledný tvar v rukách obľúbeného Villauma, ktorému sú práve monumentálne diela veľmi blízke. Tam vkladá do hudby maximum, buduje celok, ktorý je vnútorne rozvrstvený, vykresľuje všetky detaily partitúry a s umelcami kreuje zvuk, ktorý nesie posolstvo. To včerajšie bolo venovanie koncertu pamiatke všetkých obetí pandémie COVID-19. Dojímavé posolstvo, ktoré v kompletne zaplnenej sále Reduty nenechalo nikoho ľahostajným a po skončení zdvihlo zo sedadiel úplne všetkých ďakujúcich. To je presne tá atmosféra, ktorá ľudí spája v kráse, láske a obdive.

SkryťVypnúť reklamu

Geniálne dielo majstra Verdiho treba zvládnuť v jeho farebnosti, virtuozite a hlavne vo výraze. Slovenská filharmónia hrala brilantne. Popri orchestri má mimoriadnu úlohu zbor. Slovenský filharmonický zbor patrí k medzinárodnej špičke, zvyčajne sa k nemu dirigenti radi vracajú a pozývajú ho aj na zahraničné turné. Verdiho Requiem má desiatky rokov v repertoári, ale musí ho vždy znova poctivo naštudovať, a to nielen kvôli generačnej výmene, ale aby bol tou pravou oporou - tak, ako to bolo na koncerte BHS. Jeho úloha je kľúčová – v úvodnom pošepky deklamovanom Requiem aeternam dona eis, Domine (Odpočinutie večné, daj im, ó Pane), v magickom Agnus Dei (Baránok Boží), kde v podobe responzoriálneho spevu opakuje text po dámskych sólach tak, ako to býva v omšovom rituáli, nehovoriac o fascinujúcom pianissime (pppp) v záverečnom Libera me (Osloboď ma), súznejúc s omšu uzatvárajúcim sopránovým sólom. Neubránila som sa zimomriavkam pri sekvencii Dies irae (Deň hnevu), kde znie orchester a zbor v plnej sile, vyjadrujúc strach zo smrti a Božieho súdu.

SkryťVypnúť reklamu

Obrázok blogu
(zdroj: Alexander Trizuljak)

Villaume presne vedel, ako chce dielo vystavať a bral aj ohľad na sólistov a ich ťažké vstupy. Zrejme si podmanil celú sálu, keď zazneli plechové dychové nástroje z balkóna a opakovane ich riadil, aby presne súzvučili s orchestrom na pódiu. To bola naozajstná dráma, ktorá sa aj potom stupňovala.

Obrázok blogu
(zdroj: Alexander Trizuljak)

Zažila sme Requiem v nejednej sólistickej zostave. Táto však bola špecifická. Štyri vynikajúce hlasy, hlavne mimoriadne ženské hlasy – z Azerbajdžanu pochádzajúca sólistka Moskovského divadla sopranistka Dinara Alieva, preslávená vo svete okrem iného v tejto úlohe, precítila svoj part do všetkých detailov. Jej pianissimá boli takmer nečujné – spieva v zovretí masky, ktorú povoľuje pri dosahovaní veľkej dynamiky a vysokého tónu. Má všetko, aj hĺbky a vo výškach je jej hlas bezkonkurenčný.

SkryťVypnúť reklamu

Akoby nad všetkých vyčnievala mezzosopranistka Olesya Petrova, taktiež sólistka Michailovského divadla v Petrohrade. Suverénna, s krásnym tónom, výbornou technikou, nosným hlasom a s akousi prirodzenou autoritou, keď sa na ňu stále častejšie upierali zraky sopranistky a tenoristu. Pravdepodobne sa málo počuli v pomerne hlučnej akustike sály na pódiu, a tak potrebovali odčítavať z úst. Excelovala, a to nielen v predposlednom čísle Lux aeternam.

Dinara Alieva, Olesya Petrova, Ștefan Pop, Dmitry Bellosselskiy, Emmanuel Villaume, Slovenská filharmónia, Slovenský filharmonický zbor
Dinara Alieva, Olesya Petrova, Ștefan Pop, Dmitry Bellosselskiy, Emmanuel Villaume, Slovenská filharmónia, Slovenský filharmonický zbor (zdroj: Alexander Trizuljak)

Zaujal ma aj tenorista s krásnym timbrom, pripomínajúcim Pavarottiho a v niektorých momentoch aj P. Dvorského, ktorého som v tomto diele v Redute zažila, keď bol na vrchole svojej kariéry. Ștefan Pop je Rumun, má pozoruhodnú umeleckú kariéru. Obdivovala som jeho mezza voce, ktoré nasadzoval v slávnom Ingemisco, kde mal sólo a vypointoval to do nádherného farebného zvučného tónu. Aj basista Dmitry Bellosselskiy je žiadaným umelcom vo svete, je pozývaný aj ako wagneriánsky spevák do Bayreuthu a spieva aj Wozzecka. Má krásny nosný bas, niekedy mu vzduch v sále trochu prekazil prvý tón, ktorý nasadil, ale jeho kantiléna bola sugestívna.

Obrázok blogu
(zdroj: Alexander Trizuljak)

Najdôležitejšie bolo vyrozprávať príbeh tejto Verdiho opery pre mŕtvych, aby vyznela vrúcnosť jej častí Requiem aeternam a Kyrie eleison, Dies irae, Ofertórium, Sanctus, Agnus Dei, Lux aeterna a Libera me a aj celku a v jeho rámci napríklad ikonická Tuba mirum s basovým sólom či sólistický kvartet v Lacrimosa. A to sa skúsenému Vuillaumovi s vynikajúcim orchestrom Slovenská filharmónia a Slovenským filharmonickým zborom so štvoricou svetových sólistov bez výhrad podarilo.

Bol to nezabudnuteľný večer!

Viera Polakovičová

Viera Polakovičová

Bloger 
  • Počet článkov:  115
  •  | 
  • Páči sa:  302x

Som muzikologička, kritička a diplomatka. 25 rokov som pôsobila na rôznych postoch v kultúrnej diplomacii a predtým na manažérskych postoch v oblasti hudby. Budem sa venovať reflexii umeleckého a kultúrneho diania, aj vývoju kultúrnej politiky a stavu kultúrnej dimenzie diplomacie, a to všetko v kontexte s dianím v zahraničí. Zoznam autorových rubrík:  NezaradenéSúkromné

Prémioví blogeri

Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Iveta Rall

Iveta Rall

91 článkov
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

765 článkov
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

50 článkov
Tupou Ceruzou

Tupou Ceruzou

312 článkov
reklama

SME si všimli

Ako CIA hľadala Archu zmluvy – Donald Trump odtajnil dokumenty

Vladimír Benčík

Ako CIA hľadala Archu zmluvy – Donald Trump odtajnil dokumenty

Príbeh ako z thrilleru - CIA na diaľku odhalila polohu Archy zmluvy

  • 4. apr
  • Páči sa: 16x
  • Prečítané: 810x
  • 1
Zavraždený Marek bol stelesnením slušného človeka

Jozef Foltýn

Zavraždený Marek bol stelesnením slušného človeka

Marek Glodič bol ten najslušnejší človek akého som v živote stretol

  • 3. apr
  • Páči sa: 118x
  • Prečítané: 2 869x
  • 4
Včelárske tradície a zvyky na Slovensku

Matúš Radusovsky

Včelárske tradície a zvyky na Slovensku

Bohaté včelárske tradície Slovenska – od historických postupov po súčasné metódy odovzdávané z generácie na generáciu.

  • 26. mar
  • Páči sa: 6x
  • Prečítané: 365x
  • 0
O Západnom brehu...

Dávid Polák

O Západnom brehu...

...alebo o Judei a Samárii, ako tomuto územiu niektorí hovoria, sa veľa rozpráva, ale oveľa menej naozaj vie.

  • 7. mar
  • Páči sa: 17x
  • Prečítané: 996x
  • 2
John Portasik (Ján Portášik) - Príbeh (ne)obyčajného človeka

Miloš Majšík

John Portasik (Ján Portášik) - Príbeh (ne)obyčajného človeka

Životný príbeh chalana, potomka slovenských prisťahovalcov do USA, ktorý napriek svojej chorobe šiel za svojím cieľom.

  • 27. feb
  • Páči sa: 43x
  • Prečítané: 2 232x
  • 1
Hlava XXII v štátnom IT

Marcel Rebro

Hlava XXII v štátnom IT

Spolu s "katastrálnym vírusom" skvelá kombinácia ako stráviť pracovný deň v nekonečnom cykle

  • 17. feb
  • Páči sa: 105x
  • Prečítané: 2 100x
  • 2

Hlavné správy zo SME.sk

Fico bol na Slavíne úplne správne (píše Samo Marec)

Samuel Marec

Fico bol na Slavíne úplne správne (píše Samo Marec)

Čo je Slavín a kto všetko sa tam zišiel?

  • 6. apr
Čierny pondelok? Vyparili sa rekordné bilióny dolárov, trhy padajú ako v časoch covidu
Dankovi sa nedá vyhovieť (komentár)

Peter Tkačenko

Dankovi sa nedá vyhovieť (komentár)

Fico môže Danka buď upratať, alebo ignorovať.

  • 59m
Akciové trhy padajú. Čo sa teraz oplatí nakupovať? (tipy expertov)

Jozef Tvardzík

Akciové trhy padajú. Čo sa teraz oplatí nakupovať? (tipy expertov)

Príležitosťou môžu byť napríklad farmafirmy či biotechnologické tituly.

  • 3. apr
reklama
SkryťZatvoriť reklamu