Staré ženy sa vraj hanbili a dobre že sa v laviciach pod zem neprepadli. Také slovo počuť z úst pána farárka a z biskupského listu, a ešte k tomu v kostole, je pre ne hanba nepredstaviteľná. Nevedeli kam sa pozerať a niektoré hádam ani na prijímanie nešli, že také slovo počuli nahlas vyslovené. Hovorilo sa aj o antikoncepcii a o potratoch. Na veľkej aj na malej omši. Hm, vraj deťom treba podávať informácie primerané ich veku. Bol obsah pastierskeho listu, čítaného vo všetkých kostoloch na Slovensku, v súlade s touto doktrínou, ktorú biskupi obhajujú prípade sexuálnej výchovy v školách? A ako bolo zabezpečené, aby deti správne porozumeli informáciám, obsiahnutým v liste, a nezostali im z nich len divné a pokrútené dojmy? Rozprával sa s nimi o tom následne niekto, aby zistil, čo si z toho zapamatali vo svojich malých hlávkach a do akých súvislostí si tie informácie ukladali? To asi sotva.
„Mňa zase hrozne štve, že sa ma farár na spovedi vypytuje na môj sexuálny život“ pridala sa ďalšia účastníčka skupiny. „Či som slobodná, či vydatá, a či s niekým žijem a koľkokrát do týždňa s ním mám pomer. Minule som tresla dverami na spovednici, tak ma to dokúrilo. Už tam viac nepôjdem ani keby čo bolo. Čo má čo zo mňa ťahať nejaký mladý ucháň, koľkokrát s kým spím??? Sám má frajerky aspoň štyri za každým rohom, a ja sa mám z toho spovedať? Ja si myslím že ak je to z lásky, nie je to hriech ani keď nie som vydatá.“
„Veru, aj mňa sa pýtal. Či používam antikoncepciu. A či mávame s manželom prerušovaný styk. Už je vraj aj to hriech“. Cítia sa zahanbené a ponížené. O sexuálnom živote nehovoria ani s najbližšími kamarátkami, ale v trápnom šere spovednice sa tomu pred cudzím mužom vyhnúť nemôžu. Ak chcú dostať rozhrešenie.
Pridávajú sa jedna po druhej a rozprávajú svoje zážitky. Iba tri z nich mlčia a okrem prejavov empatie sa spokojne usmievajú. Nemajú sa nad čím rozhorčovať. Jedna je grékokatolíčka, ich kňaz je ženatý a má tri deti. Pastierske listy sa u nich nečítajú a ak majú problém v rodine, dôverujú jeho skúsenostiam ako ženatému mužovi a otcovi rodiny. Ďalšie dve sú pravoslávne kresťanky. Ani ich cirkev si nemyslí, že by mala výchovu svojich ovečiek viesť až do takýchto extrémov.
Obsah výpovedí skúseností nechávam bezo zmeny a bez komentára. Sú to autentické pohľady obyčajných radových kresťaniek - katolíčok. Pre prípadných horlivcov len dodávam, že spovedné tajomstvo viaže iba kňaza, spovedajúci sa nie je povinný mlčať o tom, čo sa deje v spovednici. Ak sa odváži o tom s niekým hovoriť.
Tu je celé znenie pastierskeho listu KBS na III pôstnu nedeľu