Je to najčastejší argument samosprávneho kraja. Bezzubý a nepriestrelný. Pretože on sám si stanovuje predstavu, koľko sociálnych služieb chce a bude financovať. Aj napriek poradovníkom sa táto predstava obvykle nemení podľa reálnych potrieb občanov. Fungujúca organizácia, ktorá dokáže klientov motivovať, predávať ich výrobky a viesť ich k plnohodnotnému životu, nemá páky, ktorými by preukázala svoju kvalitu a potrebnosť. Na kvalitu sa totiž neprihliada, najma nie na kvalitu života klientov. Tú nehodnotí nikto nezávislý, žiadna odborná porota ako pri súťažiach v televízii.
Podľa krátkej reportáže odvysielanej v TV novinách Markízy sa dá usudzovať, že klienti tejto neziskovej organizácie majú naplnený svoj deň, uplatňujú svoju tvorivosť a život v Úsmeve im prináša radosť a spokojnosť, aj dostatočnú sebarealizáciu. Ak budú musieť odísť, podobné miesto nájdu len ťažko. Denný režim vo väčšine zariadení sa s tým, čo sme mohli vidieť na obrazovke, nedá veľmi porovnávať. Písala som o tom v súvisiacom článku.
Áno, samospráva si sama spravuje veci. Má to tak byť a je to tak správne. Správne však často nie sú informácie, s ktorými pracuje, a preto ani rozhodnutia, ku ktorým prichádza. Všetci tí, ktorí v tejto oblasti pracujú, vedia veľmi dobre, že sociálna oblasť je nesmierne poddimenzovaná, ľudia, ktorí v nej pracujú, sú na pokraji so silami a prostriedkami. Koncom minulého roka predseda BB SK ďakoval sociálnym pracovníkom a uviedol, že na danú oblasť bolo vyčlenených 3 miliardy korún. Niektorí ľudia, ktorí sedeli v hľadisku, však dva mesiace nedostali mzdy. Minimálne. Do jeho čísel sa totiž dostali najmä prerábky zariadení, ktoré sa potom takmer dostali za korunu do súkromných rúk.
Nie, služba nie je pokrytá, to iba vy chcete, aby bola.